Andrea Solomun: Kad vam je tijelo najbolji prijatelj, nema toga što ne možete postići

Izražavanje tijelom i pokretom zagrebačkoj plesačici i trenerici Andrei Solomun je u krvi. No, dugogodišnjom usmjerenošću na svoje tijelo i njegove mogućnosti u sebi je stvorila iskrivljenu sliku vlastite vanjštine. Kad je počela osluškivati što joj tijelo poručuje, uspjela je izaći iz začaranog kruga nezadovoljstva i perfekcionizma, a danas je uzor mnogima koji se u svojoj koži žele osjećati dobro i zdravo

Andrea Solomun

Andrea Solomun

Balet mi je donio i nezdrav odnos prema tijelu

Da se Audrey Hepburn kojim slučajem ispunio san i da je postala balerina, a ne glumačka ikona, vjerujemo da bi bila poput Andree Solomun, zagrebačke balerine, baletne pedagoginje i koreografkinje. Slatka poput djevojčice, graciozno i poletno mi prilazi ispunjavajući prostor golemom količinom svoje energije. Stigla je iz svog studija, s privatnog sata rekreativnog baleta.

„Baš kao što novčić ima dvije strane, balet mi je donio i pozitivne i negativne stvari“, kaže mi plesačica naručujući kavu sa sojinim mlijekom. Iza nje je 30-godišnje plesačko iskustvo. U plesnu dvoranu kročila je s pet godina, a sa sedam je prvi put obula špice.

„Negativno je bilo to što sam dugo funkcionirala kao robot koji mazohistički pristupa svom tijelu. Naučila sam trpjeti velike bolove i mislila sam da, unatoč bolu, moram ustrajati, makar to značilo da trebam ‘pobijediti’ tijelo i nanijeti mu štetu. Taj nezdrav odnos prema tijelu reflektirao se na brojne druge stvari, od prehrambenih navika do međuljudskih odnosa. Trebalo mi je puno vremena da počnem slušati svoje tijelo umjesto da ga ignoriram“, iskreno govori plesačica.

Zapažena postignuća

„Andreu balerinu“, kako naziva dio sebe iz prošlosti, postupno je počela dovoditi u red: „Trebalo mi je nekoliko godina da se naučim kontrolirati, naučim govoriti ‘ne’, i sebi i drugima, te da izgradim novu, poboljšanu verziju sebe, onu koja uzima samo dobre lekcije iz baleta: disciplinu, stremljenje usavršavanju, učenju i radu na sebi.“

Te pozitivne karakteristike, koje je u 35-godišnju Andreu usadio klasični balet, dovele su je, uz bezgraničnu roditeljsku podršku, do zapaženih postignuća - nekadašnja učenica prerasla je u učiteljicu u zagrebačkoj Školi za klasični balet, usavršavala se u njujorškoj školi Alvin Ailey, sudjelovala je u koreografijama brojnih mjuzikala. Danas je vlasnica studija Andrea’s Room i plesne kompanije Dance Company &M, za koju i koreografira i pleše.

andrea solomun

Rekreativni balet koji mogu vježbati svi

Otvorivši studio za vježbanje - i to relativno slučajno, u vlastitom stanu (sustanarka se odselila ostavivši praznu sobu, ali i potrebu za novim priljevom novca) - Andrea je počela shvaćati da se balet može vježbati tako da ne šteti tijelu. Zbog vlastitih ozljeda, ali i rekreativaca koje je počela podučavati, entuzijastično se bacila na istraživanje pokreta – snimajući svoje kretnje kroz prostor.

Na temelju toga osmislila je vlastitu inačicu baleta &Ballet, vrstu rekreativnog, klasičnog baleta koji mogu vježbati baš svi: najmlađa polaznica ima 12, a najstarija 72 godine. Andreini su satovi bazirani na gradivu iz osnovne baletne škole, a nadograđeni su njezinim praktičnim desetogodišnjim radom s rekreativcima. Razlika je u tome, objasnila nam je plesna pedagoginja, što svojim polaznicima pokazuje kako se može doći do cilja: naučiti plesati balet – možda sporije, ali bez nanošenja štete tijelu.

Animal Flow

U obnavljanju baletom ozlijeđenog tijela Andrei je najviše pomogao fitness program Animal Flow, kombinacija joge, pilatesa, vježbi snage i „valova“. „Intenzivno sam počela vježbati prije godinu i pol dana, a odnedavno ga predajem i u svom studiju, pod nazivom Mobility Flow jer te vježbe poboljšavaju pokretljivost tijela i odlične su za one koji imaju ozljede.“

Odmaknuvši se od profesionalnog bavljenja baletom, Andrea, koja se grozi dosade, usmjerila je svoju energiju na trčanje, vježbanje pilatesa, penjanje, planinarenje, surfanje... Smatra da je raznolikost ključna za zdravlje tijela. „Sve te discipline povećale su mobilnost mog tijela i naučile me da radim kvalitetnije i efektivnije pa, iako danas treniram mnogo manje nego prije, bolje plešem nego dok sam se ozbiljno bavila baletom“, ističe plesačica koja svima savjetuje neku vrstu kretanja.

Voljela bih imati tanje noge i manju stražnjicu

Ljudima koji nisu aktivni, onima koji puno sjede ili stoje, sugerira da što više hodaju i bave se laganijim aktivnostima, poput pilatesa ili joge, a osobama koje vole fizički intenzivne aktivnosti, poput trčanja ili dizanja utega, savjetuje svakodnevnu aktivnost jer je, pojašnjava, potrebno biti fizički sposoban i uravnotežen da bi se mogle raditi teže stvari samo dva puta tjedno.

Andrea se svesrdno zalaže za pozitivan odnos prema tijelu jer joj je i samoj trebalo jako dugo da se zavoli, a i danas, unatoč izgledu na kojemu bi joj pozavidjele i manekenke, u sebi čuje kritički glas. „Puno toga na sebi ne volim. Voljela bih, primjerice, imati tanje noge i manju stražnjicu“, navodi komplekse koji su mentalna posljedica iz baletnog doba, kad je trebala biti vitka i mršava.

„Izgradila sam si snažne gluteuse radi zdravlja kralježnice“, svjesna je Andrea. „Važno mi je da odrađuju svoju funkciju i da me više ne bole leđa. A sviđaju li mi se u potpunosti? Pa, sve više mi se počinju sviđati jer me više ništa ne boli, a to znači da je moje tijelo optimalno, pa kad prolazeći pokraj zrcala kritički primijetim: ‘Da bar imam manju stražnjicu’, kažem si: ‘Gdje ti je pamet, trebaš upravo takvu stražnjicu jer to je tvoja stražnjica - optimalno odgovara tvom tijelu.“

andrea solomun andrea solomun

Zdrav odnos prema hrani

Da bi zavoljela svoje tijelo, Andrea je prvo, prisjeća se, morala izgraditi zdrav odnos prema hrani. „Balet nas uči da moramo biti vitke, ali nas ne uči zdravoj prehrani, pa brojne balerine imaju poremećaj prehrane. Ako u jednom obroku pojedu nešto više, taj će dan duplo više trenirati ili će kritički promatrati svoj ‘špek’ u zrcalu. Da bih bila mršava, nisam jela, a onda sam shvatila da to nema smisla, pa sam počela izučavati nutricionizam i eksperimentirati s prehranom.“

Danas Andrea jako pazi na svoj jelovnik, ali ne u smislu kvantitete, nego kvalitete. Jede obilje bjelančevina, zdravih masnoća i povrća, a često si dopusti uživanje u kolačima ili roštilju. Promjenom odnosa prema hrani i uravnoteženim jelovnikom, Andrea je automatski počela više trenirati jer je imala više snage i energije. A treninzi su počeli davati bolje rezultate.

Nekome se sviđa, nekome ne, ali vanjske potvrde nisu važne

„Moje se tijelo počelo mijenjati, što su, pozitivnim komentarima, počeli i drugi primjećivati. To mi je, naravno, podignulo samopouzdanje, ali se, s vremenom, dogodilo nešto još bolje – prestalo mi je biti bitno što ljudi kažu. Nekome se moje jake noge sviđaju, nekome ne. Trenutačno su mi ruke prenabildane, što se opet nekome sviđa, a nekome ne sviđa.

Ali moje su ruke jake s dobrim razlogom. Imam nekoliko klijenata s kojima radim na korekciji gornjeg dijela tijela kako bi ispravili kifozu. Mislim da je važnije njihovo zdravlje od mojih prenabildanih ruku, jer te mišiće mogu stanjiti u dva tjedna“, kaže Andrea naglašavajući da se tijelo mijenja iz dana u dan i da su zato vanjske potvrde nevažne.

Zdrav život nije izvor stresa, nego uživanje

„Važnije je to kako se mi osjećamo“, ističe, a da bismo usvojili ovakav, zdrav stav, kakav njeguje Andrea, trebamo razumjeti svoje tijelo i posvetiti mu pažnju. „Ne postoji univerzalni recept za prehranu ili način vježbanja jer smo svi različiti“, kaže plesačica.

„Nakon godinu, dvije proučavanja sebe: kako hodate, kad se budite, kako se osjećate kad nešto pojedete, kako vježbate, trebate napraviti plan i program vlastitog života. Kad to uspijete, onda se i osjećate i izgledate odlično. Na početku je potrebna disciplina, ali rezultat je doživotan jer zdrav stil života tada nije izvor stresa, nego postaje rutina u kojoj uživate.“

andrea solomun

Kako izgleda Andrein dan

I sama si je stvorila brojne dnevne rituale za njegu svog tijela izvana i iznutra koji odgovaraju njezinom biološkom ritmu. „Ovisno o godišnjem dobu, liježem između 10 i 11 sati, a budim se, bez alarma, između 5 i 6 sati. Prvo pijem kavu i objavljujem post na Instagramu, a zatim slijedi me time – moj privatni trening koji odabirem prema tome kako se osjećam, ali i o vrsti treninga koji ću toga dana poslije voditi u studiju.

Ako, primjerice, popodne vodim laganiji trening, onda ću ujutro rado otrčati nekoliko kilometara ili ću odraditi HIIT trening. Prije sam strogo pratila sve što sam si zadala, ali danas sam puno fleksibilnija; neću se forsirati na prejak i predug trening ako sam, primjerice, večer prije trčala po asfaltu pa me bole Ahilove tetive“, pojašnjava plesačica kojoj jutarnji treninzi služe za ravnotežu tijela i uma, kako bi mirna, ali napunjena energijom kročila u dnevne obaveze.

Osim vođenja plesnog studija, svoju je svestranost i nezaustavljivu količinu vitalnosti, koje je naslijedila od roditelja, pretočila u pokretanje brenda odjeće za vježbanje & Ballet by Andrea Solomun, kreiranog u suradnji s kostimografkinjom Slavicom Motušić, koji se može nabaviti u njezinom studiju.

Alternativna baletna škola

Zagazila je i u glazbene vode. Zbog nedostatka glazbe za vježbanje baleta, surađuje s korepetitorima na snimanju kompozicija za svoje satove. Dovršava i novu plesnu predstavu, Tri Moire, za jesensku premijeru. A jednog bi dana voljela otvoriti privatnu plesnu akademiju kako bi buduće plesače upozorila na negativne posljedice baletnih treninga po metodi ruske baletne škole i upoznala ih s alternativnim, zdravim načinima vježbanja.

„S tijelom moramo biti najbolji prijatelj – i tada nema toga što ne možemo postići“, zaključuje ova talentirana učiteljica baleta.

Magda Dežđek

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr