Koje vam energije nedostaje?

Prema tradicionalnoj kineskoj medicini, svi smo sazdani od različitih vrsta energija koje moraju biti u ravnoteži da bismo bili potpuno zdravi. Nedostaje li nam određene vrste energije, vježbanje može postati zamorno, neučinkovito pa čak i nemoguće. Otkrijte kako tijelu vratiti snagu

U ravnoteži

Za tradicionalnu kinesku medicinu zdravlje i ravnoteža ovise o pravilnom funkcioniranju energetskog sustava u tijelu, tj. mreže meridijana – i uravnoteženosti različitih vrsta energije koje se kreću tim sustavom. U kineskoj metafizici poznajemo pet vrsta energija koje protječu našim meridijanima, tj. energetskim sustavom – vatra, voda, zemlja, drvo i metal, a to su elementi koji odgovaraju temeljnim energijama od kojih je sazdana priroda.

Svaka od spomenutih vrsta energije napaja po jedan od sustava meridijana – vatra srčani, voda bubrežni, zemlja slezenski, drvo jetreni, a metal napaja sustav plućnog meridijana. Da bismo imali dobre rezultate vježbanja – dobro se osjećali, bili zdraviji i imali više energije – važno je razumjeti da svaki oblik aktivnosti pojačava jednu vrstu energije. Ako ojačavamo onu vrstu energije koja nam nedostaje, tada uravnotežujemo svoj energetski sustav i tijelo u cjelini bolje radi.

Previše vatre voli vatrene aktivnosti, ali to stvara neravnotežu

No, valja biti na oprezu jer ako je tijelo u neravnoteži, birat ćemo najčešće upravo onu aktivnost koja će tu neravnotežu još dodatno hraniti. Osoba koja u svom energetskom sustavu ima previše vatre upravo će birati sportsku aktivnost koja još više potiče taj element u tijelu.

Naime, kad u nama postoji značajniji disbalans, na njega ćemo se toliko naviknuti da će nam se početi činiti kako je on naša „prirodna ravnoteža“. Zato ćemo onu energiju koja bi nam pomogla i zapravo nas uravnotežila odbijati jer će nam se činiti „neprirodnom“, neugodnom i stranom. Po principu poznatoga, privlačit će nas upravo onaj element kojeg imamo i previše.

Simptomi nedostatka elementa vode, vatre, zemlje, metala ili drvo

Znakoviti simptomi

Čak i ako znate kojem elementu prema kineskoj medicini i horoskopu pripadate, to ne znači da ga imate dovoljno. Naime, i vaš dominantni element može biti u disbalansu.

Na sreću, prema određenim psihičkim i fizičkim simptomima, možete i sami odrediti kojeg elementa imate previše te, prema ovom sustavu, odrediti koja vam vrsta tjelovježbe najviše odgovara. Također, vježbanje koje ne daje rezultate (pod uvjetom da smo doista vježbali redovito), ukazuje na to da se bavimo pogrešnom fizičkom aktivnošću, tj. da ona ne odgovara našem energetskom sustavu.

Aktivnost meridijana

Uspješniji u vježbanju možemo biti jedino ako poštujemo osnovna pravila koja se odnose na hranu i odmor. Svaki od meridijana kojima teče energija aktivan je u specifično doba dana i, poznajući ove ritmove, možemo tijelu uvelike olakšati rad, a samim time i povećati svoje šanse za uspjeh u vježbanju i postizanju rezultata.
Bez obzira na to koji nam element nedostaje, aktivnost meridijana kod svih nas izmjenjuje se na isti način, jer tijelo prati ritmove prirode.

Ujutro, između pet i sedam sati, u prirodi je najdominantniji element vode. To ćemo lako razumjeti ako se sjetimo da nas upravo u to doba tijelo probudi da odemo mokriti. To je ujedno i optimalno vrijeme za buđenje i dizanje iz kreveta.

Konzumiramo li u to doba dvije čaše vode natašte, pomoći ćemo tijelu da se riješi toksina, posebice zato što je u tom istom periodu na svom maksimumu meridijan debelog crijeva i tad je dobro obaviti i veliku nuždu. Ako se počnete ustajati ranije, a dotad to niste činili, bit će potrebno neko vrijeme da se tijelo vrati prirodnom ritmu i započne čišćenje i pražnjenje odmah po buđenju. No s vremenom će se ovaj proces ustaliti.

žena proljećeVrijeme za ručak

Tako očišćeno tijelo spremno je između sedam i devet sati za prihvat hrane jer je u tom periodu najaktivniji meridijan koji energijom opskrbljuje želudac. Ako vam vježbanje ujutro odgovara, vježbajte nakon što ste popili vodu. Nakon vježbanja kratko vrijeme meditirajte pa onda prionite na doručak. Svi ostali kojima vježbanje od pola sata ili sat vremena ne odgovara u jutarnjim satima, neka nakon pijenja vode izvedu neku laganu vježbu kako bi pomogli tijelu da se razbudi. Potom bi bilo dobro barem se kratko opuštati ili meditirati kako biste se napunili energijom za dan pred vama. Nakon toga doručkujte.

Pojedemo li kvalitetan doručak na vrijeme, kineska medicina kaže da ćemo u periodu od 11 do 13 sati – kad je u danu najjača energija u prirodi – imati najviše energije i nećemo se iscrpiti kakvim god se aktivnostima bavili. Mnogi vježbaju popodne, nakon posla, no često se dogodi da smo u to doba preumorni da bismo se aktivirali. Preskakanje doručka u kombinaciji sa snažnom energijom oko podneva potpuno će iscrpiti tijelo pa zbog toga u popodnevnim satima možemo osjećati snažan umor koji će nas odvratiti od rekreacije.

Pet elemenata: Živite li u ravnoteži?

Zagrijavanje

Doručak sastavljen isključivo od sirovog voća, a koji je u posljednje vrijeme moderan, hladi organizam i preporučljiv je isključivo u ljetnim mjesecima, i to samo onima koji i inače imaju previše vatre (osobe koje su često crvene u licu, glasno pričaju, imaju velike oscilacije u emocijama). Za većinu ostalih, doručak od sirovog voća previše će ohladiti tijelo, što će se očitovati u manjku energije, pospanosti ili osjećaju napuhanosti u trbuhu. Preporuka je da se jede topli ili termički obrađen doručak te blago slan, jer umjereno slani okus donosi snagu, povećavajući energiju Vode koja nas puni i jača energiju naših bubrega.

Nisu samo dalekoistočni mudraci zastupali tezu o važnosti doručka – i u našem narodu se kaže: „Doručkuj sam, ručaj s prijateljem, a večeru ostavi neprijatelju.“ To znači da trebamo pojesti obilan obrok za doručak, da ručak podijelimo napola, a večeru preskočimo. Naravno, ne treba to doslovno shvatiti jer ćemo nakon kraljevskog doručka htjeti zaleći u krevet, ili ako navečer ne pojedemo ništa, san će biti lošiji.

Za doručak nešto toplo

Kineska medicina sugerira da za doručak jedemo toplo. To može biti zdjelica svježe kuhanih zobenih pahuljica s nekoliko badema, brusnica ili nekog šumskog voća, palenta s jogurtom ili zdravi, blago tostirani kruh upotpunjen nekim izvorom proteina koji će držati energiju stabilnom dugo u dan. Osim kvalitetnog doručka, pojedite voćni međuobrok u periodu od 9 do 11 sati, tada se energija seli u meridijan koji njome opskrbljuje tanko crijevo. Tako ćete se osnažiti i spriječiti pospanost.

Vježbate li popodne, dajte svom tijelu dodatnu energiju tako da pola sata do sat vremena prije vježbanja pojedete neku zdravu pločicu (sirovojedstvo nam nudi odlične recepte). Učinite li to, manje su šanse da ćete na putu do sportske dvorane, na prvom semaforu skrenuti prema kući.

Vrijeme odmora

Kojom god se aktivnošću bavili, vrijeme odmora je izrazito važno da biste postigli bilo kakve rezultate. Ako se tjerate na redovitu i intenzivnu vježbu, a ne dajete vremena tijelu da se obnovi – brzo ćete odustati. No ponekad čak ni optimalno vrijeme sna nije dovoljno. Prema kineskoj medicini, važnije je kad liježete u krevet. Legnemo li prije 23 h, tijelo će lakše postići dublje faze sna, kaže moderna znanost.

No, prema kineskoj medicini, upravo u periodu između 21 i 23 sata leži ključ hoćemo li se naspavati i osjećati se odmorno idućeg dana. U tom periodu ne bismo trebali ništa vježbati, a osobito ne naporno, jer se tada tijelo počinje prirodno hladiti, što je neophodno za dobar san. Pokušajte svjetla u kući ugasiti oko 22 sata. Nakon tog vremena možete se posvetiti nekoj vrsti relaksacije, no svaka aktivnost nakon ovog vremena treba biti ona koja vas priprema za spavanje.

Pauza u vježbanju

Odmor je potreban i u smislu pauze u vježbanju. Kineska medicina smatra da zdravlje tijela počiva na dobroj ravnoteži između janga i jina, odnosno aktivnosti i odmora (među ostalim, jang energija je budno stanje, jin je stanje u kojem spavamo). Vježbate li nešto naporno poput vježbi s utezima ili grupnih vježbi, neka to ne bude češće od tri puta tjedno.

Uravnotežite li tijelo prema ovim pravilima kineske medicine, u razumnom ćete roku osjetiti promjene u funkcioniranju tijela – primjerice, lakše ćete se buditi, možda čak i osjetiti potrebu da ranije vježbate, manje ćete osjećati umor tijekom dana, a kvalitetnije spavati noću. Te promjene bit će znak da ste uspjeli uskladiti svoj unutarnji sat s bioritmovima prirode. Vanjski izgled vašeg lica i tijela, sjaj i kvaliteta kože to će samo dodatno potvrditi!  

Mirko Vragović

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr