Pucanje prstima uzrokuje artritis i još 6 zdravstvenih mitova

Otklanjamo sedam izuzetno uobičajenih (ali netočnih) zdravstvenih mitova u koje ste vjerojatno vjerovali čitav život...

Zdravstveni mitovi

Dovoljno je izazovno pokušavati se pravilno hraniti i održavati kondiciju, i pritom biti uspješni u obavljanju svojih obaveza na poslu i kod kuće. Zatim kliknete na zdravstveni članak koji je upravo podijelio onaj momak kojeg ste jednom upoznali na zabavi vašeg prijatelja i, eto još jedne stvari oko koje biste trebali brinuti. Srećom, ovo nije jedan od tih članaka. Otklonimo sedam izuzetno uobičajenih (ali netočnih) zdravstvenih mitova u koje ste vjerovali čitav život.

1. Pucanje prstima uzrokuje artritis

Sigurno je da pucanjem prstima nikako ne može steći prijatelje u mirnoj knjižnici. Ali sama navika neće vam stvoriti artritis - barem ne prema kliničkim studijama, uključujući jednu iz 1990. i jednu iz 2011., posebno usredotočenom na rješavanje ovog mita.

Artritis se razvija kada se hrskavica unutar zgloba slomi i omogući trljanje kostiju. Vaši su zglobovi okruženi sinovijalnom membranom koja sadrži sinovijalnu tekućinu koja ih podmazuje i sprječava da se međusobno taru.

Kad pucate zglobovima, razdvajate zglobove. Ovo istezanje uzrokuje stvaranje mjehurića zraka u tekućini, koji na kraju iskoči stvarajući taj poznati zvuk.

Pucanje zglobova nije nužno dobro za vas.

Iako ne postoji dokazana veza između navike i artritisa, uporno pucanje može istrošiti sinovijalnu membranu i olakšati pucanje zglobova. To također može dovesti do oticanja ruku i oslabiti stisak.

2. Od izlaska s mokrom kosom ćete se razboljeti

Ovaj je mit opasno logičan. Upravo ste se otuširali i oprali kosu - nikada niste bili izloženiji bakterijama i virusima koji lete vani u zraku.

Ispostavilo se, međutim, da se napuštanjem kuće neposredno nakon tuširanja nećete razboljeti... osim ako već niste bolesni i ako nije zimsko vrijeme.

2005. istraživači su testirali hipotezu da hlađenje tijela povećava šanse za zarazu virusom prehlade, poznatim i kao akutni virusni nazofaringitis.

Njihovi su rezultati utvrdili da to nije istina. Ali to može uzrokovati pojavu simptoma ako je virus već u vašem tijelu.

Stoga, ako se bojite da biste se mogli razboljeti, a sutra imate vrlo važan sastanak, osušite kosu prije nego što izađete iz kuće.

3. Prljave WC školjke mogu prenijeti spolno prenosive bolesti

Neuredni toaleti na benzinskoj postaji možda su mjesto iz vaših najgorih noćnih mora, ali vrlo je malo vjerojatno (iako ne i nemoguće) da vam prenesu zarazu spolno prenosive bolesti (SPB).

SPB mogu uzrokovati virusi, bakterije ili paraziti. Samo parazitski spolno prenosive bolesti poput stidnih uši ili trihomonijaze imaju stvarne šanse da se prenose sjedeći na prljavom dasci WC-a. Pa čak i tada, vjerojatnost je izuzetno niska.

Vaše bi područje genitalija moralo doći u dodir s WC školjkom dok je parazit još uvijek na njemu i živ - a WC školjke ne pružaju idealne životne situacije za parazite.

Upotrijebite malo zdravog razuma: koristite navlake za WC školjku i ne zadržavajte se.

4. Loše je piti manje od 8 čaša vode dnevno

Ova izmišljena mudrost predugo se spominje. Naša su tijela izuzetno učinkoviti strojevi kada nas trebaju obavijestiti da nešto nije u redu. Mnoge namirnice koje redovito jedemo već sadrže vodu.

Prema Centrima za kontrolu i prevenciju bolesti Trusted Source, zdrava osoba može zadovoljiti svoje dnevne potrebe za vodom radeći dvije jednostavne stvari: piti kad ste žedni i piti uz obroke.

5. Antiperspiranti i dezodoransi mogu uzrokovati rak

Dugo se tvrdi da antiperspiranti i dezodoransi sadrže štetne tvari koje uzrokuju rak, poput parabena i aluminija, koje vaša koža može apsorbirati. No, istraživanja donose poveznicu između aluminija i nastanka raka, ali ne mogu u potpunosti i sa 100 postotnom sigurnošću potvrditi da upravo štetni sastojci iz dezodoransa uzrokuju bolest.

Nacionalni institut za rak kaže da nema poznatih dokaza da ove kemikalije mogu uzrokovati rak, a Uprava za hranu i lijekove na sličan je način raspršila mišljenje da parabeni mogu utjecati na razinu estrogena i tako dovesti do raka.

6. Sve masnoće su loše

Idite u supermarket i prebrojte koliko proizvoda vidite s oznakom “nemasno“ ili “smanjene masnoće“. Velike su šanse da ćete se izgubiti u brojanju. No dok živimo u svijetu koji prezirno gleda na bilo koju hranu koja sadrži i trag masnoće, istina je: vašem tijelu trebaju masti.

Zalihe masti u tijelu koriste se za energiju, ublažavanje, toplinu i druge stvari, a neke dijetne masnoće čak su potrebne da vaše tijelo apsorbira određene vitamine topive u mastima.

Mononezasićene masti, koje možete pronaći u orašastim plodovima i biljnim uljima, mogu vam pomoći poboljšati kolesterol u krvi i smanjiti rizik od srčanih bolesti. Polinezasićene masti, poput omega-3 masnih kiselina, također podržavaju zdravlje srca, a mogu se naći u ribi poput lososa i pastrve.

Osmogodišnje istraživanje koje je završeno 2001. godine i u kojem je sudjelovalo gotovo 50.000 žena pokazalo je da one koje su slijedile prehrambene režime s niskim udjelom masti nisu doživjele značajne promjene u riziku od srčanih bolesti, raka dojke ili kolorektalnog karcinoma.

Studija iz 2007. godine otkrila je da žene koje su konzumirale hranu s niskim udjelom masti imaju veću vjerojatnost za probleme s neplodnošću. Konzumacija više mliječnih proizvoda s višim udjelom masti zapravo smanjuje vjerojatnost da će imati anovulatornu neplodnost (neuspjeh u ovulaciji).

To ne znači da biste nužno trebali slijediti prehranu s puno masnoća, ali znači da biste trebali biti pronicljiviji. Znanstvenici koji stoje iza prve studije kažu da je važna vrsta masti, a ne postotak. Izbjegavajte trans-masti i ograničite zasićene masnoće, ne sve masti.

7. Pijenje alkohola u bilo kojoj količini vas otupljuje

Alkohol, ako se zlouporabi, može oslabiti vašu prosudbu i ozbiljno utjecati na vaše zdravlje. Zbog toga američko Ministarstvo zdravstva i socijalnih usluga preporučuje pouzdan izvor koji ograničava unos na samo dva pića dnevno za muškarce i jedno piće za žene. Međutim, alkohol nije uvijek loš za mozak, barem prema nekim istraživanjima.

Jedno istraživanje iz 2015. godine, Trusted Source, pokazalo je da pijenje malih do umjerenih količina ne mijenja kognitivne sposobnosti, radnu memoriju ili motoričke sposobnosti kod mladih odraslih osoba.

A među odraslima srednjih godina, starija istraživanja otkrila su da je pijenje zapravo poboljšalo neke kognitivne funkcije, uključujući vokabular i nakupljene informacije (iako su razmišljali jesu li i socijalni faktori imali ulogu). Sve dok ne zloupotrebljavate alkohol, malo je vjerojatno da će naštetiti vašem mozgu.

Izvor: healthline.com

Tena Ožegić

Ostali članci