Dunja Gulin i Mario Valentić: Detoks za novi početak

Sensina kolumnistica i autorica zdravih kuharica Dunja Gulin napisala je, u suradnji s Marijem Valentićem, detaljni vodič za trotjednu detoksikaciju organizma utemeljenu na prirodnoj prehrani i sastojcima te metodama koje revitaliziraju cijelo tijelo. Njezin detaljan plan nazvan 'Detoks program od A do Ž', koji je objavila Planetopija, svakomu će iscrpnim uputama omogućiti da očisti tijelo od toksina, izbaci nezdrave namirnice iz svog jelovnika i usvoji zdrave navike koje će potrajati. Donosimo vam neke od Dunjinih savjeta s kojima možete krenuti prema zdravijem životu

Dunja Gulin stručnjakinja je za zdravu prehranu i Sensina kolumnistica

Dunja Gulin stručnjakinja je za zdravu prehranu i Sensina kolumnistica

Tri tjedna dati tijelu što više

Tijekom detoksikacije neminovno je izbjegavati određene namirnice koje opterećuju organizam kako bi ih mogle zamijeniti one pune nutrijenata i ljekovitih tvari. Cilj detoksikacije je, piše Dunja Gulin u svojoj knjizi, u tri tjedna tijelu ponuditi što više hranjivih sastojaka te olakšati probavu i apsorpciju hrane. Mnoge namirnice koje su dio uobičajene prehrane nepovoljno djeluju na naše zdravlje: uzrokuju alergijske te upalne i/ili kisele reakcije u tijelu, sadrže toksične tvari, potiču stvaranje sluzi ili su teško probavljive.

Ako izbjegavate takve namirnice, vaša će probava i imunosni sustav biti manje opterećeni, tijelo će se odmoriti i imat ćete priliku osjetiti kako vaš organizam reagira na pravu, cjelovitu hranu biljnog podrijetla. To ne znači da morate zauvijek iz prehrane izbaciti kruh, namirnice životinjskog podrijetla i sva sladila, ali bilo bi dobro da barem jednom godišnje, na nekoliko tjedana, tijelu pružite priliku da se odmori, obnovi i iscijeli.

Napitci za detoksikaciju

Evo popisa namirnica koje treba izbjegavati tijekom detoksikacije i razloga zbog kojih nisu dio programa detoksikacije…

Mlijeko i mliječni proizvodi

Iako su mnogima omiljeni dio svakodnevne prehrane, mlijeko i mliječni proizvodi sve se češće navode kao uzročnici zdravstvenih tegoba. Mlijeko je vrlo čest alergen, uzrokuje probavne smetnje i kiselu reakciju u organizmu, potiče stvaranje sluzi, a neka istraživanja navode da je kazein (protein iz mlijeka) jedna od najsnažnijih kancerogenih tvari. Sir je koncentrirano mlijeko prepuno masnoća i također je na „zabranjenoj“ listi, kao i svi ostali mliječni proizvodi. Moguće je da ćete tijekom detoksikacijskog programa zamijetiti golemu promjenu u svom tijelu upravo zato što tri tjedna nećete konzumirati mlijeko i mliječne proizvode.

Sladila

Sladila su visokorafinirani proizvodi i vrlo je važno u potpunosti ih ukloniti iz prehrane, a pogotovo tijekom detoksikacijskog programa. Za zaslađivanje treba koristiti cjelovite izvore slatkog okusa – svježe i sušeno voće koje, uz prirodne šećere, sadrži vlakna te pregršt vitamina i minerala pa ne uzrokuje tako nagli porast šećera u krvi, kao što je to slučaj s koncentriranim sladilima poput bijelog i smeđeg šećera, meda, javorova i voćnih sirupa. Agavin sirup i rižin slad također se ne koriste jer su rafiniraniji od svježeg, odnosno suhoga voća. Umjetna sladila poput saharina, aspartama i sl. ne bi trebali biti dio ljudske prehrane jer su štetni po zdravlje i treba ih u potpunosti izbjegavati.

Visokorafinirana ulja

Ulje nije cjeloviti proizvod, a visokorafinirana ulja vrlo su štetna po zdravlje. Hladno prešana ulja – maslinovo, suncokretovo, sezamovo, kokosovo, laneno, bučino – mogu u malim količinama biti dio cjelovite prehrane. Maslac je masnoća životinjskog podrijetla i nije na popisu dopuštenih namirnica, kao ni margarin koji je visokorafiniran i trebalo bi ga u potpunosti izbjegavati.

Biljke pomoćnice

(rajčica, paprika, patlidžan, krumpir)
Biljke iz porodice Solenaceae sadrže alkaloide koji ih u prirodi štite od nametnika. Guljenjem i kuhanjem alkaloidi se djelomično gube, ali dio ih i ostaje. Blago su toksični za ljudski organizam, otežavaju probavu i apsorpciju te mogu biti uzrok upalnih reakcija. Ove su biljke u klasičnoj prehrani pretjerano zastupljene pa ih je korisno izbjegavati barem jednom godišnje na nekoliko tjedana.

Banane

Banane su omiljeno voće i malih i velikih te mogu biti dio cjelovite prehrane. No, čak i oni koji se zaista zdravo hrane i često pripremaju tekuće obroke u obliku zelenih smoothieja pretjerano se koriste ovom egzotičnom voćkom tijekom cijele godine, bez obzira na godišnje doba. Banana je bogata šećerom i škrobom te napitcima daje finu, glatku teksturu, no upravo zbog količine škroba i tako česte svakodnevne konzumacije nije dio detoksikacijskog programa.

Citrusno voće (osim limuna)

Naranče, grejp i mandarine inače su sastavni dio cjelovite i sezonske prehrane. No, naranča i mandarina mogu biti alergeni, a grejp sadrži određene tvari koje utječu na metabolizam enzima jetara pa ih tijekom detoksa treba izbjegavati. Za razliku od tih citrusa, limun se preporučuje za detoksikaciju jer ima alkalno i pročišćujuće djelovanje na organizam.

Meso, jaja, riba i školjke

U modernoj prehrani namirnice životinjskog podrijetla zastupljene su prečesto i u prevelikim količinama. Za zdravlje je vrlo korisno barem jednom godišnje, na nekoliko tjedana, izostaviti iz prehrane sve namirnice životinjskog podrijetla. Meso uzrokuje kiselu reakciju u tijelu, teško se probavlja i jako opterećuje upravo organe zadužene za izbacivanje toksina (jetra i bub­rege). Ono je, također, često prepuno antibiotika i hormona kojima su tretirane životinje te sadrži velik postotak masnoća. Jaja su čest alergen i teško su probavljiva. Riba i školjke mogu biti zagađene teškim metalima, a riba iz uzgoja parazitima. Iako ribu lakše probavljamo, najbolje bi bilo za vrijeme ova tri tjedna izbjegavati sve proteine životinjskog podrijetla da bi se tijelo što bolje i potpunije odmorilo.

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Preporučujemo

Ostali članci