Zdrava prehrana na studentskom budžetu? Moguće je! Evo kako

Uvjerenje da je zdrava prehrana skupa samo je izgovor da se ne mijenjaju loše navike. I s ograničenim budžetom moguće se hraniti zdravo i kvalitetno, pokazuje mladi bloger i student Toni Grahovac, koji rado iskušava nove recepte i namirnice

Korisno upotrijebljeno vrijeme

"Od pokretanja svog food bloga zalažem se za to da je moguće jesti dobro, zdravo i hranjivo unutar budžeta", naglašava Toni Grahovac. Studentski blog zdrave prehrane (coquere1) na Instagramu pokrenuo je lani, u prosincu, kad je zbog strogih epidemioloških mjera u Ljubljani, gdje je studirao, gotovo sve bilo zatvoreno pa je silom prilika mnogo vremena provodio kod kuće. Tada 23-godišnji Toni odlučio ga je korisno upotrijebiti tako da iskuša nove recepte i namirnice.

"Ne treba se bojati eksperimentiranja", kaže i kao primjer spominje svoju musaku od cikle i batata, koja je nastala pukom slučajnošću: jako mu se jela musaka, a nije imao krumpira. Ali imao je batata i nešto svježe cikle te je redao te dvije namirnice i dobio iznenađujuće ukusno jelo.

Toni GrahovacToni Grahovac

Batat je, inače, u kuhinji počeo upotrebljavati tijekom višegodišnjeg života i rada na Islandu, a kako je ondje došao s 19 godina, tada je zapravo učio kuhati. Iako je batat prije toga viđao i kod nas, nije znao kako bi ga pripremio. Na Islandu ga je na kušanje nove namirnice motiviralo i to što je cijena otprilike podjednaka cijeni "običnoga" krumpira. Isto je i s mnogim drugim namirnicama, među ostalim s cijenama limuna i limete, koje se neznatno razlikuju, dok je kod nas razlika golema.

Mogućnost izbora

Takvu mogućnost izbora u kojoj cijena ne diktira odabir smatra važnom jer omogućuje da veći broj ljudi ima priliku eksperimentirati u kuhinji i na jelovnik staviti zdrave namirnice koje bi inače smatrali nedostupnima. Možda bi nešto kušali iz čiste znatiželje pa trajno uključili u prehranu i tako je obogatili.

S druge strane, povremeni malo veći trošak za neke zdrave namirnice dugoročno se isplati. A i sitnice čine golemu razliku, ističe. "Umjesto da kavu popijete s kravljim mlijekom, dodajte joj bademovo ili zobeno. Umjesto da tijesto za pizzu napravite od bijeloga brašna, zamijesite ga od integralnog ili u omjeru pola-pola. Umjesto da jaje ispečete na rafiniranom suncokretovom ulju, ispecite ga na kokosovom", savjetuje Toni i nabraja koje namirnice uvijek ima u kuhinji:

  • kokosovo ulje – upotrebljava ga kao zamjenu za maslinovo ulje i maslac, a rafinirano suncokretovo ulje potpuno je izbacio iz prehrane
  • biljno mlijeko (npr. rižino, zobeno, bademovo) – potrebna su mu za pripremu nekih jela, a granolu uvijek jede sa zobenim mlijekom
  • zobene pahuljice – mogu biti osnova ne samo slatkih nego i slanih jela te se "s njima stvarno mogu učiniti čuda", kaže Toni, a kako su bogate vlaknima, od njih smo dugo siti
  • svježe povrće – to smatra iznimno važnim jer "kada otvorim hladnjak i vidim tu paletu boja, itekako motivira za nekakvo jelo ili varivo s mnogo tog povrća".

I granolu, koju je spomenuo, Toni priprema sam, a o receptu kaže: "Jedina mjera koje se ovdje zaista držim su zobene pahuljice, sve ostalo je od oka i po želji." Tako i vi možete varirati recept – odabrati drugo prirodno sladilo, omiljene orašaste plodove i sjemenke, možda dodati sušeno voće ili, kad se granola ohladi, nasjeckanu tamnu čokoladu... Osim što će tako granola biti potpuno po vašem ukusu i od provjerenih sastojaka, sigurno će biti jeftinija nego kupovna. Nakon što je napravite, može stajati do dva mjeseca.

granola

Granola

Sastojci:

  • 350 g zobenih pahuljica
  • orašasti plodovi (badem, orah, kikiriki)
  • sjemenke (lan, chia, sezam, suncokret)
  • 5 žlica kokosovog ulja
  • 7 žlica meda
  • prstohvat soli

Priprema:

Med i kokosovo ulje zagrijte na laganoj vatri da se kokosovo ulje rastopi. U blenderu usitnite bademe, orahe i kikiriki tako da budu nasjeckani (pazite da se ne samelju). U većoj posudi pomiješajte zobene pahuljice, usitnjene orašaste plodove i sjemenke. Prelijte ih mješavinom meda i kokosova ulja pa dobro promiješajte kako bi se sastojci povezali (smjesa treba biti vrlo ljepljiva). Rasporedite po limu obloženom papirom za pečenje pa stavite u pećnicu zagrijanu na 150 stupnjeva i pecite 20-ak minuta (dok ne porumeni). Ostavite da se ohladi pa čuvajte u dobro zatvorenoj posudi.

Patricia Lucija Tomasović

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Ostali članci