Čarobna moć kefira i kako ga pripremiti kod kuće

Među zrncima kefira nalazi se mnoštvo korisnih bakterija i kvasaca. Bacite pogled na čaroliju kefira...

Što je kefir?

Kefir je nedovoljno prepoznato i podcijenjeno fermentirano piće. Napravljen je od malih, želatinoznih kuglica zvanih zrnca. Izgledaju pomalo poput malenih, sluzavih cvjetova cvjetače. Ali, kao i sve, računa se ono što je unutra.

Među kefirnim zrncima nalazi se mnoštvo korisnih bakterija i kvasaca. Kefir uključuje zajednicu od oko 30 različitih vrsta mikroba koji žive zajedno u simbiotskoj vezi, a broj njih raste sa svakom napravljenom serijom. Vrste lactobacillus najrasprostranjenije su bakterije prisutne u kefiru, praćene korisnim sojevima streptokoka, nizom korisnih kvasaca i vrstama acetobacter. Ostali proizvodi nastali tijekom procesa fermentacije uključuju mliječnu kiselinu, octenu kiselinu i piruvičnu kiselinu, kao i brojne druge kiseline.

Čarobno, kultura kefira mijenja tekućine poput mlijeka i vode u moćne napitke koje daju zdravlje. Jednom kad se zrnca dodaju u mlijeko, ona počinju trošiti laktozni šećer u mlijeku. Nastavit će se hraniti iz laktoze dok ona ne nestane. Ovim postupkom hranjenja nastaju nusproizvodi poput mliječne kiseline. Krajnji rezultat ostavlja vam nešto slično jogurtu za piće, ali malo oporije i s puno više bakterija i dobrobiti za zdravlje.

Zdravstvene dobrobiti kefira

Kada konzumirate kefir, on oblaže probavni trakt tankim slojem sluzi. Obično se sluz ne smatra korisnim dijelom probave, ali u ovom slučaju sluz postavlja ležište kako bi se prijateljske bakterije smjestile i naselile. To svakoj drugoj fermentiranoj hrani ili probioticima daje veću priliku da se utvrde u vašem probavnom traktu. Jedan soj bakterija kefira, Lactobacillus plantarum, ima sposobnost prianjanja na stijenku crijeva i zaštite od patogenih bakterija.

No, blagodati kefira tu ne prestaju. On sadrži kalcij, kalij, fosfor, magnezij, cink, mangan i molibden. Proces fermentacije kefira ostavlja nam vitamine B skupine poput, vitamina B12, folata, biotina i B6. Budući da je kefir tako bogat vitaminima i mineralima, pomaže probavi pružajući osnovne hranjive sastojke potrebne za proizvodnju probavnih sokova. Takve su hranjive tvari također neprocjenjive u stotinama drugih reakcija i procesa u tijelu.

Da bi bakterije odradile svoj posao, trebale bi se uspjeti probiti kroz želučanu kiselinu, žučne soli i enzime s kojima će se susresti na putovanju kroz probavni trakt. Neki su u tom svojstvu jači od drugih. Kefir odlikuje sposobnost zaštite bakterija od ovih elemenata, čime se stvara dodatni zaštitni učinak kod laktobacila. Time im se omogućava podnošenje veće razine kiselosti i bolje prianjanje na sluznicu crijeva. Tako, kefir funkcionira poput oklopa, istovremeno štiteći i prijanjajući na sluznicu.

Još jedna fantastična zdravstvena dobrobit kefira je antibakterijski učinak organskih kiselina proizvedenih u procesu fermentacije što može pomoći u prevenciji gastrointestinalnih poremećaja i vaginalnih infekcija.

Kako napraviti kefir

Tradicionalno se kefir izrađuje od zrnca kefira za uzgoj napitka, ali postoje i početne kulture dostupne za izradu kefira. Starter kultura je prah izrađen u laboratoriju i sadrži mnogo manje sojeva bakterija (oko osam) od tradicionalnog kefira.

Još jedan nedostatak starter kulture u prahu je taj što ima malo kvasaca, ako ih uopće ima, a budući da ne znamo puni spektar bakterija koje žive u zajednici kefira, zapravo ne postoji način da se od njega napravi pravi praškasti oblik. Međutim, ova početna kultura olakšava onima koji samo povremeno žele napraviti seriju kefira, a također se od njega lakše može napraviti kefir kada ne koristite mlijeko.

Moglo bi biti korisno napomenuti da “zrnca kefira“ ne sadrže stvarna zrna, pa su bez glutena. Kefir se može koristiti za uzgoj iz više različitih tekućina, ali tradicionalno se koristi s kravljim mlijekom.

Osnovni recept za mliječni kefir

Ovaj je recept vrlo jednostavan. Dobiveni kefir pijte samostalno ili ga dodajte u smoothieje, preljeve i deserte.

Za 1 šalicu

Oprema koja će vam trebati:

  • Čista staklena posuda (nije potreban poklopac), plus posuda s poklopcem za pohranu
  • Mali komad gaze, papirnati ručnik ili filter za kavu
  • Gumica
  • Cjedilo s finom mrežicom

Sastojci:

  • 1 šalica mlijeka
  • 1½ čajna žličica kefirnih zrnaca (tradicionalno se prenose od osobe do osobe, ali možete ih pronaći i na internetu)

Postupak pripreme:

Stavite kefirna zrnca u mlijeko. Vrijeme potrebno za stvaranje kefira ovisi o temperaturi u vašem domu i također o razini kiselosti koju želite - može potrajati i do 48 sati. Kušajte ga povremeno kako biste imali osjećaj kakvog je okusa u različitim fazama fermentacije i zaustavite se kad dosegnete točku s kojom ste zadovoljni. Što ga duže ostavite, to će postati kiseliji.

Pročitajte i:

5 razloga zašto piti kefir svakog dana

Domaći kefir od kefirnih zrnaca puno zdraviji od kupovnog jogurta

Kokosov kefir

Izvor: wellbeing.com.au

Tena Ožegić

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Ostali članci