Četiri načina kako boravak na otvorenom pozitivno utječe na mentalno zdravlje

Tisućljećima ljudi pišu o blagodatima boravka u prirodi. Iako priroda više nije toliki dio našeg života kao što je to bio slučaj s našim prethodnicima, postalo je jasno da je moderni način života štetan za naše mentalno zdravlje

Dobrobiti prirode za zdravlje

Danas urbanisti u potpunosti razumiju da zelene površine, vodene površine i druge prirodne značajke puno pomažu u poboljšanju zdravlja. Sada ima sve više dokaza da boravak u prirodi i bavljenje aktivnostima u prirodnom okruženju također može poboljšati naše umne sposobnosti, piše portal artofhealthyliving.

Primjerice, utvrđeno je da će pacijenti s posttraumatskim stresom (PTS) i posttraumatskim stresnim poremećajem (PTSP) imati koristi od redovitog boravka na otvorenom, bilo kroz šetnje prirodom ili redovitim terapijskim seansama na otvorenom. Ovakva vrsta terapije može dramatično smanjiti preopterećeni sustav mentalnog zdravlja.

1. Daje mogućnosti za ugodno vježbanje

Ljudi s traumom i drugim mentalnim zdravstvenim stanjima imat će koristi od nekog oblika redovitog vježbanja. Tjelovježba može pomoći u sagorijevanju tjeskobne energije koja je česta kod ljudi koji su doživjeli traumu. Također potiče tijelo da oslobađa prirodne hormone koji bi mogli stabilizirati raspoloženje i poboljšati san - problem koji često imaju ljudi s PTSP-om. 

Iako je vježbanje u urbanim sredinama vjerojatno dobra opcija, priroda nudi i druge pogodnosti. Ako netko ima pristup plaži, sigurnim šumskim ili pustinjskim stazama ili drugim prikladnim prirodnim značajkama, velike su pogodnosti i razne mogućnosti vježbanja za ljude svih dobnih skupina.

Pješačenje, plivanje, vožnja kajakom i biciklizam samo su neke od najčešćih aktivnosti na otvorenom koje bi pojedincima mogle pomoći u vježbanju koje im je potrebno. Oni skloniji izazovima mogu isprobati i napornije aktivnosti poput penjanja po stijenama, skijaškog trčanja, surfanja i trčanja na stazama.

Uz njihove koristi u borbi protiv stresa i anksioznosti, mnoge od ovih vježbi omogućuju polaznicima da budu u usredotočenom, meditativnom stanju, što samo po sebi ima izravne koristi za smanjenje učinaka mentalne traume.

2. Uživanje u prirodi može pomoći u izgradnji i poboljšanju emocionalne otpornosti

Iako je za izlječenje ljudi koji su imali ozbiljne traume potrebno mnogo više od izleta u prirodu, sve je više dokaza da terapija na otvorenom može izgraditi emocionalnu otpornost i kod djece i kod odraslih. Neka istraživanja sugeriraju da aktivnosti održane u prirodi mogu pomoći u izgradnji osjećaja kontrole koji utječe na druge aspekte našega života.

Emocionalna otpornost obično se definira kao sposobnost nastavka normalnog funkcioniranja nakon proživljene traume.

Otpornost nije jednostavno steći. Nažalost, trauma se može izraziti na načine koji nisu očigledni ni žrtvi ni vanjskim promatračima. Oni koji su preživjeli traumu mogli bi biti funkcionalni ili površno produktivni, a istodobno se baviti samouništavajućim ponašanjem poput konzumacije droga, prejedanja zbog stresa, kockanja ili impulzivne kupnje. Imati bolju otpornost može pomoći u sprječavanju takvih negativnih ponašanja. 

Aktivnosti na otvorenom u malim grupama posebno su korisne za poboljšanje emocionalne otpornosti ljudi svih dobnih skupina. Te grupne aktivnosti mogu stvoriti osjećaj “povezanosti“ koji će im pomoći da lakše prebrode probleme.

3. Težimo biti sretniji i manje zabrinuti kada smo u blizini prirode

Istraživanja nad skupinama ljudi s PTSP-om (posebno ratnim veteranima i drugim ljudima koji se susreću s neprekidnim traumatičnim iskustvima) pokazuju da boravak u prirodi ili u parkovima i vrtovima mogu značajno smanjiti simptome PTSP-a. Bavljenje vježbama i uređenje prirode dodatno poboljšava ovaj učinak. 

4. Nudi mogućnosti za socijalno povezivanje i podršku istomišljenika

U kontekstu oporavka od traume, terapija na otvorenom i u prirodi često se provodi u grupnom okruženju, što nudi razne prednosti za oporavak osobe.

Budući da sudionici seansi grupne terapije imaju slična iskustva, pojedinci koji se oporavljaju mogu se bolje izraziti, bez straha da će biti neshvaćeni. Grupna terapija također je izvor novih prijateljstava i veza, što može biti važno tijekom njihovog života. 

Nije neophodno da pristupaju grupnim terapijama na otvorenom da bi imali koristi. Dovoljno je i povezivanje s drugim ljudima s kojima dijele interese.

Boravak u prirodi ne smatra se samo dobrim, već nam može pomoći da se izliječimo od nevidljivih mentalnih ožiljaka. Osobama s ozbiljnim psihološkim traumama boravak u prirodi može biti ključan u konvencionalnoj terapiji poput kognitivno-bihevioralne terapije i terapije uz pomoć lijekova.

Kao i kod svakog dopunskog pristupa, terapija prirodom nije zamjena za uobičajenu psihijatrijsku intervenciju. Međutim, budući da je terapija prirodom fleksibilna i relativno jednostavna za provedbu, mogao bi je isprobati gotovo svatko, jer ništa neće izgubiti, a mnogo će dobiti.

Tena Ožegić

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Ostali članci