Vježbe za pravilno držanje

Često svoje tijelo uzimamo zdravo za gotovo pa nismo svjesni ni toga držimo li se pravilno. No držanje je ključno za naše cjelokupno zdravlje. Dobra vijest je kako nikada nije kasno da otkrijete svoju pravu posturu i umanjite bol

Koju tajnu skrivaju gracioz­ne žene poput Audrey Hepburn? Bilo da se u ranim jutarnjim satima u večernjoj haljini šetala pustim ulicama New Yorka, bilo da se vozila na vespi po Vječnom Gradu, ta je glumačka diva, jednostavno rečeno, zavodila svojim prekrasnim držanjem. Zbog pravilnog držanja izgledala je atraktivno, ljupko i mladoliko. Ti su atributi zajednički nazivnik svakom pravilnom držanju kojim se možemo približiti elegantnom izgledu Audrey Hepburn ili bilo koje balerine, što je i sama glumica željela postati.

Da se svatko, u bilo kojoj dobi, može kretati graciozno i uspravno poput te filmske i modne ikone, tvrdi Goran Marković, profesor na Kineziološkom fakultetu i stručnjak u području sportske znanosti i medicine.

Idealno držanje

„Najbolje držanje imamo u prvim godinama života, nakon toga ono, zbog načina života, postupno postaje lošije“, objašnjava Goran Marković. No dobra je vijest što uzrok lošeg držanja najčešće nije u mišićima ili zglobovima, nego u nepravilnom disanju i lošoj navici držanja tijela koji se mogu korigirati. Zato smo posjetili profesora Markovića u Motus Melioru, novootvorenom zagrebačkom centru za bolju formu života, da bismo uz stručne savjete osvijestili svoje mane i naučili poslati mozgu obrazac pravilnog držanja.

„Ne postoji općenito idealno držanje“, prvo je što je napomenuo profesor Marković, „postoji samo idealno držanje za svaku osobu pojedinačno. Naime, deset različitih ljudi može imati deset različitih formi držanja i izgledati drugačije, a da svatko pojedinačno ima dobro držanje. I obrnuto, jedan obrazac držanja kod neke osobe može biti dobar, dok će kod druge biti neprimjeren. No, postoje određene zakonitosti pravilnog držanja, od kojih je jedna vezana uz optimalnu centriranost zglobova u tijelu.“

Kako se ispravitiPravilno držanje

Da biste to provjerili, zamolite nekog od ukućana da promotri vaš profil, neka zamisli nevidljivu vrpcu koja kreće od vašeg uha i spušta se okomito sve do stopala. „Linija uha trebala bi proći kroz, otprilike, središte ramena“, objašnjava profesor, „potom i zdjelice te na kraju proći kroz središte glež­nja.

Primjerice, uho ne bi smjelo biti ni ispred, ni iza ramena, a rame ne bi smjelo biti iza ili ispred kukova, a ni kukovi ispred gležnja i slično.“

Da biste detaljnije promotrili svoje držanje, u istom položaju, provjerite odnos dijelova svog tijela onako kako savjetuje profesor Marković: „Kut između potkoljenice i stopala trebao bi biti otprilike 90 stupnjeva, zdjelica se treba nalaziti u neutralnom položaju (da nije nagnuta ni naprijed ni natrag).

Ramena ne bi smjela biti 'zatvorena' (pognuta prema naprijed i dolje), ali ni previše gurnuta prema natrag.

Nadlaktice trebaju stajati u prirodnom, bočnom položaju, ne smiju biti zarotirane ni prema unutra, ni prema van. Lakat ne smije biti previše savijen, kao ni koljena, također. Grudna kralježnica treba biti blago povijena, a lumbalna i vratna kralježnica blago uvučene tako da leđa otkrivaju izduženo slovo 's'.“

Nakon toga promotrite svoje tijelo i s prednje i stražnje strane. Počnite od stopala – jesu li spuštena ili imate visok luk? „Spuštena predstavljaju problem jer su stopala temelj koji nosi cijelo tijelo, a još veću poteškoću predstavljaju asimetrično spuštena stopala zato što utječu na asimetrično držanje cijelog tijela“, upozorava profesor.

Potom pogledajte koljena – stoje li prema unutra ili van, popularno govoreći – imate li ikserice ili okserice, iako nijedno najčešće ne predstavlja prepreku u svakodnevnom životu (osim u pojedinim sportskim disciplinama). Neka vam netko pogleda i kralježnicu – u uspravnom položaju i pretklonu (u kojem se može lakše otkriti eventualna skolioza). Lopatice moraju biti simetrične, razmaknute jedna od druge četiri prsta, paralelne s kralježnicom te  ne smiju izlaziti iz prsnog koša.

Ženski atributi

Čest problem držanja kod žena je inklinacija zdjelice, položaj u kojem je zdjelica, odnosno stražnjica previše gurnuta prema natrag, dok su prsa previše izbočena prema naprijed, što rezultira pretjerano zakrivljenom kralježnicom i vrlo lošim načinom držanja. I određena zanimanja mogu biti krivci lošeg držanja. Zbog prirode svog posla, primjerice, stomatolozi i frizeri više opterećuju dominantnu stranu tijela (najčešće desnu) i time stvaraju nesimetrično držanje lijeve i desne strane tijela.

Loše držanje nije samo estetski neprivlačno nego može uzeti danak zdravlju unutarnjih organa, što dovodi do nastanka proširenog abdomena i loše probave, kao i plitkog disanja i umora. Jednako tako, osobe lošeg držanja sklonije su različitim bolovima, mišićno-koštanim tegobama i ozljedama. S druge strane, kada svoje tijelo držite u idealnom položaju, ono od organa i mišića zahtijeva optimalan rad, što poboljšava vašu snagu i učinak, bilo da ste profesionalni sportaš, bilo da se samo trudite biti u dobroj formi.

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Preporučujemo

Ostali članci