Začini koji griju

Potaknite svoje okusne pupoljke na istraživanje egzotičnih začina koji će poznatim jelima dati nov okus. Od Istoka do Mediterana, uz to što jelima daju aromu i specifičan šmek, ove biljke će u hladnije dane osnažiti imunitet i ugrijati tijelo, baš poput rukavica i šala

1. LJUTA PAPRIČICA
Jedna od najzdravijih namirnica, ljuta papričica osnažuje imunitet, daje vitalnost i povećava toplinu, ne samo na jeziku. Nutricionisti objašnjavaju kako peckanje koje osjećamo dok je jedemo potječe od njezina glavnog sastojka kapsaicina i zapravo je samo reakcija na izmjenu topline. Zbog djelovanja na živčane završetke, koji provode osjet topline, ti začini stvaraju dojam peckanja. Uz to što poboljšava cirkulaciju, djeluje protuupalno i pospješuje probavu.

Zato njome nadopunite okus pirjanom povrću, a malo možete dodati i konzerviranom grahu za potpuno nov doživljaj tog jela. Kako bite ublažili prirodnu gorčinu kuhanog kelja, pomiješajte ljutu papričicu sa sokom od limuna i prelijte preko gotovog obroka. Preferirate li meksički kuhinju, napravite vatreni umak od jogurta u koji ste dodali mljevenu ljutu papričicu. Dopadne li vam se, krenite korak dalje pa u vrući kakao također dodajte malo ovog začina. Ipak, ne pretjerujte. Previše ovog crvenog đavolka umanjit će uživanje u drugim okusima hrane.

2. АUMBIR
Ovaj istočnjački začin oštra okusa snažan je grijač organizma jer potiče cirkulaciju. U azijskoj medicini upotrebljava se za liječenje prehlade i olakšavanje disanja. Ako se uzima redovito, suzbija umor i poboljšava pamćenje, ali ga zbog stimulativnog učinka nemojte konzumirati prije spavanja jer može uzrokovati nesanicu. Đumbir je odličan i za trudnice, kao sredstvo za ublažavanje jutarnjih mučnina. Svježi đumbir dodaje su i u slana i u slatka jela.

Daje ljutu, osvježavajuću aromu marinadama, prženim jelima, juhama, žitaricama i svježem povrću. Isprobajte naribani đumbir u kombinaciji sa sjemenkama sezama u jelima od riže. Promijenite okus salati originalnim preljevom od đumbira, tamarija, maslinovog ulja i češnjaka. Promrznete li ili pokisnete, napitak od limuna, svježe naribanog đumbira, meda i vode zasigurno će vas ugrijati i djelovati kao prevencija od prehlade.

3. CIMET
Jedan od najstarijih začina, cimet stimulira cirkulaciju pa se tradicionalno koristi za zagrijavanje, često u kombinaciji s đumbirom. Opušta napete i bolne mišiće i odlično je sredstvo protiv prehlade. Istraživanja su potvrdila da djeluje kao sedativ i analgetik, da snižava krvni tlak i drži ga u ravnoteži te da kod dijabetičara smanjuje razinu šećera u krvi. Štapići cimeta često obogaćuju kuhano vino, čaj ili voćne slastice.

Želite li ovaj Božić iznenaditi ukućane, poslužite specijalitet koji odiše egzotikom. Pirjajte janjetinu s patlidžanom, grožđicama i štapićima cimeta kako biste dobili jelo inspirirano Bliskim istokom. Djecu pak razveselite zagrijavajućim napitkom od sojinog mlijeka i meda ukrašenim štapićem cimeta.

4. KLINČIĆ
Neotvoreni pupoljci indonezijskog tropskog drveta još su jedan popularan zimski začin. Klinčić sadržava aktivnu supstanciju kojoj se pripisuju protuupalna svojstva pa se u tradicionalnoj indijskoj i kineskoj medicini upotrebljava za liječenje respiratornih problema i poboljšanje probave. A dolaskom zime, kad osjetite kako ulice obavija miris kuhanog vina s klinčićima, dovedite ga i u svoju kuhinju.

Iako je najpoznatiji kao dodatak zimskim zagrijavajućim napicima poput kuhanog vina i punča, iskušajte ga u omiljenoj juhi, tako da u lonac dodate luk proboden klinčićima. Prstohvat mljevenog klinčića i cimeta stavite i u jabukovaču ili voćni kompot.

5. RUŽMARIN
Ružmarin je od pamtivijeka uživao velik ugled u mnogim kulturama, a neki stari običaji vezani uz tu zimzelenu biljku održali su se do danas. Sastojci ružmarina jačaju imunološki sustav, a njegove protuupalne tvari mogu ublažiti napade astme. Djeluje stimulativno pa pridonosi poboljšanju općeg stanja organizma. Potiče cirkulaciju i dotok krvi prema mozgu te na taj način poboljšava koncentraciju i liječi glavobolju.

Iako se najčešće upotrebljava ljeti kod roštiljanja, ne zanemarite ga tijekom zime jer potiče cirkulaciju. Kako je u kuhanju bolje koristiti svjež nego sušeni ružmarin, zasadite ga u lončanicu te smjelo dodajte u omlet, jela od piletine i janjetine, ali i kako biste obogatili okus umacima i juhama od rajčice.

6. CURRY
Koliko je mješavina curryja, toliko je i kuhara, stara je indijska poslovica. Ovisno o glavnim sastojcima, curry može biti crveni, zeleni ili žuti prah. Ta mješavina može sadržavati od 5 do 30 ljekovitih začina. Osnovu čine korijandar, kurkuma, kim i piskavica, a ovisno o recepturi, dodatni sastojci mogu biti: čili, đumbir, češnjak, komorač, klinčić, gorušica, muškatni oraščić, cimet, crveni i crni papar.

Zahvaljujući kurkumi, curry sprječava oticanje zglobova, a pomaže i u prevenciji i liječenju raka debelog crijeva i želuca. Zato se ovaj aromatični prah u tradicionalnoj indijskoj medicini upotrebljava za poboljšanje probave. U sezoni prehlade i gripe curryjem oplemenite različita jela od žitarica, povrća i mesa, pa i deserte.

Kristina Ivčić, Magda Dežđek

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Preporučujemo

Ostali članci