Đumbir - začin s tisuću vrlina

Nazivaju ga začinom s tisuću vrlina – doista su rijetke namirnice tako široke uporabe koje donose toliko značajnih, znanstveno potvrđenih zdravstvenih koristi. Svojim djelovanjem i specifičnim okusom širi valove topline koja liječi, što ga čini idealnim odabirom u ove hladne dane – posebno u aromatičnim napitcima jednostavnima za pripravu

Indijska poslovica

Kad za hladnih dana promrznemo, jedna od najboljih stvari koje možemo napraviti jest popiti šalicu napitka s đumbirom. Tijelo će nam ne samo preplaviti ugodnom toplinom i potaknuti cirkulaciju, nego će ga i revitalizirati te pojačati obranu organizma od uzročnika raznih sezonskih bolesti.

Za to su zaslužni đinđeroli – osobito [6]-đinđerol – njegove glavne bioaktivne tvari snažnog antioksidacijskog i protuupalnog djelovanja, kojima se pripisuje većina njegovih zdravstvenih blagodati. Đumbir je predmet već stotina znanstvenih istraživanja koja su potvrdila sve ono što je tisućama godina poznato drevnim medicinskim tradicijama Kine i Indije, o čemu govori i indijska poslovica Sve dobro nalazi se u đumbiru.

Najpoznatiji po ublažavanju mučnina

Najčešće se spominje djelovanje đumbira protiv mučnine, bilo da se ona javlja zbog bolesti, kemoterapije ili tijekom oporavka nakon operacije, bilo kao posljedica trudnoće ili nepodnošenja putovanja. Da poboljšava probavu i ubrzava pražnjenje želuca, potvrdilo je, među ostalima, tajvansko istraživanje u kojem je to postignuto uzimanjem 1,2 g đumbira u prahu prije jela. Dobro funkcioniranje probave ključno je za apsorpciju hranjivih tvari, dobar metabolizam i jak imunosni sustav.

Korejski su znanstvenici ustanovili da đumbir smanjuje rizik razvoja infekcije sprečavajući razmnožavanje bakterija, osobito onih u usnoj šupljini, pa tako ublažava grlobolju. Budući da pročišćava gornje dišne putove i potiče zdravo znojenje kojim se organizam rješava toksičnih tvari, omogućuje da se lakše prebrodi prehlada i gripa te pomaže ublažiti i simptome alergija.

Borac protiv upala

Na danskom Sveučilištu u Kopenhagenu potvrdili su protuupalno djelovanje đumbira kao i njegovu učinkovitost protiv bolova. Journal of Pain izvijestio je o opsežnom istraživanju na Sveučilištu u Odensi, također u Danskoj, tijekom kojeg je zamijećeno da su oboljelima od artritisa, nakon tri mjeseca dobivanja malih doza đumbira, smanjeni bolovi, oticanje i jutarnja ukočenost.

Američko zajedničko istraživanje sveučilišta, koledža i državnog sveučilišta Georgije pokazalo je da i sirov i termički obrađen đumbir umanjuju bolove nakon vježbanja, i to 25 - 33 posto (ispitanici su na dan dobivali 2 g đumbira – bilo korijena, bilo u prahu – 11 dana zaredom).

I migrene i menstrualni bolovi i kolesterol?

Phytotherapy Research objavio je rezultate iranskog istraživanja koje je pokazalo da je đumbir u prahu jednako djelotvoran protiv migrene kao i uobičajeno prepisivan lijek, i to uz manje nuspojava. Savjetuje se na samom početku napadaja migrene popiti čaj od đumbira, koji će blokirati prostaglandine (koji potiču mišićne kontrakcije), a time i nepodnošljive bolove te ukloniti vrtoglavicu i mučninu koje su povezane s migrenom.

Đumbir može pomoći i tijekom menstruacijskih bolova, što je potvrdilo i istraživanje teheranskog Sveučilišta medicinskih znanosti u kojem je sudjelovalo 150 žena koje su dobivale 1 g đumbira u prahu tijekom prva tri dana menstruacije. Ispitanicima istraživanja na sveučilištu Babol, također u Iranu, koji su imali visok kolesterol dnevna doza od 3 g đumbira nakon 45 dana znatno je snizila razinu kolesterola.

Đumbir može sniziti i razinu šećera u krvi, pokazalo je istraživanje 2015. godine u kojem su oboljeli od dijabetesa tipa 2 dnevno dobivali 2 g đumbira u prahu.

Kako ga čuvati?

Ako dosad niste redovito koristili đumbir, u prehranu ga uvedite postupno, a uzimate li lijekove, obavezno se savjetujte s liječnikom jer je moguća interakcija s nekim lijekovima, osobito onima za razrjeđivanje krvi. Kad kupujete đumbir, izbjegavajte onaj koji izgleda osušeno i smežurano jer to znači da je star. Dobar je onaj na kojem su vidljivi novi izdanci: takav je đumbir zdrav i dulje ćete ga moći upotrebljavati.

Čuvajte ga na suhome i hladnome mjestu i pazite da ne bude izložen suncu. Duljim stajanjem đumbir će se smežurati i isušiti pa nastojte što prije ga upotrijebiti. To ne bi trebao biti problem jer ga možete dodati u gotovo sve: od raznih jela do slastica i napitaka.

RECEPTI ZA NAPITKE S ĐUMBIROM:

Bezalkoholni aromatični grog

Papreni napitak s đumbirom, kurkumom i citrusima

Vruća čokolada s đumbirom i kardamomom

Masala čaj s đumbirom

Pripremila Patricia Lucija Tomasović

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Preporučujemo

Ostali članci