Kako je ono što govorimo djevojčicama važno za njihovo osnaživanje

"Moramo osnažiti naše djevojčice da preuzmu punu odgovornost za sebe", u povodu današnjega Međunarodnog dana djevojčica ističe Sadhguru, poznati duhovni učitelj. U tome veliku moć imaju riječi – ono što im se govori i o čemu se razgovara s njima

Jedinstveni izazovi

Međunarodni dan djevojčica obilježava se 11. listopada, a taj je dan utemeljen 19. prosinca 2011., kad je Generalna skupština UN-a prihvatila rezoluciju 66/170 kako bi se priznala prava djevojčica, skrenula pozornost na jedinstvene izazove s kojima se susreću diljem svijeta te istaknula potreba za njihovim osnaživanjem.

"Svaka djevojčica ima pravo slijediti svoje snove i razviti svaku dostupnu vještinu kako bi uspjela bilo gdje", naglašavaju iz UNICEF-a. Svojedobno u cijelom svijetu poznata djevojčica, sada mlada žena, Malala kaže: "Poznata mi je snaga koju djevojčica nosi u srcu kad ima viziju i misiju."

djevojčica"Moramo osnažiti naše djevojčice da preuzmu punu odgovornost za sebe. To ih ispunjava radošću, ponosom i plemenitošću; pustite ih da čine ono što žele", govori Sadhguru, jedan od najutjecajnijih suvremenih duhovnih učitelja. Kad osnažujemo djevojčice, ističu edukacijski stručnjaci, odgajamo djecu za koju je vjerojatnije da će biti samopouzdana i zauzimati se za druge. A to se samopouzdanje potiče na različite načine, među ostalim:

  • prepoznavanjem i hvaljenjem sposobnosti djevojčice koje nisu vezane uz njezin izgled (npr. da je pametna, sposobna, brižna, ljubazna, duhovita...) – to će joj pomoći da uvidi kako posjeduje te kvalitete
  • čitanjem i istraživanjem o snažnim ženama, ženama na vodećim položajima, ženama koje su se istaknule
  • učiti je da se zauzme za sebe kad joj netko kaže da nešto ne može "jer je djevojčica"
  • pustiti je da bude ono što jest.

Riječi koje osnažuju

U osnaživanju djevojčica golemu ulogu ima to što im se govori i o čemu se razgovara s njima. Primjerice, razgovor o snazi: što to znači biti snažan, što za nju znači snaga, želi li biti snažna, vidi li to kao nešto što je i fizičko i psihičko... Treba razgovarati i o osjećajima, o tome kako se osjećala kad se nešto dogodilo (pogotovo kad ju je nešto uznemirilo). Razmatranje osjećanja ključno je za razvijanje emocionalne snage, tako se uviđa da cjelovitosti života pripadaju i tuga, gnjev, povrijeđenost... te uči prihvatiti sve osjećaje; da oni nisu "dobri" ili "loši", nego da jednostavno postoje.

mama i kći

Riječi imaju moć, zato je važno i u svakodnevnoj komunikaciji paziti na nijanse onoga što djevojčice čuju da im se govori, na primjer:

"Trebala si učiniti..." – umjesto toga treba bez prekidanja saslušati do kraja ono što djevojčica želi ispričati, čime se osnažuje njezin glas te slobodno izražavanje. Zna li da će je roditelji saslušati bez prekidanja i nastojanja da uvijek "poprave" stvari, djevojčica će se više otvoriti, naučiti izraziti svoje osjećaje i efikasno komunicirati.

"Prestani se žaliti na to, to se nikad neće promijeniti" – umjesto toga djevojčicu treba potaknuti na pozitivno djelovanje radi mijenjanja onoga što joj se ne sviđa u njezinoj grupi vršnjaka, okolini, školi, obitelji. Učenjem da se djeluje samopouzdano i odlučno, s poštovanjem i suosjećanjem, ljubazno (čak i kada drugi nisu takvi) potiče se razvijanje samopoštovanja.

"Nemoj biti zločesta" – treba izbjegavati upotrebu te riječi i umjesto nje valja istaknuti njezine kvalitete (da je dobra, nježna, kreativna, brižna, pametna, duhovita...) te je potaknuti da ih iskoristi u mirnom rješavanju problema kako s prijateljima i razrednim kolegama, tako i u obitelji, s braćom/sestrama, ali i s vama. Pri tome je korisna vježba u kojoj će svatko od sudionika sukoba u jednoj rečenici izraziti kako se osjeća i što želi.

"Nemoj šefovati!"/"Zašto jednostavno ne slušaš, uvijek moraš odgovarati" – umjesto toga kažite da prepoznajete njezinu snažnu želju da se osjeća moćnom i da je ona može učiniti vođom, no da je mora izražavati tako da poštuje druge i da treba zamoliti da se nešto napravi onako kako ona želi umjesto da naređuje i nameće svoju volju.

"Izgledaš tako lijepo u toj haljini" – u našem svijetu opsjednutom vanjskim izgledom, koji ljepotu poistovjećuje s njim, djevojčice od najbližih osoba trebaju dobiti čvrstu poruku – i često podsjećanje – da ljepota dolazi iznutra, da je ljepota kada osoba zrači samopouzdanjem, entuzijazmom, ljubaznošću, suosjećanjem, optimizmom, pozitivnošću... Zato naglasite da je, osim što vam se sviđa u toj haljini, lijepa i izvana i iznutra te da je i njezino srce lijepo kao i ta haljinica.

Patricia Lucija Tomasović

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Ostali članci