Vitamin D u zimskim mjesecima

Možda izgleda nepotrebno u siječnju pisati o sunčanju, no to je najbolji način da nahranimo tijelo vitaminom D za cijelu godinu. Zimi bi, tvrdi poznati američki liječnik, trebalo uzimati suplemente...

Izlaganje suncu nema efekta do kraja ožujka

Iako samo sunce ne "sadrži" vitamin D, naše ga tijelo počinje proizvoditi kada ga dovoljno i u pravo vrijeme izložimo sunčevim zrakama. Pet do deset minuta sunčanja tri puta tjedno osigurava nam dovoljno vitamina D. Da bi izlaganje suncu bilo djelotvorno, potrebno se, otrkivenih ruku i nogu, sunčati po jakom suncu (od 10 do 17 sati), bez zaštitnog faktora. Sunčanje na našoj geografskoj širini nema nikakva efekta od listopada do kraja ožujka.

Pritom, zbog pretjerane fobije od raka kože, za koju su odgovorni liječnici koji rade za proizvođače zaštitnih krema, ljudi danas gotovo ne dopuštaju suncu da radi svoj posao. Rezultat je epidemija nedostatka vitamina D, koja zahvaća zapadni svijet. U Engleskoj je sve veći broj djece oboljele od rahitisa.

Vitamin D - mnogo više od vitamina

Prehrana nije dovoljna

Profesor Michael Holick, američki liječnik i stručnjak za vitamin D, tvrdi da svi imamo ozbiljan deficit vitamina D. Bolja prehrana, kako on kaže, može malo pomoći, ali nedovoljno. Mi smo kao vrsta predodređeni da živimo u toplijim krajevima, golišavi i na otvorenom, što nam je uvijek osiguravalo dovoljno vitamina D. Sada čak i u toplijim krajevima ljudi bježe od sunca i provode vrijeme u zatvorenim prostorima.

Razočaravajuće je za poklonike “prirodne” prehrane, ali istinito: vitamin D moramo uzimati, naročito u zimskim mjesecima, u obliku suplemenata. Birajte suplement vitamina D3, radije nego vitamina D2. Hrana je vrlo siromašna ovim sastojkom: najviše vitamina D ima u lososu, ali ne uzgojenom, nego divljem, kojeg nisam vidio u našim prodavaonicama. Trebalo bi, pritom, jesti losos svaki dan. Nešto vitamina D ima u skuši, sardini, masnom i naročito obogaćenom mlijeku, maslacu, žumancima i gljivama, ali te količine daleko su od toga da mogu zadovoljiti naše dnevne potrebe.

Tvrdnje američkog liječnika

Suplementi su, s druge strane, veoma dostupni. Cijena njihova neuzimanja može biti visoka: osim rahitisa kod djece, nedostatak vitamina D dovodi se u tijesnu vezu s osteoprozom, rakom, autoimunim bolestima... Vitamin D nije “običan” vitamin, već je u pitanju hormon vezan za brojne važne procese u tijelu. Kao i kod svih horomona, može biti opasno ako ga ima previše.

Međutim, kako tvrdi dr. Holick, strah od predoziranja vitaminom D doveo je liječnike do toga da preporučuju premale dnevne doze. Prema njegovu mišljenju, preporučenih 400 IU (internacionalnih jedinica) vitamina D je malo. Treba unositi najmanje 1000 IU dnevno, uz prehranu bogatu ovim vitaminom, kako bi se zadovoljile dnevne potrebe. Pretile, starije i tamnopute osobe imaju pojačane potrebe za vitaminom D.

U svakom slučaju, blaga suplementacija, u skladu sa službeno preporučenih 400 IU vitamina D3, može vam samo koristiti. Što se tiče prehrane, jedite više skuše, haringe i sardine te ne izbjegavajte više žumance, masne sireve, punomasno mlijeko i maslac.

Nikola Pešić

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Preporučujemo

Ostali članci