Top 5 zamjena za kavu

Ako razmišljate o smanjenju dnevne doze kave, vjerojatno se pitate kako ćete se razbuditi bez kofeina. Postoje adekvatne, zdravije zamjene koje osim osjećaja budnosti donose i nove okuse. I nije riječ o zamjenama za kavu na bazi prženih žitarica poput ječma, zobi i raži koje se često obogaćuju cikorijom, smokvom ili žirom...

Konzervansi, pesticidi, GMO

Uz nestanak zdravstvenih tegoba koje može izazvati konzumiranje kave, poput opterećenja srca i krvnih žila, lučenja želučane kiseline, poremećenog prirodnog ciklusa budnosti i spavanja, te u većim dozama i drhtanja ruku, nervoze, proljeva, smanjene fine motoričke koordinacije te nedostatka kalcija i željeza u organizmu, odustajanje od poneke šalice kave ima i druge dobrobiti.

Voditeljica bio&bio trgovina, Žana Hinek, napominje da smanjenje unosa kave povoljno utječe na naše zdravlje, ali i na globalno tržište kave koja se proizvodi u zemljama Trećeg svijeta te se nerijetko povezuje s izrab­ljivanjem radne snage i nedozvoljenim korištenjem dječje radne snage.

Kako kava zapravo djeluje na naš sustav

„Budući da se kava uglavnom uzgaja u ekvatorijalnom dijelu Latinske Amerike, jugoistočnoj i južnoj Aziji te Africi, zbog transporta treba produljiti njeno vrijeme trajanja pa joj se dodaju konzervansi“, upozorava Žana i dodaje kako se zbog većeg prinosa i zaštite pri uzgoju kava često tretira i različitim pesticidima, a da bi se dobile vrste s različitom količinom kofeina i posebne arome, vrlo često podliježe GMO manipulaciji.

Jednako stanje budnosti, ali zdravo

„Ono što me kao pobornicu što manje prerađene hrane zabrinjava jest denaturalizacija kave u instant-napicima na bazi kave u kojima je najmanje zastupljena upravo kava. Istraživanje njemačkog Stiftung Warentesta pokazalo je da u instant-napicima može biti i do 60 posto šećera, tj. u šalici od 200 ml napitka mogu se nalaziti čak četiri kocke šećera“, navodi Žana.

Ako će pijenje kave i dalje biti vaš svakodnevni ritual, potrudite se birati je, kupovati i piti svjesnije i savjesnije. A ako želite u potpunosti izbaciti kavu iz svakodnevice ili tek smanjiti broj šalica, Žana Hinek predlaže namirnice koje će organizmu pružiti stanje budnosti, ali i djelovati iscjeljujuće na organizam. 

Pravi zeleni čaj

U pravom zelenom čaju ima 30% manje kofeina nego u kavi. Kofein u kavi rastvara se već u želucu, dok onaj iz čaja najvećim dijelom razgrađuje crijevni sok. Tanini čaja djeluju na sporije primanje kofeina, pa dok kofein iz kave u krvotok stiže naglo, taj proces s čajem teče mirnije. Naime, djelovanje kofeina iz kave dostiže vrhunac za 5 do 10 minuta, a nestaje za 30 minuta, dok kod čaja dostiže vrhunac nakon 40 minuta i nestaje nakon 70 minuta.

Kako postoje crni i zeleni čajevi, često nastaje zabuna o podrijetlu tih vrsta. Osnovna razlika između crnog i zelenog čaja je u tome što crni čajevi nastaju izlaganjem zelenih listova oksidaciji i fermentaciji, što uzrokuje njihovu tamniju boju, dok zeleni čaj ne smije fermentirati. No i crni i zeleni čaj dobivaju se od iste biljke. Kupujte skuplje varijante čaja, s oznakom organskog uzgoja i pakirane u neprozirnu ambalažu te prvenstveno sencha, hojicha ili genmaicha zeleni čaj u specijaliziranim trgovinama. U zelenom čaju dnevno možete uživati u količini u kojoj želite.

kakaoSirova zrna kakaa

Zapisi o korištenju zrna kakaa postoje u civilizacijama Maja, Azteka i Olmeca, koje su obitavale na području Centralne Amerike. Ove drevne kulture koristile su ih kao glavni sastojak u gorkom, ali zdravom napitku pod nazivom xocolatl. Ovaj je napitak bio vrlo cijenjen zbog prehrambenih svojstava te sposobnosti podizanja energije i raspoloženja na dulje vrijeme. Zato je ovo zrno itekako važna zamjena za kavu, a ne mora se ni kuhati, nego se naprosto gricka.

Sirova zrna kakaa imaju jedan od najvećih antioksidacijskih potencijala, bogata su flavonoidima, a posebna vrsta flavonoida, epikatehin, štiti stanice mozga od oštećenja. Zrna, također, sprečavaju vezivanje viška masnoće te potpomažu regulaciju krvnog tlaka.

Kakao je bogat mineralima, a posebno je poznat kao superioran izvor magnezija, jednog od alkalnih minerala koji ima pozitivan učinak na rad srca, snižava krvni tlak, stimulira rad mozga, pomaže probavnom sustavu (kao laksativ) u izbacivanju otrovnih tvari iz tijela. Važan je i za razvoj zdravih i jakih kostiju te ublažava ili uklanja grčeve, što je vjerojatno primaran razlog zašto žene žude za čokoladom tijekom menstruacijskog ciklusa.

U sirovoj formi zrna kakao je i izvrstan izvor željeza i sumpora, koji je također poznat kao mineral ljepote jer jača nokte i kosu, čisti kožu, ali i detoksicira jetra i stimulira rad gušterače. Uz to, kakao je bogat i kalcijem, cinkom, bakrom, natrijem i manganom. Sadrži, također, i važne aminokiseline, a posebno valja istaknuti triptofan i anandamid koji u ljudskom organizmu imaju osnovnu ulogu u poticanju kemijske reakcije čiji je rezultat osjećaj zadovoljstva i sreće. U kakau se nalazi i feniletilamin koji povećava sposobnost koncentracije i kapacitet memorije.

U čokoladi, koja je proizvod današnje industrije, sve prednosti kakaa gube se prženjem, obradom na temperaturi 150 ˚C pomoću otapala i miješanjem kakaa sa šećerom, mlijekom i kemijskim aditivima. Takav proces obrade uništava većinu antioksidansa i nutrijenata u kakau.

Grickanje sirovog zrna kakaa nije ograničeno, jedino valja pripaziti na njegovo korištenje u večernjim satima jer daje energiju.

Zeleni sokovi

Zeleni sok ujutro umjesto kave, zašto ne? Samo je biljni svijet u svojim zelenim lisnatim dijelovima u stanju pretvoriti sunčevu svjetlost u hranu za sva živa bića. Život biljaka ovisi o svjetlosti, a naš život ovisi o biljnom svijetu i plodovima. Zbog kisika u klorofilu te visokog udjela minerala i bjelančevina, zeleni dijelovi biljke jako su korisna i važna hrana. Ali više od svega, u zelenim biljkama imamo savršenu vodu, ili ono što nazivamo vodom. Savršeno spremište životne energije, u znanosti kažu i slobodnih ili slabo vezanih elektronskih oblaka. Uključite li u svakodnevnu prehranu jednu čašu soka i jednu salatu, svoje ćete tijelo održati vitalnim i zdravim.

Zeleni sokovi, posebno oni pripremljeni s potočarkom, blitvom ili rikolom, poboljšavaju alkalizaciju organizma, a zahvaljujući bogatstvu klorofilom, organizam snažno detoksiciraju pa tako poboljšavaju probavu, izgled kože, kose i noktiju, daju potrebnu energiju i osvježenje, mogu pomoći prirodnoj regulaciji težine te time utjecati na bolje raspoloženje, a da pri tome tijelu daju sve neophodne nutrijente.

Osim pranja blendera na koje ćete utrošiti nešto vremena, sa svime ostalim bit ćete na dobitku, makar konzumirali zelene sokove samo jednom tjedno. Kako i mene muči pranje blendera, ujutro češće smućkam prah zelene magme, napitka koji redovito pijem već 15 godina i koji je dokazao učinkovitost klorofila za jutarnju stimulaciju energije.

maca prahMaca prah

Maca je otporna korjenasta biljka podrijetlom iz Južne Amerike koja je zbog svojih svojstava poznata i kao ginseng s Anda. Jedna je od najsnažnijih namirnica na svijetu, a zbog velike popularnosti i golemog interesa smatram je top biljkom ovog desetljeća. Prema legendi, Inke su svojim ratnicima davale prah korijena mace da bi povećali njihovu snagu i izdržljivost. Kada bi bitka završila, uskratili bi im macu zbog toga što ona snažno pojačava libido.

Redovito konzumiranje mace pogoduje imunološkom sustavu i povećava otpornost na tjelesne i mentalne poteškoće. Njezina sposobnost „prepoznavanja“ potreba svakog pojedinačnog organizma priskrbila joj je nadimak pametna biljka ili kako se to u znanstvenoj terminologiji naziva adaptogena biljka. Adaptogene biljke pomažu boljoj prilagodbi organizma, ne djeluju ciljano na neki organ ili određenu bolest, nego uspostavljaju ravnotežu cjelokupnog metabolizma. Kako ima orašasto-gorkast okus, maca može zadovoljiti svako nepce željno okusa kave, a po načinu primjene vrlo je slična guarani.

Koristi se jedna do tri čajne žlice dnevno sa sokom, vodom ili u kombinaciji sa smoothiejem, a važno je započeti s manjom dozom pa je postupno povećavati jer na macu svaki organizam drugačije reagira.

Magična guarana

Guarana je zimzelena biljka koja uspijeva jedino u bujnim amazonskim kišnim šumama. Brazilski domoroci od djetinjstva je konzumiraju u malim količinama, zajedno s majčinim mlijekom, te je ona sastavni dio njihove prehrane. Svoju dugovječnost povezuju s guaranom i nazivaju je eliksirom duga života. Smatraju je hranom i lijekom koji ljude čini jakima i otpornima do poodmakle dobi, a kožu dugotrajno mladom i elastičnom.

Njezina djelatna komponenta, alkaloid guaranin, gotovo je identična kofeinu, ali se mnogo sporije apsorbira u krvotok i zbog toga daje dulji, ravnomjerniji i ugodniji osjećaj, uz izostanak negativnih učinaka svojstvenih kavi, kao što su lupanje srca ili ubrzan puls. Guarana povećava razinu energije i tjelesne izdržljivosti, održava budnost, poboljšava pamćenje, cirkulaciju krvi, stimulira metabolizam i djeluje kao antioksidans.

Preporučena dnevna količina je 1/2 čajne žlice (1 do 2 grama) u soku, vodi ili frapeu i to samo jednom dnevno. Započnite je konzumirati u manjoj dozi.

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Preporučujemo

Ostali članci