Svjesno jedenje - alat za zdravo mršavljenje

Imate li zdrav odnos prema sebi i hrani ili hranom ‘popunjavate’ praznine koje tijekom svakodnevice, a ponekad i cijeloga života, žude za drugačijom vrstom rješenja? Mindfulness metoda usmjerava našu pozornost na ono bitno i pritom nam pomaže odbaciti navike koje donose više kilograma, a manje zadovoljstva

Prirodniji gubitak kilograma

Barem jednom godišnje pojavi se neka nova dijeta koja se predstavlja kao brzo rješenje za skidanje kilograma. Teško ih je ignorirati kad želimo skinuti koji kilogram viška, međutim, većina takvih dijeta ne nudi zdrav, balansiran pristup prehrani, dugoročno nisu učinkovite, a neke od njih nisu ni bezopasne.

S druge strane, mindfulness metoda, tj. svjesno jedenje, potiče stvaranje novog emocionalnog obrasca vezanog uz hranu – bez dijeta i ograničavanja jelovnika. Uključuje razvijanje zdravog odnosa prema hrani, što čini alternativni put za prirodniji gubitak kilograma.

Svjesniji ili pomniji pristup hrani podrazumijeva usmjeravanje pozornosti na fizičke i mentalne procese prilikom kuhanja i jedenja. Ta svjesnost koja izranja dok smo usredotočeni na hranu, bez osuđujućih misli, dopušta nam da bivamo u sadašnjem trenutku, otpustimo stare obrasce ponašanja, spojimo se s istinskom unutarnjom motivacijom i prekinemo začarani krug gubljenja i gomilanja kilograma.

Što je svjesno jedenje?

Svjesno jedenje temelji se na budističkom konceptu pomnosti koji uključuje potpunu prisutnost u sadašnjem trenutku. Tehnike pomnosti, dobro je poznato, pomažu ublažiti stres, kao i neke zdravstvene tegobe, a, čini se, mogu biti primijenjene i na hranjenje.

To, među ostalim, znači: usporiti; primjećivati boje, mirise, okuse, teksture i temperaturu hrane; sporo žvakati; osloboditi se distrakcija poput čitanja novina ili gledanja TV-a; naučiti se nositi s osjećajima (npr. krivnjom ili anksioznošću) vezanima uz hranu; naučiti bolje prepoznavati znakove gladi i sitosti.

6 koraka svjesnog jedenja

Ne deblja ono što jedemo, nego kako jedemo

U nekoliko istraživanja, poput onog pod vodstvom američke psihologinje Jean Kristeller, pokazalo se kako svjesno jedenje može pomoći osobama koje pate od poremećaja hranjenja te da, također, može biti od pomoći i pri gubitku kilograma.

Brian Wansink, psiholog na sveučilištu Cornell, u svojoj knjizi Mindless Eating tvrdi da se debljamo ne zato što jedemo, nego zbog načina na koji jedemo. Postanemo li svjesni „jedači“, tvrdi Wansink, moći ćemo kontrolirati svoje kilograme. Prema njegovoj teoriji, ne prejedamo se zbog gladi, nego zbog brojnih vanjskih faktora koji utječu na to koliko jedemo, a nismo ih ni svjesni.

Tijelo će vam sve reći

Svjesnijim pristupom hrani možemo početi uživati u zdravijim prehrambenim navikama, bez obzira na to je li nam cilj jesti više povrća, a manje ugljikohidrata, usporiti i uživati u okusima jela ili smršavjeti i eliminirati iz prehrane neke namirnice. Umjesto traženja odgovora izvana, stupite u dodir sa stvarnim potrebama svog tijela.

Ono će vam, ako ga poslušate, otkriti koja vam je hrana i kolike su vam porcije potrebne. Pozornim osluškivanjem svojih potreba i bivanjem u sadašnjem trenutku možete postati ekspert za sebe jer vaše tijelo najbolje zna što mu je potrebno.

Pročitajte i:

Zašto žudimo za određenom vrstom hrane?

5 koraka za ublažavanje emocionalne gladi

Magda Dežđek

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Preporučujemo

Ostali članci