Miso juha - u čemu je njezina tajna?

Miso juha cijenjeno je jelo zbog mnogih dobrobiti i upravo zato ona nije samo kraljica popodnevnih obroka nego i doručka! U receptima za ovu jednostavnu juhu iz knjige ‘Sushi – Korak po korak’ (Školska knjiga) pronađite svoj novi omiljeni okus

Mogu je pripremati i početnici - gotovo nemoguće da ne uspije

Miso juha neodoljivo je ukusna i jedno je od jela koje pruža utjehu sa svakom žlicom. Uz dobar temeljac miso juha je gotova za samo nekoliko minuta. Vrlo jednostavno se priprema pa je gotovo nemoguće da ovo jelo ne uspije – mogu je pripremati početnici, kao i oni koji se još nisu nikad okušali u pripremi egzotičnijih jela.

Miso juha je i vrlo raznovrsna – možete je spraviti od bilo kojeg sezonskog povrća, različitih vrsta gljiva, tofua, mesa i morskih plodova te drugih namirnica i začina koji su vam pri ruci. Može biti lagana (s nekoliko kockica tofua i povrća) ili teža i zasitnija, poput variva s mesom, ovisno o sezoni i vašem raspoloženju. Djeca također vole njezin slan i bogat okus, posebno kada je s tofuom, rižom ili rezancima, što čini zdrav i lako probavljiv obrok za mališane.

Fermentirano zrnje

Miso zapravo znači fermentirano zrnje i najčešće se odnosi na soju, koja po tradicionalnoj recepturi fermentira s morskom solju i gljivicom Aspergillus oryzae. Taj drevni proces fermentacije, koji miso pasti daje njen specifičan okus, može trajati od nekoliko tjedana do nekoliko godina i uvelike utječe na okus jela. Što je fermentacijski proces dulji, miso je tamnije boje i intenzivnijeg okusa, a kraći period fermentacije miso čini svjetlijim i slatkastim.

Miso je vrsta fermentirane paste. Zahvaljujući svojoj slasnoj aromi i okusu, miso je neizostavan dio japanske kuhinje te se koristi u mnogim jelima, od začina za povrće i pečenu hranu do kiseljenja, no najčešće se koristi u miso juhama. Postoji nekoliko vrsta misa, premda se sve spravljaju na isti način – gnječenjem kuhanih zrna soje i dodavanjem ječma, žita ili riže te plijesni nalik na kvasac. Smjesa se zatim ostavlja da odstoji nekoliko mjeseci. Miso je dostupan u staklenkama i tubama u trgovinama japanskom hranom. Treba ga čuvati u hladnjaku.

Temeljac

Tradicionalna osnova miso juhe je dashi – u japanskoj kuhinji važan jušni temeljac koji čini osnovu njihovih brojnih specijaliteta. Otkriva nam naš peti umami okus – onaj osjećaj okusne potpunosti i užitka pri konzumiranju. Uobičajeni dashi temeljac pravi se od niboshia (sušenih malih sardina), kombua (sušene alge), sušenog bonita (vrste ribe) ili hoshi-shiitakea (sušene gljive shiitake). Odabirete ih ovisno o receptu ili tome kakav okus jela želite. No, dashi se lako može zamijeniti i nekim drugim jušnim temeljcem, čak i običnom vodom.

Što je umami, peti okus koji se zove "fino"?

Izvan Japana, u Europi, miso juha često se priprema od povrtnog temeljca (od mrkve, krumpira i daikona ili bijele rotkve) ili povrtne kocke za juhu. U nekim varijacijama recepata može se koristiti i pileći ili riblji temeljac. Ovisno o odabiru temeljca i kuharskoj maštovitosti, svaki miso može biti jedinstven.

„Gotovo je beskonačan broj recepata s miso pastom“, napisao je Jamie Oliver. „Pokušajte eksperimentirati s različitim vrstama miso paste, dodajući povrće ili prženi češnjak u bazu“, savjetuje taj slavni engleski chef. Dodaje da je za njega miso juha najbolja hrana za utjehu, koja kao da mu iznutra pruža veliki zagrljaj. „Intenzivan umami okus trenutačno vas oživljava, nježno zagrijavajući svaki dio vašeg tijela. Neće vam samo poboljšati raspoloženje nego i zdravlje jer je odličan izvor antioksidansa, prehrambenih vlakana i bjelančevina.“

Za zdravlje

S nutricionističkog stajališta, miso je dobar izvor kalcija, mangana, željeza, magnezija, fosfora, bakra i cinka, a od vitamina sadrži folnu kiselinu, tiamin, riboflavin, niacin te vitamine A, B6, B12 i K. Također, sadrži mnoštvo dobrih bakterija, enzima, esencijalnih masnih kiselina, izoflavona i drugih važnih nutrijenata.
Redovitom konzumacijom miso juhe, tvrde stručnjaci, smanjuje se rizik nastanka raka dojke, kolorektalnog raka (posebno kod žena u menopauzi) i raka jetara.

Također, zbog bogatstva vitamina i drugih nutrijenata, miso jača imunosni sustav, a kako ima alkalizirajuće djelovanje, pozitivno utječe na cijeli organizam. Usto, zdjelica miso juhe pruža dovoljnu količinu vitamina koji se uspješno bore sa stranim tijelima u organizmu.

Topla tekućina koja liječi i duh i tijelo

Zahvaljujući visokom udjelu antioksidansa, koji imaju značajnu ulogu u usporavanju procesa starenja, te linolenske kiseline i esencijalnih masnih kiselina, iznutra na kožu djeluje kao odličan pomlađujući pripravak.

Zdravstvene dobrobiti miso juhe sežu još i dalje. Ublažava simptome menopauze i snižava visoki krvni tlak, poboljšava probavu i pospješuje stolicu, pojačava apetit, blagotvorno djeluje na zdravlje kostiju i na živčani sustav. Neki su čak primijetili i da poboljšava san. Miso djeluje poput najukusnije panaceje – mirisne, tople, guste tekućine koja liječi i duh i tijelo. 

Recepti:

Miso juha sa škampima i udon rezancima

Miso juha od koromača

Miso juha sa soba rezancima

Magda Dežđek

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Preporučujemo

Ostali članci