Koliko su zdrava biljna mlijeka?

Rižino, zobeno, bademovo... U velikoj ponudi biljnih napitaka nije se uvijek lako snaći, no zato smo zamolili našu vrsnu kuharicu i stilisticu hrane Željku Fordren Jambrešić da s nama podijeli svoje spoznaje o tome kad koje biljno mlijeko upotrijebiti

Napici od žitarica, orašastih plodova, mahunarki

U posljednjih desetak godina na tržištu su postali dostupni mnogi novi napici, različitih proizvođača. To su zapravo vodeni ekstrakti žitarica, koji služe kao zamjena za mlijeko životinjskog podrijetla. Nastali su kao odgovor na potražnju dijela populacije koja je razvila intoleranciju na kravlje mlijeko, odnosno alergije tipa 3 na laktozu ili mliječne proteine. Također ih koriste ljudi koji žele izbjeći ili smanjiti unos namirnica životinjskog podrijetla.

U ponudi se nalaze biljna mlijeka od žitarica: riže, zobi, kamuta i pira te mlijeko od mahunarke: soje. Novost na tržištu postali su i napici od orašastih plodova poput badema. Posebno je važno da su iz organskog uzgoja jer takve namirnice imaju veću hranjivost i bolju vitalnu energiju. Spomenuta biljna mlijeka danas su dio moje svakodnevne prehrane, a povremeno koristim i fermentirane proizvode od kravljeg i kozjeg mlijeka, domaće i one s certifikatom organskog uzgoja. Nadam se da će informacije o tzv. alternativnim vrstama mlijeka povećati njihovu potražnju, a time znatno sniziti cijenu tih proizvoda.

Rižino mlijeko – bogat je izvor lako probavljivih složenih ugljikohidrata, ne sadrži zasićene masnoće, gluten ni kolesterol. Smatra se napitkom s najmanje alergena, pa je prikladno za osjetljive osobe sklone alergijama i intoleranciji na namirnice. Blagog je okusa koji djeca vole, jer najviše sliči okusu majčina mlijeka. U ponudi se nalaze i rižina mlijeka s dodatkom vanilije, čokolade i badema – naročito će se svidjeti djeci i osobama koje se prilagođavaju novom okusu biljnog mlijeka.

Originalan rižin napitak koristim  kao dodatak kavi, za izradu frapea i raznih desertnih krema. Volim ga preliti preko žitnih pahuljica ili palente te tako pojesti kao zdrav i ukusan zajutrak. Prednost je rižina mlijeka u tome što ga mogu koristiti ljudi koji su osjetljivi na soju.

Zobeno mlijeko – sadrži balastne tvari topive u vodi, koje potiču rad probavnog sustava i daju ugodan osjećaj sitosti. Zob i zobeno mlijeko imaju više bjelančevina nego ugljikohidrata, bogat su izvor aminokiselina, vitamina i minerala. Važan su sastojak i dijetalna vlakna - beta glukani, koja imaju sposobnost snižavanja razine kolesterola i znatno smanjuju mogućnost obolijevanja od bolesti krvožilnog sustava. Zobeno mlijeko gušće je od rižina i sojina, pa ga rado koristim za pripremu biskvita, palačinki, desertnih krema i frapea.

Oduševljava me to što se zobeno mlijeko lijepo miješa s gustim povrtnim juhama, a umacima daje kremastu notu. Savršen je dodatak pireu od prosa ili krumpira. Svakako probajte i zobeno vrhnje koje možete dodavati u slana i slatka jela.

Sojino mlijeko – dobar je način konzumiranja mahunarke soje. Obilan je izvor bjelančevina, ugljikohidrata i kvalitetnih masnoća. Isto tako, sojino mlijeko sadrži izoflavone, biljne hormone koji djeluju kao antioksidansi i imaju povoljan učinak na naše zdravlje, štite zdravlje prostate, kostiju, srca i smanjuju rizik od degenerativnih bolesti. Dvije čaše sojina mlijeka na dan mogu znatno smanjiti tegobe žena u menopauzi. S obzirom na to da se mnogi žale kako im ne odgovara okus sojina mlijeka, preporučila bih da svakako obrate pozornost na ponudu izvrsnih sojinih fermentiranih proizvoda poput običnih ili voćnih jogurta.

Sojino mlijeko koristim u pripremi biskvitnih tijesta za kolače, za palačinke i u jutarnjem cappuccinu. U slana jela nerijetko stavljam sojino vrhnje za kuhanje i doista pazim da konzumiram proizvode od organski uzgojene soje (soja uzgojena na konvencionalan način često je genetski modificirana).

Bademovo mlijeko – u srednjem vijeku ovo je mlijeko bilo poznato u islamskom, ali i u kršćanskom svijetu, a konzumiralo se tijekom korizme. Svježe bademovo mlijeko trošilo se i u istočnim toplim krajevima, gdje su se kravlje i kozje mlijeko teško čuvali bez kuhanja. Niskokaloričan je napitak, ne sadržava masnoće i bogatiji je nutrijentima od sojina i rižina mlijeka. Sadrži vitamine E i D, mnoge minerale: mangan, selen, magnezij, željezo, cink i kalcij. Također, bogato je bjelančevinama, omega 3 masnim kiselinama, flavonoidima.

Zbog tih iznimnih karakteristika, bademovo mlijeko preporučuje se osobama na rigoroznim dijetama. Njegov orašast okus dobro pristaje u biskvitima, pitama i kolačima od dizanog tijesta. Može se dodavati u kavu ili čaj, no meni osobno je najmilije svježe.

Mlijeka od kamuta i pira – kamut i pir spadaju među najstarije žitarice poznate  čovječanstvu. Kamut je drevna sorta pšenice koja potječe iz starog Egipta i prirodnom otpornošću na rigorozne uvjete kultiviranja pogodna je za biološki uzgoj. Tu slatkastu i hranjivu žitaricu njezin mliječni okus čini pogodnom za proizvodnju pahuljica, mueslija, keksa i mliječnog napitka. Pir, podrijetlom iz Azije, svojim latinskim nazivom Triticum spelta kazuje nam da pripada istom rodu kao i pšenica. Obje žitarice posjeduju iznimnu hranjivu vrijednost i bogate su bjelančevinama, nezasićenim mastima, vitaminima, mineralnim solima i vlaknima.

Za razliku od pšenice, ove žitarice dobro podnose osobe osjetljive na gluten. Mlijeko od kamuta okusom je najsličnije kravljem mlijeku, pa ga je pogodno koristiti u prijelaznoj fazi dok se ne naviknemo na okuse biljnih mlijeka. I mlijeko od pira izvrsna je alternativa kravljem mlijeku, pa ga možete bez straha isprobati u vašim slanim i slatkim receptima.

Željka Fordren Jambrešić

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Ostali članci