Je li sol uopće nezdrava?

Nekada cijenjena kao zlato, Homer ju je nazivao božanskom supstancom, a u današnje vrijeme mnogi je smatraju jednim od zala koja uništavaju naše zdravlje. Treba li iz prehrane izbaciti sol?

Sol više nije obožavana i dragocjena supstanca, već se proglašava odgovornom za mnoge zdravstvene probleme, poput visokog tlaka i srčanih bolesti. Ipak se svi slažu da je posoljeno jelo ukusnije nego neposoljeno. Kako smo onda razvili okus za nešto tako nezdravo i je li sol nezdrava?

"Skrivena" sol u namirnicama gdje je ne očekujemo

Mnogi će reći da je sol neprirodna, da samo ljudi sole hranu. To nije istina: divlje životinje imaju utabane staze do prirodnih nalazišta soli, koju ližu vrlo rado i kada god mogu. One vole sol, ali teško dolaze do nje, kao nekada i ljudi. Zato bi se prije moglo reći da su pretjerane količine soli u prehrani neprirodne, ali što je pretjerano kada je riječ o soli?

Prvo, kada se govori o soli, svi misle na sol koju dodajemo jelima. Međutim, oko 70% soli u modernoj prehrani čini "skrivena" sol i to ne samo u mesnim prerađevinama, čipsu i slanim grickalicama, već i tamo gdje je ne očekujemo: u kruhu, slatkišima, keksima. Koliko soli je previše?

Jedna do tri žličice dnevno

Kako je pokazala velika studija koju je 2013. godine objavio Institute of Medicine u SAD-u, dosadašnje preporuke da se unos soli smanji na manje od jedne žličice dnevno nemaju nikakva utjecaja na zdravlje (povišenje krvnog tlaka). U studiji se navodi da je jedna i pol do tri žličice soli dnevno sasvim normalna doza. To je puno za moj osobni ukus, ali sad ne govorimo o ukusima, već rezultatima istraživanja.

solU studiji se, ipak, naglašava da prethodne preporuke za unos soli ispod jedne žličice trebaju ostati, upravo zbog "skrivenih" soli čiji unos ne možemo kontrolirati. Također, ljudi koji imaju visok tlak i dalje trebaju voditi računa o umjerenom unosi soli. Ono što je važno u ovoj studiji jest da sol nije nezdrava te da nema razloga da je potpuno izbacimo iz prehrane.

Nije zdravo izbacivanje soli iz prehrane

Izbacivanje soli iz prehrane može, naprotiv, biti i nezdrava. Novija studija na Harvardu pokazala je da drastično smanjivanje i izbacivanje soli može izazvati inzulinsku rezistenciju kod zdravih ljudi (2011, R. Garg, et al.). Druga studija objavljena u Journal of the American Medical Association pokazala je da prenizak unos soli zapravo povećava rizik od moždanog udara, infarkta i smrti (2011, J. O’Donnell, et al.). Osim ovih činjenica, nedovoljan unos soli vezuje se i za kognitivne probleme kod starijih ljudi, povećan rizik od loma kostiju, itd.

Zaključak je da izbacivanje soli iz prehrane, koju preporučuju neki stručnjaci, može biti i opasno. Opasna je i preporuka izbjegavanja jodirane soli, osobito zato što je najčešće kombinirana s preporukom potpunog izbjegavanja hrane životinjskog porijekla. Ako osim jodirane soli iz prehrane izbacite i morsku ribu, jedini pouzdani izvor joda koji vam ostaje su morske alge. Treba se iskreno zapitati imamo li dovoljno novca i discipline da svakodnevno jedemo alge?

Ako je odgovor negativan, najbolje je da se vratimo jodiranoj soli ili konzumaciji morske ribe. Manjak joda izaziva gušavost, mentalnu retardaciju kod djece i ostale probleme. Sol (jodirana ili još bolje - morska jodirana sol) ne samo da čini jela ukusnijim, već nam je i potrebna za zdravlje.

Nikola Pešić

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Preporučujemo

Ostali članci