Holističko mršavljenje: Cjelovit plan za trajno gubljenje kilograma

Neželjeni kilogrami sa sobom često donose odluku ‘Moram na dijetu’. Mnogi od nas se i ne sjećaju koliko su puta tijekom života bili ‘na toj dijeti’? Mjesečeva, Paleo, Atkinsonova, mesna, trodnevna, jušna... Pomoću njih je moguće izgubiti kilograme, ali oni se nakon prestanka dijete u većini slučajeva vraćaju. Ponovo se nađemo u začaranom krugu te smo sve čvršće uvjereni da promjena možda ipak nije moguća i kako u toj igri gotovo uvijek gubimo. No, zašto je to tako i mora li tako biti? Odgovor se krije u samom izvoru našeg problema. Ako se s njim ne suočimo iskreno i bez predbacivanja, nijedno sredstvo kojim se koristimo na našem putu neće nam pomoći da se na svom cilju zadržimo. Donosimo vam dva pogleda stručnjaka na ovaj problem, svaki od njih podržavajući i nerestriktivan, koji prvenstveno poštuju fiziološke i psihološke reakcije tijela. Mršavljenje na ovaj način je mršavljenje na duge staze, ono u kojem željena tjelesna težina dolazi kao prirodni dar

Nova ravnoteža

Isključivo limitiranje kalorijskog unosa, svaki put kad odlučimo smanjiti konfekcijski broj, može negativno utjecati na metaboličke procese u organizmu. Jer taman kad se tijelo počne privikavati na hirovite prehrambene navike izgladnjivanja, mi se ponovo vraćamo pretjeranom jedenju.

Izgubljeni kilogrami tada brzo nalaze put natrag do svog vlasnika, pokupivši usput još nekoliko „suputnika“. „Razlog tomu leži u svima poznatom tzv. jo-jo efektu“, kaže inženjerka prehrambene tehnologije i nutricionistkinja Hrvojka Becker, „jer jo-jo efekt je posljedica kroničnog prejedanja tijekom godina. Pretjeran unos hrane, naime, u mozgu remeti rad centra za sitost, koji je odgovoran za osjećaj gladi. Da bi taj centar uspostavio ravnotežu, jer svaki sustav tomu teži, kod osobe povećane tjelesne težine on uspostavlja ‘novu zadanu vrijednost - ravnotežu’.

Problem nastaje kad uspijemo značajnije smršavjeti. Sustav osjeća da je ravnoteža koju je uspostavio dok smo još bile bucmasti narušena te čini sve da bi se vratio u ‘staro stanje’“, pojašnjava inženjerka Becker, ali ističe da tomu ima lijeka.

Male promjene

Uobičajeni savjeti, poput „Jedi manje, kreći se više“, točni su. Međutim, važno je hraniti se pravilno, kao i koje se metode koriste za smanjenje tjelesne težine. Iskreno, ne postoji najbolji način da izgubite kilograme, jer ono što odgovara vašoj prijateljici ne mora odgovarati vama.

Ali, u jednom se stručnjaci slažu - koju god metodu mršavljenja odaberete, ona vam mora biti ugodna da biste je se pridržavali dulji period, a idealno bi bilo da je individualno prilagođena. Dijeta tako ne bi trebala predstavljati fazu rigoroznog limitiranja i uskraćivanja hrane, posebno ne one koju volite, jer su takve dijete kratka vijeka.

Umjesto toga, potrebno je fokusirati se na promjene načina življenja, čak i na one naoko najmanje, kao što su kuhanje ručka, izbjegavanje šlaga na kavi ili uspinjanje stubama umjesto vožnje liftom. Takve promjene neće drastično smanjiti kilograme u kratkom roku, ali vas mogu potaknuti na zdraviji način življenja te postupniji i trajniji gubitak kilograma.

Zašto žudimo za određenom vrstom hrane?

Kakve veza imaju mršavljenje i organizacija? Velike!

Kako je uvijek najlakše davati savjete, ali je iste teže implementirati u svakodnevicu, Hrvojka Becker je s kolegicom Tamarom Kajari, profesionalnom organizatoricom, osmislila praktičnu radionicu Zdrava promjena.

Povezujući plan prehrane i tjelovježbe s profesionalnom organizacijom, na individualnom nivou, otkrile su, kako kažu, sveti gral lijepe figure, zdravlja i uspjeha „Shvatile smo da se, kad god netko pokušava poboljšati svoju prehranu ili smršavjeti, kao imperativ nameće poboljšanje organizacije na svim područjima života“, ističu autorice i voditeljice projekta.

Kako isplanirati jelovnik za čitav tjedan

Organizacija je pola kuhanja

Neuredna kuhinja = prejedanje

Pitate se koja je poveznica između masnih jastučića na trbuhu i prenatrpanog dnevnog rasporeda ili neurednog doma? Istraživanja su pokazala da neorganiziranost, kao i neuredni stambeni i radni prostori na nas djeluju tako da se nesvjesno pretrpavamo hranom. Prema analizi američkog istraživanja, objavljenog u stručnom magazinu Environment and Behavior, u neurednoj i neočišćenoj kuhinji ispitanice su konzumirale dva puta više kalorija od žena koje su isti zadatak obavljale u očišćenoj kuhinji.

„Jako je teško u kaotičnom i neurednom prostoru steći zdrave navike i imati volju održavati ih“, pojašnjava Tamara Kajari. „Neorganizirane osobe neminovno su preopterećene svakodnevicom i umjesto da se bolje organiziraju, traže utjehu u grickalicama i slatkišima.“

Red u domu znači red u umu

Kupnja hrane, kuhanje i tjelesna aktivnost

Najlakše je reći da nemamo vremena za kuhanje, odlazak na tržnicu, za šetnju do posla ili odlazak u teretanu. „Ako ne možete stvoriti vrijeme za svoje zdravlje, preispitajte svoje prioritete“, savjetuje Kajari, „jer istina je neumoljiva i vrlo jednostavna – kad nam je nešto istinski važno, za to ćemo uvijek pronaći vremena i načina.“

Prvi organizacijski korak prema zdravijoj prehrani i tjelesnoj aktivnosti je usvajanje navike tjednog planiranja vremena, ističe zagrebačka organizatorica. „Najbolji i najjednostavniji ‘alat’ za to je vremenska mapa ili raspored u kojem je svaki dan podijeljen na vremenske odsječke, ovisno o vrstama aktivnosti, radnom vremenu i potrebama obitelji.

Tako, kupnja hrane, kuhanje i tjelesna aktivnost dobivaju točan vremenski okvir, ali još je važnije da postaju uklopljeni u ostatak obaveza i realno su izvedivi. Primjerice, zapisati u raspored ‘teretana’ ne znači ništa, ali upisati je pod utorak i četvrtak, od 19 do 20 h, s unaprijed uplaćenom članarinom, povećava vjerojatnost da ćete na trening i otići.

Dan po dan: Zdrav meni za sedam dana

Važnost doručka

Kad je, pak, riječ o prehrani, nabavu treba redovito planirati i obavljati prema unaprijed sastavljenom popisu jer to štedi vrijeme i novac, ali i minimizira mogućnost kupnje nezdrave hrane. Kuhanje i pripremu obroka za posao također je moguće isplanirati na tjednoj bazi, samo si to trebamo dati u zadatak jer neplaniranje kuhanja i obroka rezultira jedenjem pogrešnih stvari u pogrešno vrijeme.“

Dakle, uvijek imajte plan. A što na tržnici kupiti, kakve obroke pripremati za posao, koje namirnice eliminirati, a koje uvijek imati nadohvat ruci i brojne druge trikove otkriva Hrvojka Becker. Ponavlja već odavno poznat savjet, ali ga i pojašnjava da bismo shvatili njegovu važnost - kvalitetan doručak najzdraviji je mogući način da započnete dan!

Doručak stimulira metabolizam, a istraživanja pokazuju da se povećava vjerojatnost da ćete kasnije, tijekom dana, unijeti više kalorija ako ne doručkujete. Visokoobrađeni ugljikohidrati koji obiluju kalorijama, poput pekarskih proizvoda koje jedemo usput, dok idemo na posao, nisu zdrav doručak.

Recepti za zdrav doručak

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Preporučujemo

Ostali članci