Dubravka Fazlić: Mršavljenje kroz emocije

Većina ljudi smatra da je za prekid dijetnog režima odgovoran nedostatak samokontrole. Međutim, loša samodisciplina najčešće nije krivac. Glavni razlog zašto dijetni režimi ne uspijevaju je to što ne jedemo samo zato da bismo zadovoljili glad. "Umjesto da se bavite rješavanjem posljedice – viškom težine, potrebno je pronaći uzrok zbog kojeg obilno jedete jer bez tog saznanja nijedna dijeta neće biti uspješna“, kaže Dubravka Fazlić, NLP trenerica i savjetnica

Većina ljudi koja se bori s nagomilanim kilogramima jede zbog nezadovoljenih emocionalnih, psihičkih ili tjelesnih potreba. Okrećemo se hrani da bismo se oslobodili stresa ili kako bismo se lakše nosili s neugodnim emocijama poput tuge, dosade ili samoće. Nakon prejedanja osjećamo se još gore - glavni problem i dalje je prisutan, a usto osjećamo krivnju i sram zbog prejedanja. Bez obzira na to koliko se bespomoćno osjećamo kad žudimo za hranom, ipak, postoji rješenje ili, bolje rečeno, uzrok koji je potrebno otkriti.

'Što to hraniš?'

„Umjesto da se bavite rješavanjem posljedice – viškom težine, potrebno je pronaći uzrok zbog kojeg obilno jedete jer bez tog saznanja nijedna dijeta neće biti uspješna“, kaže Dubravka Fazlić, NLP trenerica i savjetnica. Dubravka pojašnjava da se osobe koje godinama bezuspješno pokušavaju lišiti se viška kilograma zapravo boje promjena i osvještavanja vlastitih emocija. Jer, kako kaže, svaka dijeta izaziva borbu unutar nas samih, a želja za hranom uvijek će nadvladati ako nismo iskreni prema sebi.

Dubravka Fazlić na svojim seminarima Što to hraniš? opisuje da se za vrijeme dijete u nama javljaju tri različita dijela. Prvi dio je onaj racionalni koji je odlučio držati dijetu - zadao si je ciljeve, jelovnik, napravio pripreme i započeo dijetu. Taj dio sebe možemo nazvati „disciplina“. Nakon nekoliko sati ili dana pridržavanja dijete disciplina popušta jer dugoročna discipliniranost zahtijeva puno fizičke energije.

„Kada smo disciplinirani, to je kao da stalno intenzivno vježbamo“, pojašnjava Dubravka i dodaje da je za disciplinu potrebna i volja, a volja zahtijeva glukozu – gorivo koje je pokreće. Do večeri se umorimo jer tijekom dana, osim što trošimo energiju održavajući „disciplinu“, obavljamo cijeli niz zadataka i naša se energija istroši.

Nesvjesna želja

Snaga volje opada i zbog toga nam je upravo navečer najteže odoljeti hrani. Tada izranja naš drugi dio - „nesvjesna želja“. Ona je manipulativna i sugestivna. To je onaj glasić koji nam govori da nam treba torta ili sendvič, kao da je „prava“ hrana.

Uz glas „želje“, javlja se i dio nas koji se s njom bori. On nam skreće pažnju na nešto važno, a što najčešće zanemarujemo, ne čujemo ili ne želimo osvijestiti jer se sramimo emocija koje su u njemu skrivene. Potom dođe jutro kad je „disciplina“ ponovo spremna za uvođenje reda. Kad stanemo na vagu i vidimo brojke, odlučujemo biti još stroži, barem do navečer, i tako se nađemo u začaranom krugu nezdravog i neproduktivnog mršavljenja.

„Da biste održali režim dijete, nije potrebno jačim pravilima i stegom suzbiti glas ‘želje’, već je važno sve ove naše dijelove, koji su u konfliktu, razumjeti i među njima stvoriti ‘primirje’. To uključuje i otkrivanje krucijalnog, trećeg dijela slagalice koji je odgovoran za kiksanje“, ističe Fazlić. To ćete postići tako što ćete osvijestiti u kojim situacijama impulzivno jedete i priznate si koje emocije hranite. „Pitajte se koje svoje potrebe ili želje ispunjavate hranom. Jeste li možda gladni nježnosti, ljubavi, prijateljske utjehe, sigurnosti...?

Dubravka Fazlić: Smršavjela sam 37 kilograma, potpuno promijenila život i postala istinski dobra prema sebi

Budite iskreni

Pitajte se što vam nedostaje u životu. Razmislite, čije potrebe zadovoljavate, a u kojoj se mjeri brinete o sebi. Kakve vam se misli najčešće roje u glavi (jer one rađaju vaše emocije)? Što je okidač zbog kojeg posežete za hranom? Ne morate duboko ponirati u svoju psihu, dovoljno je, kad vas ulovi želja za određenom namirnicom, zastati i osvijestiti zašto ste baš u tom trenutku poželjeli smazati nezdravih 600 kalorija. Što je to što zapravo želite njima zadovoljiti ili prikriti?“ savjetuje Fazlić.

Pritom preporučuje da budete iskreni, ne prebacujte krivnju i ne tražite uzrok u okolnostima ili drugim ljudima jer, kako naglašava, rješenje leži samo u vama.

Što nam poručuje srce?

Ako vam ovo zvuči kao banalan ili nemoguć self-help savjet koji vama sigurno ne može pomoći, Dubravka svaku svoju riječ potvrđuje vlastitim primjerom, emocijama koje su je, među ostalim, dovele do gotovo 40 kilograma viška. „Dok sam išla u osnovnu školu, jela sam ručak u podne i pol i ta mi se navika zadržala i godinama poslije, u odrasloj dobi, kad sam radila.

Bez obzira na to jesam li jela pola sata prije tog vremena, ja sam morala ručati u podne i pol. Hrana poslužena u to vrijeme podsjećala me na ručak koji mi je baka posluživala kad bih iz škole došla kući. Tim činom nisam htjela nahraniti fizičku glad, već probuditi emocije zadovoljstva, sigurnosti i umirenja koje sam vezivala uz nekadašnji bakin ritual, a koje su mi silno nedostajale“, objasnila je Dubravka.

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Ostali članci