Vježbe za ravnotežu - tjelesnu i duhovnu

Vježbe joge u kojima moramo balansirati na jednoj nozi daju tijelu stabilnost te umiruju um. One su poput zrcala koje poručuje raspršenoj energiji da se mora vratiti kući

Izazovni na više razina

Položaji u jogi u kojima stojimo na jednoj nozi i pokušavamo postići i zadržati ravnotežu vrlo su izazovni na mnogo razina. Stojeći balansi izgledaju vrlo statično, no istovremeno su iznutra vrlo dinamični i zahtjevni. Dok pokušavamo stajati na jednoj nozi, osjećamo djelovanje unutarnjih sila koje nas žele izbaciti iz ravnoteže.

Ono što osjećamo je sila teže koja nas vuče prema dolje, a tijelo istovremeno želi ostati uspravno i stabilno, istezati se prema gore. Umijeće pomirbe ovih dviju suprotnih sila možemo nazvati umijećem ravnoteže. Kad osjetimo profinjenu sposobnost stvaranja nečeg tako suptilnog i tako moćnog kao što je ravnoteža, stojeći balansi postaju fascinantni i nadahnjujući. Zadržati položaj čak i dvadesetak sekundi moćna je vježba za tijelo i um.

Tjelesna i unutarnja stabilnost

Na fizičkoj razini izvođenje stojećih balansa zahtijeva fizičku prilagodljivost. Moramo biti koncentrirani i svjesni onoga što se događa u tijelu da bismo se mogli prilagođavati. Zato je važno u potpunosti usmjeriti pozornost na asanu koju izvodimo, na osjet disanja koji nam pomaže u koncentraciji. Da bismo zadržali ravnotežu, potrebne su stalne sitne prilagodbe, poput stabiliziranja stopala noge na kojoj stojimo ili „mekanog“ koljena koje ćemo po potrebi malo jače savinuti ili malo jače izravnati. Prilagođavamo dah, opuštamo ili povećavamo mentalni fokus.

Tu ne možemo varati – u trenutku kada izgubimo koncentraciju, past ćemo iz asane. Samo dok smo prisutni uz dah, uz osjete u tijelu, uronjeni u trenutak i u ono što radimo, možemo zadržati ravnotežu, a taj će zadatak smiriti naš um. Stojeći balansi pomažu nam da se prizemljimo, spustimo se iz glave u tijelo, pustimo da razne mentalne napetosti odu kroz naša stopala u tlo.

Istovremeno iz tla crpimo snagu. Održavajući fizičku stabilnost, stvaramo i onu unutarnju. Kad uđemo u asanu i zadržimo je mirno dišući, u sebi ćemo osjetiti duboki osjećaj mira i intenzivne svjesnosti.

Prilagodba

Izvodeći stojeće balanse, možemo se podsjetiti da se sve stalno mijenja. Na psihološkoj razini ove nas asane uče da se prilagođavamo neočekivanim zbivanjima koja nam donosi svaki dan. Ne bismo im trebali dopustiti da naruše našu ravnotežu.

No da bismo u tome uspjeli, izvodeći asanu ili rješavajući svakodnevne stvari, moramo ostati koncentrirani na ono što radimo jer samo tako možemo biti svjesni procesa, unutarnjih i vanjskih sila koje djeluju. Ključ uspjeha je koncentracija, smirenost i prilagodljivost. U kontekstu života, prilagodba znači biti svjestan trenutka, okoline, te biti spreman odgovoriti na ono čemu nas život u tom trenutku želi podučiti.

Kakvo nam je trenutačno stanje

Stojeći balansi su Drvo, Orao, Ratnik III. i njihove različite varijacije. Oni su asimetrični, obično ih izvodimo stojeći prvo na desnoj nozi, a potom na lijevoj. Važno je vježbu izvesti na obje noge. Primijetit ćete da ste na jednoj nozi stabilniji ili, ako redovito izvodite neke od ovih asana, da ste ponekad jako stabilni, a ponekad uopće ne možete izvesti asanu.

To nam puno govori o našem općem trenutačnom stanju na mentalnoj i na energetskoj razini. Stres, uznemireni osjećaji, previše aktivan um ili nizak tlak, uobičajene su pojave koje nam otežavaju stvaranje ravnoteže.

Izvođenjem stojećih balansa možemo se vratiti u smireno stanje ravnoteže.  
Energija – prana koja stalno kruži našim tijelom tijekom dana mijenja svoj intenzitet i kvalitetu. U pravilnim razmacima od otprilike dva sata energija je intenzivnija na lijevoj, pa desnoj strani tijela.

Lijeva strana tijela odgovara energetskom kanalu koji se zove Ida. Kvaliteta te enegije je mirna i receptivna, dok je desna strana – pingala, aktivna, pokretačka, stvaralačka. Prepoznavanju enegetskog naglaska pomaže nam prvenstveno dah. Suptilna razlika u jačini daha kroz lijevu ili kroz desnu nosnicu najtočniji je pokazatelj. No izvodeći razne asane, a posebno stojeće balanse, možemo vrlo točno osvijestiti trenutačno stanje svoje unutarnje energije.

Malo putovanje

Volim promatrati svaku asanu kao malo putovanje. Od pripremne faze u kojoj se koncentriramo na ono što ćemo raditi, dah po dah, korak po korak stavljamo tijelo u sve izazovniji položaj da bismo, ako smo spremni, izveli punu asanu. Prilikom izvođenja asana nikad ne treba žuriti. Treba si dati vremena da osjetimo tijelo, da nam dah bude vodič, da smirimo svoj ego koji od nas traži izvođenje pune asane čak i kad nismo spremni.

Zaustaviti se u određenom trenuktu, kad osjetimo da smo na rubu gubitka ravnoteže ili na rubu svojih mogućnosti, predstavlja pravu pobjedu jer smo smirenog uma obuzdali ego. Ako vježbate u prirodi, maknite prostirku i osjetite tlo, travu, pijesak, pravu prirodnu podlogu pod svojim stopalima. U astrologiji stopala simboliziraju dušu pa je ovo simboličan način da se duboko povežemo ne samo s prirodom nego i s dušom svijeta!

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Preporučujemo

Ostali članci