Život u sadašnjem trenutku

Zen-budizam duboko je prožeo kulturu Dalekog istoka te utjecao na razvoj brojnih vještina i umjetnosti. Pjesništvo, kalografija, bonsai, čajna ceremonija i borilačke vještine razvijali su se pod snažim pečatom zenbudističke 'potrage za trenutkom'. Dugogodišnja sljedbenica zen-budizma iz Zagreba, Karmen Mihalinec piše o toj drevnoj tradiciji te o tome što je uz zen naučila o sebi i životu

Premda je na Zapadu poznatiji pod svojim japanskim nazivom zen, chan potječe iz Kine. Predaja kaže da ga je ondje početkom 6. stoljeća utemeljio znameniti indijski redovnik po imenu Bodhidharma. Osobitosti učenja koje je predstavio sažeo je u svega četiri retka. U njima kaže da se ono ne prenosi tekstovima već izravno s učitelja na učenika, da ga nije moguće izraziti riječima već samo izravno doživjeti u osobnom iskustvu, i da vodi oslobođenju otkrivanjem naše prave naravi.

Okretanje svjetla prema unutra

Koja je u chanu osnova pristupa životu koji se očituje kao nezabrinutost i lakoća bivanja? Budizam drži da je svijet u stalnome procesu promjene. Pojave nastaju, traju i prestaju u ovisnosti o nizu uzroka i uvjeta koji ih stvaraju. Naše zamjećivanje tog svijeta u neprestanoj mijeni ne odražava objektivnu stvarnost, već je rukovođeno mrežom osobnih interesa i želja. Ono što nam se sviđa grčevito nastojimo zadržati. Ono što u nama izaziva odbojnost još grčevitije nastojimo izbjeći i prekinuti. Posljedica je „sudaranje“ s tijekom stvarnosti u kojem su naša očekivanja iznevjerena, a prevladavajući doživljaj življenja je sukob, nezadovoljstvo, zabrinutost i težina. U našoj je moći, međutim, da izmijenimo taj doživljaj ispitivanjem načina na koji zamjećivanje iskrivljava našu sliku stvarnosti.

Ispitivanje zamjećivanja podrazumijeva istraživanje uma. Da bismo um istražili, trebamo ga prvo umiriti. Chan je prijevod sanskrtske riječi dhyāna, koja označava zadubljenost. U središtu škole je unutarnja praksa koju obično nazivamo meditacijom. Kineski je izvori nazivaju „okretanjem svjetla prema unutra“, odnosno usmjeravanjem pažnje koja je obično sasvim obuzeta vanjskim događajima na samo jedan odabrani predmet.

Što se zapravo događa u meditaciji

Prvi pokušaji u meditaciji mogu biti duboko razočaravajući. Suočavamo se s burom misli i osjećaja koja se nezaustavljivo valja, i nesposobnosti da pažnju zadržimo na jednome mjestu. Malo po malo uz strpljivost i ustrajnost uspjet ćemo pribrati um i doživjeti pozitivne plodove prakse. Opuštenost i mirnoća prvi su među njima. Kada znamo kako se opustiti, svakodnevne situacije i njihovo odvijanje u nepredviđenim smjerovima izazivat će manje stresa i zabrinutosti.

Opušten um uspijeva se mekano prilagoditi neočekivanome i povratiti smirenost. Nemoguće je da se sve odvije baš onako kako smo zamislili i sasvim je normalno da se tada osjećamo uznemireno. No kada smo upoznali mirnoću znamo i kako je vratiti, umjesto da energiju trošimo na održavanje vlastita emocionalnoga nemira, svoje sposobnosti možemo slobodno upregnuti u nalaženje najkorisnijega puta izlaska iz nepogode.

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Preporučujemo

Ostali članci