Što je pranayama?

Da bismo donekle shvatili dubinu ovih tehnika, dovoljno je da se na početku upoznamo sa značenjem riječi pranayama. Prana – vitalna energija, ayama – proširiti ili yama – kontrolirati. Osposobljavamo se da po volji usmjeravamo i širimo vitalnu energiju po cijelom tijelu ili izvan njega. Tehnike joga disanja podijeljene su u nekoliko skupina

STIMULIRAJUĆA

Treba aktivirati našu ličnost i energije u tijelu. Dobra je za introspektivne ličnosti, sklone pesimizmu i razočaranju, koje lako klonu duhom i za potrebne promjene u životu nemaju dovoljno energije i samopouzdanja. One se još nazivaju i vitalizirajuće jer relativno brzo potiču agni, unutarnju probavnu vatru i metabolizam.

SMIRUJUĆA

Ova skupina tehnika disanja smiruje previše ekstrovertne i ekstatične ličnosti. Smanjuje krvni tlak i aktivira parasimpatički živčani sustav. Dobra je za ljude koji brzo planu i koji se ne mogu kontrolirati u stresnim situacijama.

BALANSIRAJUĆA

Ovdje imamo jednu, ali najvažniju tehniku joga disanja – nadi shodana pranayamu, koja, ako se redovito vježba, zaista daje iscjeljujuće rezultate za čovjeka kao cjelinu.

Probajte sami pranayamu

1. Sjesti u udoban položaj prekriženih nogu ili na stolac, ispravljenih leđa. Desnu šaku podići do razine lica, kažiprst i srednji prst staviti na sredinu čela, tako da jagodice ta dva prsta dodiruju čelo. Palcem i domalim prstom tijekom vježbe naizmjence zatvaramo i otvaramo lijevu i desnu nosnicu.

2. Palcem zatvorite desnu nosnicu i polako udišite kroz lijevu; kad ste završili udah, domalim prstom zatvorite lijevu i otvorite desnu nosnicu, kroz koju polako izdišete. Kad ste izdahnuli, polako udišite kroz desnu nosnicu, a domalim prstom i dalje držite zatvorenu lijevu. Nakon što ste udahnuli kroz desnu, zatvorite je palcem i otvorite lijevu nosnicu, kroz koju ćete polako izdahnuti.

3. To bi bio jedan ciklus ovog naizmjeničnog disanja. Udah kroz lijevu, izdah kroz desnu, udah kroz desnu, izdah na lijevu. Napravite dvanaest ciklusa, 10-15 minuta vježbanja (ovisno o dužini daha) na dan, dva puta, ujutro i navečer. Dišite polako i nemojte forsirati i naprezati pluća. Pokušajte disati tako da se zvuk disanja ne čuje.

4. Ako vam je nos začepljen, nabavite posudu koja u jogi služi za ispiranje nosa. Ona će vam pomoći i da se oslobodite neugodnih problema kao što je upala sinusa.

5. Efekti ove vježbe hvaljeni su u tradicionalnim tekstovima joge, a u praksi su potvrdili: vježba balansira funkcije lijeve i desne polutke, energije u tijelu i integrira cijelu ličnost.

Predrag Gnjatić

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Preporučujemo

Ostali članci