Zašto ne volimo promjene i kako se nositi s njima

Svaka promjena, pa i ona pozitivna donosi količinu stresa. Kako si pomoći u razdoblju (ne)željenih promjena savjetuje psihoterapeutkinja Mirta Fraisman Čobanov

Samo mijena stalna jest

Još je davnih dana Charles Darwin rekao : „Preživjeti neće najsnažniji, niti najpametniji, već promjenama najprilagodljiviji. Naš poznati pjesnik Petar Preradović na tu temu dodaje: „Stalna na tom svijetu samo mijena jest.“

U ova vremena kada smo neprekidno izloženi promjenama, ne možemo se ne složiti s obojicom. Promjene su dio života. Naše tijelo se s protekom vremena mijenja, mijenjaju se naše misli, osjećaji, ljudi i  situacije u kojima se nalazimo. Ponekad se ovaj proces odvija na našu štetu, a ponekad u našu korist.

Kaže se kako ljudi ne vole promjene. Istina je, međutim, kako većina nas ne voli nesigurnost i neizvjesnost. Također, svaka promjena nosi sa sobom određenu količinu stresa. Možemo se zbog promjena osjećati preplavljeno, prestrašeno, a može nam se i dogoditi kako poželimo ne ustati iz kreveta. Ovo vrijedi čak i kada su u pitanju pozitivne promjene, kao što su : vjenčanje, rađanje djeteta ili novi izazovni posao.

Što ne volimo kod promjena:

  1. Gubitak kontrole – Kada se događaju promjene ulazimo u novi teritorij i gubimo tlo pod nogama. Drugim rječima, stvari viiše nisu onakve kakve smo navikli da budu.
  2. Neizvjesnost – Često ćemo radije odabrati ostati u mizernoj situaciji koja nam je poznata, nego krenuti u nepoznato u skladu s narodnom uzrečicom“Bolji je vrag kojeg poznajemo, od vraga kojeg ne poznajemo”
  3. Faktor iznenađenja – Ukoliko je promjena negativna a nismo se pripremili na nju, osjećamo strah.
  4. Sve se čini drugačije – Kada su u pitanju veće promjene, obično fokusiramo svoju pažnju na ono što se mijenja, a ne na sve ono što ostaje isto. Mi smo bića navika. Volimo rutine, stoga nam svaka veća promjena automatski izaziva neželjene osjećaje.
  5. Pitamo se jesmo li sposobni nositi se s promjenom – Kada nam se događaju velike promjene, preispitujemo svoju sposobnost nošenja s njima i često sumnjamo u svoje snage i mogućnost,.
  6. Duhovi prošlosti-  Ukoliko smo imali loših iskustava s promjenama, a svima nam se to barem jednom dogodilo, vraćaju nam se sjećanja i to nam izaziva nelagodu.
  7. Ponekad je prijetnja realna –Ponekad nam određene promjene doista mogu nanjieti veliku količinu neugode i boli. Trebamo ih naučiti prihvatiti i unatoč njima krenuti dalje.

Svatko od nas na različitom je stupnju spremnosti za različite promjene. Možda se primjerice osjećamo spremni za promjenu radnog mjesta, ali nismo spremni za promjenu mjesta boravka. Ne treba zaboraviti kako u jednom trenutku možemo podnijeti samo određenu količinu promjena.

Drugim riječima, možemo zamisliti kako svatko od nas kao da ima barometar, koji pokazuje koliko promjena može podnijeti odjednom. Neki ljudi se ugodno osjećaju u nesigurnom okruženju prepunom promjena i izazova, dok neki najviše vole sigurnost i izvjesnost. Trebamo biti  iskreni sami prema sebi i vidjeti u gdje se trenutno nalazimo.

Koji su emocionalni stadiji koje prolazimo kroz proces promjena

Ukoliko se radi o promjenama koje nisu željene, često u početku prolazimo kroz kratkotrajno razdoblje šoka, negiranja, ljutnje, pa tuge i žaljenja za svime onime što smo izgubili. Ovo je prvenstveno vidljivo kada je u pitanju gubitak nama drage osobe zbog smrti, razvoda ili prekida komunikacije ili pak gubitak posla.

Istina je kako nam je u takvim slučajevima vrijeme prijatelj. Stoga je važno dati si dovoljno vremena kako bismo bili spremni krenuli dalje. Kad prođe ovo razdoblje, najčešće slijedi razdoblje testiranja novih mogućnosti, prihvaćanja situacije kakve je i kretanja dalje u nove izazove koje nam život nosi.

Kako si pomoći u razdoblju neželjenih promjena:

  • Pokušajte anticipirati promjenu. Recite sami sebi kako su promjene dio života i očekujte ih
  • Slušajte sebe – Kada je promjena nastupila, obratite pažnju na intuiciju i ono što je dobro za Vas. Bilježite vlastite misli i osjećaje u dnevnik.
  • Razmišljajte pozitivno – Fokusirajte se na sve ono što možete učiniti, a ne na ono što ne možete.
  • Ostanite otvorenog uma. Ne očajavajte, uvijek postoji barem nešto što je dobro i pozitivno u promjeni, samo to u razdobljima stresa i krize ne vidimo. Pokušajte pronaći dobre strane promjene i pitajte se što možete napraviti kako biste se lakše i bolje nosili s njom nosili.
  • Ostanite aktivni – Brinite se za svoje tijelo. Nastojite se kvalitetno hranit, dobro spavati, a poželjno je i  baviti se fizičkom aktivnosti.
  • Fokusirajte se na ono što imate i uživajte u malim stvarima. Ne zaboravite kako čak i razdoblju velikih promjena, postoje mnoge stvari koje se nisu promijenile. Možda su to Vaši prijatelji, zdravlje, financijska sigurnost i sl. Također, ne zaboravite kako je sam život dar koji ste dobili.
  • Pronađite podršku – Okružite se ljudima koji prolaze iste promjene kao vi ili prijateljima koji su uvijek tu za Vas.
  • Dozvolite si iskazati osjećaje, nakon toga se podignite i krenite dalje. Ukoliko ste tužni ili ljuti, iskažite svoje osjećaje na prikladan način i ne zadržavajte ih u sebi. No, pokušajte se ne prepustiti očaju.
  • Gledajte unaprijed i napravite plan za budućnost. Već izrada plana pomaže fokusirati misli na budućnost, no nemojte da sve ostane na planu. Krenite korak po korak dalje kreirati budućnost kakvu želite.

Čak i kada su u pitanju neželjene promjene, vrijedi pravilo: „Ukoliko se jedna vrata zatvore, druga se otvore“, samo se moramo okrenuti oko sebe kako bismo vidjeli nove prilike i mogućnosti. Ponekad trebamo biti malo ludi i nerazumni i vjerovati u dobro unatoč tome što trenutno ne vidimo izlaz, jer koliko god bilo teško, jednom će proći. „Samo mijena stalna jest.“

Izvor: uspjeh.hr

Mirta Fraisman Čobanov, MBA, leadership coach & psihoterapeut

Ostali članci