Postanite režiser svojega života

Jeste li se ikada zapitali zašto se uporno ponašate onako kako zapravo ne želite? Ostajete u vezi iako ste, možda, s partnerom nesretni; znate da je važno kretati se i zdravije se hraniti, a ipak ostajete na kauču gledati serije i grickati kekse. Psihoterapeutkinja dr. Nada Kaiser objašnjava kako osvijestiti navike, obrasce i potrebe koje upravljaju našim ponašanjem te preuzeti svoj život u svoje ruke

Emocije nadjačavaju razum

Mnogi će reći da nemaju dovoljno snage, energije i volje krenuti na put promjene, no svi u sebi imamo potrebne resurse iako ih često nismo svjesni. Naime, svi smo doživjeli sretne, uspješne i radosne situacije, no one su pohranjene na nesvjesnoj razini i u svakodnevnom životu ih ne znamo prizvati u svijest te oživjeti vještine kojima smo ih postigli. Ipak, te situacije možemo prizvati u sjećanje, a s njima dolaze i pozitivni osjećaji koji nas snaže i motiviraju.

No najveća prepreka u tom procesu je upravo naš um koji ima sklonost k negativnostima. Često smo zaokupljeni mislima o onome što nas opterećuje i na taj način ulazimo u negativna emotivna stanja koja nas blokiraju. Iako znamo što i kako bismo trebali učiniti te imamo i vještine i iskustvo, ne koristimo ih. Naša racionalna saznanja ne korespondiraju s našim emotivnim stanjima pa emocije često nadjačaju zdrav razum. Možda nam je sasvim jasno da smo u pogrešnoj vezi, znamo da ona nema budućnosti, ali nas naše emocije, poput straha, tuge ili srama, nadglasavaju i održavaju status quo.

Možda poznajete ljude koji se uvijek vežu za slične, problematične part­nere i uvijek nanovo pokušavaju riješiti isti problem – s istim nepovoljnim rezultatom. Mijenjaju part­nera, ali svoje probleme nose u svaku sljedeću vezu jer problem nije u odnosu, nego u njima samima.

Navike koje nas sprečavaju na putu do željenog

Ako uvijek iznova radimo ono što zapravo ne želimo, ne upravljamo svojim životom, nego on upravlja nama. Tada funkcioniramo po automatizmu koji nam ne pomaže da aktivno živimo onakav život kakav želimo. Osjećamo se izloženo vanjskim utjecajima i često bespomoćno. Tom destruktivnom, samoporažavajućem ponašanju često su uzrok navike, obrasci iz prošlosti i nezadovoljene potrebe.

Ako uvijek padate u slične zamke, pogledajte dublje u svoje navike. Razmislite koje vas navike sprečavaju na vašem putu da postignete ono što u dubini duše želite. Često zaboravljamo osvijestiti i osjetiti ono što nas stvarno zadovoljava.

Jeste li nezadovoljni, primjerice, što vam se navečer ne izlazi, iako znate da je to loše za vaš društveni život, ali vam je ugodnije ostati kod kuće i pogledati seriju na TV-u? To je samo navika, a loše je navike teško promijeniti zato što signal za spontano ponašanje dolazi iz područja mozga kojemu nemamo svjestan pristup. Sva naša iskustva pohranjena su na nesvjesnoj razini i služe nam kao orijentacija. Što smo više sličnih iskustava imali, to smo ih skloniji ponavljati.

Poznato je bezopasno?

Dakle, činimo ono što nam je poznato i kao takvo nam se čini bezopasnim. To je naša zona komfora koju nerado napuštamo. Stoga je važno znati da svako ponašanje ima pozitivnu namjeru i da se u svakom trenutku ponašamo onako kako nam se u tom trenutku čini najpovoljnije iako je ta odluka posve nesvjesna. To nije racionalna odluka, nego intuitivno ponašanje. Ako je dobit na nesvjesnoj razini veća (tzv. sekundarna dobit) – a dobit može značiti da je lakše, ugodnije, bezopasnije, sigurnije ništa ne mijenjati nego se izložiti nesigurnosti koja prijeti pri promjeni – ustrajat ćemo u staroj navici.

Evo primjera: neka žena silno želi s prijateljicom otići na putovanje koje već dugo planiraju. Njezinom suprugu to nije drago, ali ona smatra da je odrasla i emancipirana žena i svoje planove želi provesti u djelo. Dan prije polaska razboli se i ne može ići na put. Što je dobro u tome? „Pobijedio“ je onaj dio žene koji želi da ona bude dobra i poslušna supruga koja neće razočarati i razljutiti muža! Iako ona svjesno zasigurno ne želi biti bolesna, ta joj situacija omogućava da se ne izlaže neugodnosti. To je sekundarna dobit.

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Ostali članci