(P)ostanite mentalno snažni!

Još je davnih dana Charles Darwin rekao: “Preživjeti neće najsnažniji ili najpametniji, već promjenama najprilagodljiviji.” I doista, u ovo vrijeme kada je sve podložno promjenama, potrebna je izrazito visoka razina prilagodbe, ali i mentalne čvrstoće kako bismo se s promjenama uspješno nosili. Srećom, mentalna čvrstoća nije nešto s čime se rodimo, već nešto što možemo razvijati iskustvom i vježbom

Mentalna čvrstoća podrazumijeva sposobnost podnošenja pritiska u različitim situacijama i razvija se s iskustvom i uspješnim svladavanjem stresnih situacija. Pretpostavlja spremnost na preuzimanje rizika i borbenost bez obzira na ishod. Uključuje sposobnost nošenja s porazima, ali i više od toga – prihvaćanje i učenje iz poraza. Istraživanja su pokazala što biste trebali prestati činiti ako želite vježbati mentalnu čvrstoću.

1. Prestanite gubiti vrijeme na samosažalijevanje. Koliko god teška situacija bila, samosažaljenje nije put koji će vam pomoći da lakše prebrodite to iskustvo; baš suprotno, oduzet će vam snagu, loše utjecati na vaše zdravlje i umanjiti sposobnost podnošenja stresa.
2. Ne odričite se svoje osobne moći. U svakoj situaciji imate moć, makar kreirati svoj odgovor na situaciju i odabrati svoje ponašanje. Ako odaberete ulogu žrtve, velika je vjerojatnost da ćete postati i ostati žrtva. Preuzimanje odgovornosti za život i situaciju u kojoj se nalazite, koliko god situacija bila izazovna, daje vam snagu i moć utjecaja za poduzimanje koraka koji vode do promjene.
3. Ne bježite od promjena i preuzmite dio rizika. Bijeg od promjena i negiranje trenutačne situacije oslabljuju vaše mentalne mišiće. Koliko god željeli, istina je da od nekih promjena ne možete pobjeći. Suočavanje sa stvarnošću, kakva god bila, omogućava vam kvalitetno planiranje odgovora na situaciju. Nasuprot tomu, negiranje promjena ostavlja vas u pasivnoj poziciji, u kojoj ćete lako postati žrtva vlastite situacije.
4. Ne trošite energiju na stvari koje ne možete kontrolirati. Možda najvažniji dio razvoja mentalne snage odnosi se na život u osobnom krugu utjecaja. Znati razlikovati na što možete utjecati od onoga na što ne možete i što trebate prihvatiti preduvjet je za preuzimanje kormila života. Kada to naučite razlikovati, sve svoje vrijeme posvetite kreiranju pozitivnih iskustava u domeni vlastitoga kruga utjecaja.
5. Prestanite se brinuti o tome što tko misli o vama. Uvijek će biti ljudi kojima ćete se svidjeti i onih kojima nećete biti dragi. Ako svoj život posvetite zadovoljavanju potreba svih ljudi oko sebe da biste bili prihvaćeni, vaš će život neupitno krenuti krivim kolosijekom i postoji velika vjerojatnost da ćete putem izgubiti sebe.
6. Prestanite razmišljati o prošlosti. Jedino vrijeme koje imate jest sada i ovdje. U prošlosti možete potražiti inspiraciju i dokaze vlastitog uspjeha, ali boraviti u prošlosti i prisjećati se negativnih iskustava ili žaliti za vremenima koje ne možete vratiti ne doprinosi vašoj mentalnoj čvrstoći. S druge strane, nekonstruktivna briga o potencijalnim problemima koji vas čekaju u budućnosti također umanjuje vašu mentalnu snagu. Većinu vremena nastojte provoditi u sada i ovdje.
7. Veselite se tuđim uspjesima. Umjesto da osjećate ljubomoru i zavist kada netko postigne nešto što vi niste ili ima nešto što vi nemate, potražite inspiraciju u postignućima drugih ljudi, zapitajte se možete li nešto naučiti iz njihovih strategija i ponašanja kako biste lakše i brže ostvarili vlastiti uspjeh.
8. Ne očekujte trenutačne rezultate. Želite li ostvariti velike ciljeve, budite spremni uložiti trud i vrijeme kako biste ih postigli. Prepreke su dio puta. Očekujte ih i suočite se s njima.
9. Ne odustajte nakon neuspjeha. Ako stvari nisu ispale kako ste zamislili, razmislite što možete naučiti iz te situacije i pokušajte ponovno. Iza velikih uspjeha često stoji niz neuspješnih pokušaja o kojima se malo govori. Upornost i ustrajnost često pobjeđuju talent i početnu prednost. Život nije utrka na 100 metara, nego maraton. Čak i ako trenutačno ne postižete željene rezultate, vaš stav, navike, trud i ulaganja dugoročno će donijeti rezultate. Vježbajte strpljivost, vjerujte u sebe, ali nastojte i učiti iz vlastitih i tuđih neuspjeha i iskustava.

Dodatno se osnažite!
1. Postavite realne i dosežne ciljeve i napravite plan njihova ostvarenja.
2. Okružite se ljudima koji su pozitivni i motiviraju.
3. Naučite tolerirati određenu razinu nelagode i neizvjesnosti.
4. Zamijenite negativne misli pozitivnima pomoću afirmacija i pozitivnog samogovora.
5. Preuzmite odgovornost za sebe i svoj život te odbacite sve izgovore.
6. Učinite svaki dan jednu stvar koja vam je teška.
7. Naučite odgoditi kratkotrajnu ugodu za dugotrajne rezultate.
10. Već su stari Grci prepoznali poveznicu između uma i tijela. Nezaobilazan dio rada na mentalnoj čvrstoći jest održavanje tjelesne kondicije. Ne trebate biti profesionalni sportaš kako biste bili mentalno snažni, ali teško je postići mentalnu čvrstoću ako vam je tijelo u lošem stanju ili ga kontinuirano zanemarujete lošom prehranom ili nedostatkom tjelesne aktivnosti i/ili tjelovježbe.

Razvoj mentalne čvrstoće postiže se malim svakodnevnim pobjedama u kojima počinjete učiti kako zadržati kontrolu nad sobom. Naučite upravljati svojim umom i naučit ćete upravljati svojim životom.

8 stvari koje mentalno snažni ljudi čine svaki dan

Mirta Fraisman Čobanov, psihoterapeutkinja www.mirtafraisman.com

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Preporučujemo

Ostali članci