Mindfulness u odnosima: Kako kreirati iskreniji odnos sa sobom i partnerom

Kada mindfulness uvedemo u svoj odnos dobivamo jednu potpuno novu vezu. Onu bez osuđivanja, utemeljenu na iskrenosti i s obiljem novih mogućnosti

Kako učvrstiti vezu?

 

Mjesec dana, pola godine, 10 godina,  25 godina... Vrijeme koliko smo u vezi s nekim nije važno. Kultiviranje nježnosti, podrške i razumijevanja u odnosu proces je koji nikada ne prestaje. Svaki trenutak koji provedemo s partnerom prilika je da njegujemo zajedništvo i međusobnu podršku. 

Kada u odnosu vladaju tenzije, napetosti  vi ili vaš partner niste prisutni sa svojim emocijama, riječima ili energijom. Upravo ta prisutnost je ono što ojačava povjerenje i povezanost unutar odnosa. Prisutnost sa svojim riječima, energijom i emocijom. 

Kako, dakle, učvrstiti vezu? Potrebno je biti prisutan. Potrebno je primijetiti svoje i partnerove potrebe. Da ih iskomuniciramo, tako da nam je oboje jasno gdje smo i što smo željeli reći. Tu ne postoji prostor za "podrazumijeva se" ili "mislio/la sam". 

Meditacija nam pomaže da primijetimo svoje misli, obrasce ponašanja, navike, senzacije unutar tijela. Da prepoznajemo emocije. Meditacijom ne dobivamo sposobnost ulaska u tuđi um i ne možemo znati što je netko mislio, no stvaramo sposobnost povezivanja sa svojim emocijama. Priliku da napravimo odmak prije nego što reagiramo jer osjetimo nalet emocije. Razvijamo empatiju i emocionalnu inteligenciju. 

Kako meditacija može pomoći da obogatimo i učvrstimo odnos?

Mindfulness nam pomaže da bolje navigiramo emocijama - svojim i partnerovim. Daje nam priliku da primijetimo svoje obrasce ponašanja i navike koje vučemo za sobom, te ih u ovom odnosu primijetimo i napravimo neki novi zaokret u smjeru ponašanja koje u ovom trenutku smatramo da odgovara nama. Našem sadašnjem JA.

Povećava našu svjesnost o iskustvu koje imamo, te nam to pomaže da razumijemo i reagiramo na neki novi način. Pomaže nam shvatiti kada mi primamo partnerove emocije, primjećujmo na koji način naše tijelo reagira - povlačimo li se ili se branimo. Ni jedan od ova dva primjera nije način na koji njegujemo zajedništvo ili rješavamo konflikt. 

Što smo više upoznati sa svojim emocijama, u skladu s njima možemo izraziti sebe na iskreniji način. Ulazimo u svoje emocije i svoje potrebe. Prepoznajemo što se odigrava u nama. Imamo mogućnost okrenuti se svojim emocijama. Primijetiti da su to naše emocije i ne prebacivati odgovornost i krivnju na partnera ili treću osobu i time izazvati konflikt. 

Teške emocije u odnosu

Što kada u odnosu dolazi do konflikta i jedan od partnera želi otići, završiti odnos. Instinktivno bismo možda željeli pobjeći od onih emocija koje osjećamo u tom trenutku. Korisnije nam je da se okrenemo našem dahu, uzmemo par udaha i izdaha, proširimo um, omekanimo emociju i sada iz novog stanja i energije reagiramo. Izrazimo samo svoju potrebu. Primijetili smo je. Dozvolili smo sebi prodisati. Reagiramo drugačije.

Možda je naš partner taj koji je u emotivnom stanju i umjesto da krenemo napadom ili obranom, što bi mogao biti jedan od načina, bilo bi korisno također udahnuti i izdahnuti i vidjeti što je prisutno u nama. Na koji način bi izgovorene riječi djelovale na nas i na našeg partnera. Što bi mi dobili izgovaranjem tih riječi?  

Odnosi između ljudi nisu jednostavni. Upliv je tu navika, očekivanja, podsvjesnih obrazaca. Kada mindfulness uvedemo u svoj odnos dobivamo jednu potpuno novu vezu. Onu temeljenu na iskrenosti, bez osuđivanja, i vezu punu mogućnosti.

On ili ona žele promjenu? 

Kada u odnos stupe promjene, ponekad iz sve snage znamo zadržavati taj odnos. Izlažući sebe tako da gubimo i potiskujemo sebe, ne primjećujemo tuđe potrebe. Vrtimo se u obrascima koje smo možda osvijestili i nismo još u potpunosti spremni pustiti. Možda se nikada nismo zapitali što za naš znači puštanje? Na koji ga način doživljavamo u tijelu i koje naše neko limitirajuće vjerovanje to puštanje u nama može probuditi?

Možda se od straha od puštanja u nama budi potreba da se grčevito držimo za odnos u kojem mi nismo ni njegovani, ni podržani, ni svoji. Prihvaćanje i puštanje možemo podijeliti na manje korake kako bi nam bilo lakše, ugodnije prihvatljivije.

Krećemo se, idemo prema nečemu i pritom smo dio putovanja unutar sebe. Senzacije, misli i emocije usputni su putokazi koji su tu da nam pokažu smjer u kojem smo se kretali. Odabirom mindfulness prakse koja u nama budi otvorenost, podržavanje i neosuđivanje stvaramo nove neuronske veze, a time i nove mogućnosti i nove navike. 

Podržavamo sebe u bivanju u sadašnjem trenutku i na nježan način otpuštamo prošle navike da su tamo gdje su i nastale i gdje su potrebne u prošlosti. Koja je dio našeg života, iskustvo i oslonac da znamo kako može biti i da znamo da imamo mogućnost odabira. 

Vježba zahvalnosti može u našem odnosu povećati osjećaj povezanosti i zadovoljstva

 

Zahvalnost djeluje u oba smjera - i za onoga tko iskazuje zahvalnost i za onoga kome je zahvalnost iskazana. Ima mnogo različitih načina na koje možemo iskazati zahvalnost a neke su:

 - pisanje kratkih poruka  partneru u kojem pišemo iz osjećaja u srcu što volimo i cijenimo kod svog partnera;

 - dnevno iskazivanje zahvalnosti - svakodnevno dijeljenje svojih misli zahvalnosti koje imamo prema njemu, zahvaljujući im na brižnosti, pripremljenom jelu, dodatnim obavljenim poslovima u kući…;

 - razgovor prije spavanja o tome na čemu smo zahvalni

Zahvalnost je emocija koja kada se prakticira višestruko se vraća. Probajte. Možda neće spasiti vaš odnos, no svakako će obogatiti vaše srce i napraviti značajne promjene u mozgu. 

Izvor: Sretna žena

Dubravka Fazlić, mindfulness stručnjakinja

Ostali članci