Kvalitetno vođenje drugih: Što je Blanchardov model situacijskog vođenja?

Želite li biti uspješni u vođenju dugih, trebate znati prilagoditi svoj stil vođenja kako drugoj osobi, tako i okolnostima i situaciji. U tome vam može pomoći Blanchardov model situacijskog vođenja koji i danas slovi kao jedan od najefikasnijih

Kako voditi sebe i druge?

Prije nego što odlučite na koji ćete način nekoga voditi, trebate odrediti je li ta osoba sposobna za zadatak koji treba izvršiti i je li motivirana. Ovisno o tomu, možete koristiti četiri modela vođenja:

  • Osoba ima malu sposobnost, a veliku motivaciju (ne zna da ne zna)

Usmjeravanje (direktivno vođenje): dajte osobi jasne upute i opis zadataka te pažljivo nadzirite ostvarenje ciljeva.

  • Osoba ima malu sposobnost i malu motivaciju (zna da ne zna)

Mentorstvo: osobi je potrebna vaša podrška jer je možda izgubila samopouzdanje i svjesna je svog neznanja, pa su joj i dalje potrebne upute i pomoć u donošenju  odluka.

  • Osoba ima veliku sposobnost, ali joj je motivacija oscilirajuća (zna da zna)

Coaching (vođenje): osobi je potrebna podrška i vođenje postavljanjem pitanja kako bi sama naučila konstruktivno razmišljati i donositi odluke.

  • Osoba ima veliku sposobnost i veliku motivaciju (ne zna da zna)

Delegiranje: osoba nije ni svjesna svoje kompetencije, možete se na nju osloniti, delegirati joj zadatke i biti sigurni da će ih uspješno izvršiti, samo nemojte zaboraviti povremeno je pohvaliti kako ne bi izgubila motivaciju.

Kako s djetetom?

Osim što situacijsko vođenje možete koristiti za vođenje ljudi u poslovnoj organizaciji, možete ga primijeniti i u privatnim okolnostima, npr. da biste dijete osposobili za uspješno izvršavanje određenog zadatka. Ako je to, recimo, pospremanje sobe, prvi put djetetu dajte jasne upute kako će pospremiti sobu i pažljivo nadzirite da to učini kako treba. Drugi put ga motivirajte za pospremanje nekom malom nagradom, no i dalje provjeravajte i pokazujte mu kako će učiniti ono što nije shvatilo. Treći put dopustite djetetu da vam postavlja pitanja o određenim stvarima koje treba napraviti i navodite ga da samo zaključi što treba učiniti. Četvrti put dajte mu zadatak da samostalno pospremi svoju sobu i nagradite ga za uspješno izvršenje.

Ako dijete povremeno izgubi motivaciju, nakon nekog vremena razgovarajte s njim o važnosti uspješnog izvršavanja tog zadatka. Kao što je vidljivo iz ovog primjera, jednake stvari vrijede i u poslovnom i u privatnom životu. No, u oba je slučaja potrebno strpljenje. Često na tom putu pokleknemo i sami dovršimo zadatak jer nemamo vremena čekati, no tako sebi i drugima ne dajemo šansu za napredak i samostalnost.

Želite li uspješno voditi ljude, trebate se aktivno njima baviti, strpljivo osluškivati njihove potrebe da biste procijenili kako im pristupiti. Pritom trebate zadržati svoj integritet i vrijednosti te biti svjesni sebe i uspješno upravljati sobom da biste bili u najboljem mogućem stanju i svojim primjerom živjeli ono što od drugih tražite. U konačnici, najbolje i jedino ispravno vođenje je vođenje vlastitim primjerom.

Mirta Fraisman Čobanov

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Preporučujemo

Ostali članci