Empatija: Poslovna komunikacija s razumijevanjem

Empatija je kao emotivni mišić koji postaje sve snažniji što se više koristi. Kamo usmjeriti pozornost i djelovanje za više razumijevanja i potpore među ljudima otkriva executive coach Maja Gabrijan te naglašava važnost empatije u privatnim, ali i u poslovnim odnosima

Apsolutna sposobnost poistovjećivanja

Što je empatija i kako to da je upravo ona tema broj jedan kad se danas govori o liderstvu i liderima u poslovnom okruženju? Kako nam empatija u životu pomaže i umijemo li je koristiti na pravi način? Možemo li je uopće razviti? Ovo posljednje pitanje i mene je najviše kopkalo. Je li empatija nešto što imamo ili nešto što moramo naučiti?

Posljednje desetljeće donijelo nam je nove dokaze o tome kako naš mozak funkcionira. Neuroznanost je identificirala dijelove mozga zadužene za empatiju koji, u slučaju povrede, mogu smanjiti našu sposobnost da razumijemo što drugi ljudi osjećaju. Ta famozna druga perspektiva potrebna nam je za sve, ali i za našu dobrobit.

Empatija je naša sposobnost da prepoznamo ili podijelimo emociju koju netko drugi proživljava. Ona svakome od nas omogućava razumjeti stanje u kojem se netko nalazi, predvidjeti reakcije te osobe i, naravno, reagiranje na to ponašanje.

Ako se samo malo zamislimo nad ovim osnovnim pojašnjenjem empatije, jasno je kako smo bez nje apsolutno nesposobni razumjeti nečije stanje. Neuroznanost je došla do zanimljivog otkrića u vezi s empatijom – ona aktivira iste neurone koji se aktiviraju i kad osobno proživljavamo tu emociju. Dakle, to je apsolutna sposobnost da osjećamo isto – da nas boli kada drugoga boli.

Dopuštamo li sebi empatiju?

Da bismo mogli osjećati ono što druga osoba osjeća, trebamo se povezati s tim dijelom u sebi, s tom emocijom. Dopustiti Sebi da nas nešto boli, vrijeđa, da nas je strah... Nije to nimalo lako. Netko ne može, ne smije, ne umije. Kako se, recimo, povezati s time da nam je bliska prijateljica doživjela velik gubitak, a mi nismo prošli to iskustvo i zastrašujuća nam je i sama pomisao da bi se to moglo dogoditi, ili smo upravo takvo iskustvo doživjeli i zaključali ga duboko u sebi, bez želje da se ikad tamo vratimo.

Upravo je ovo ključ za razumijevanje toga jesmo li empatični ili to učimo biti. Mi jesmo sposobni osjećati ono što drugi osjećaju, ali sebi moramo to dopustiti.

S druge strane, ako samo osjećate, a ne možete ništa doprinijeti, to za vas može biti izuzetno teško iskustvo. Kad netko u njihovom okruženju prolazi kroz tešku situaciju, ljudi najčešće pokušavaju racionalizirati, utješiti tu osobu, reći nešto što misle da će situaciju olakšati.

Dobronamjerni savjeti koji otežavaju situaciju

Čula sam mnogo takvih rečenica dok sam vodila dugu bitku da dobijem bebu. Svaka od njih bila je iz dobre namjere, iz ljubavi i potrebe da mi se olakša, ali mi nisu donosile olakšanje. Većina njih mi je otežavala.

Jedna od najčešćih rečenica bila je: Pa barem možeš zatrudnjeti. A bilo je i onih pravih koje su zvučale ovako: Ne znam uopće što da ti kažem. Ne razumijem kroz što prolaziš, ali tu sam na način na koji me želiš uključiti. Ovo je primjer razlike: jesmo li zaista empatični ili ne možemo podnijeti to što se događa pa na čudan način situaciju umanjujemo, s idejom da drugome (i sebi) olakšamo te teške emocije koje su tu!

Empatija nam omogućava da s mnogo više razumijevanja i otvorenosti ostvarimo kvalitetan odnos s drugima. No, kao što vidimo, za to nam je prvo potrebna sposobnost da ostvarimo odnos sa sobom i povežemo se sa svojim emocijama. Na tome možemo raditi svakodnevno.

Kako iskazati empatiju u radnom okruženju

Za osobe na liderskoj poziciji koje uče kako  pokazati empatičnost, ovo bi bila željena ponašanja i savjeti:

posao1. Iskreno slušajte druge, s posebnom pažnjom na neverbalnu komunikaciju kroz koju se uočavaju detalji. Slušajte ušima, očima i srcem.

2. Ne prekidajte ljude i dopustite im da ispričaju ono što im je važno. Ne žurite se dati svoj savjet i poslušajte što je ono što njih brine. Ne mijenjajte temu razgovora.

3. Koristite imena ljudi kad s njima i o njima razgovarate. Zapamtite imena onih koji su njima važni i koristite ih.

4. Budite zaista prisutni kad ste s ljudima. Ne provjeravajte e-mail, ne pogledavajte na telefon kad vam se netko obraća.

5. Osmjehnite se, kimnite glavom u znak odobravanja.

6. Ohrabrite ljude da govore na sastancima, posebno one koji su povučeni.

7. Osnažite ljude da uđu u interakciju s vama tako što ćete im dati svu podršku i mogućnost da vam daju iskreni feedback.

8. Zahvalite za feedback koji ste dobili i vratite se na njega.

9. Pohvalite osobu, iskreno i točno. Ne dajite lažne komplimente, nego zaista vrebajte pravu situaciju da date pohvalu za nešto što je majstorski urađeno.

10. Pokažite ljudima da vam je stalo do njih. Upoznajte ih pitajući ih o hobiju, obitelji, željama i ambicijama.

Prakticiranje ovakvih ponašanja može vam pomoći da se jednostavnije i kvalitetnije povežete s drugima. Svi smo mi lideri u nekim dijelovima svog života i svako od ovih pravila, malo modificirano, odličan je putokaz za svakodnevno vježbanje empatije. Jer, empatija je emotivni i misleći mišić koji, što se više koristi, postaje sve snažniji.

Maja Gabrijan

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Ostali članci