Empatija: Kako voljeti druge i istodobno brinuti o sebi

Empatični ljudi upijaju stres i bol drugih ljudi. Tendencija naslućivanja i apsorpcije tuđih emocija može postati vrlo tjeskobna ili iscrpljujuća ako empatična osoba ne izdvoji dovoljno vremena za sebe. Life coach Mirjana Petković savjetuje kako prihvatiti dar empatije i pri tom ostati emocionalno uravnotežen.

Kako nadvladati emocionalno preopterećenje kad smo izrazito suosjećajni

Oko nas postoje ljudi koji su puno više suosjećajni od drugih i kojima je puno lakše “ući u cipele nekog drugog”. To su ljudi koji vide, čuju i slušaju drugačije, koji vas mogu razumjeti na drugačiji način - nadići svoja vlastita iskustva i razumjeti sto pričate, kako osjećate i o čemu razmišljate.

Ljudi s prirodno urođenom empatijom će se svakako prepoznati u ovom opisu i složiti sa mnom da je taj dar ponekad izazov, no ujedno i nešto doista predivno kada naučimo nositi se s njim. Potrebno je naučiti kako iskoristiti prednosti koje vam empatija daruje kako bi prepoznali razliku između svojih i tuđih emocija i razmišljanja.

Predlažem vam nekoliko načina koji će vam pomoći da prihvatite svoj dar empatije i pri tom ostanete emocionalno uravnoteženi:

1. Stavite sebe na prvo mjesto

Sebe stavite na prvo mjesto, ne iz sebičnih ili egoističnih razloga, već jer je to način na koji ćete se osnažiti kako biste se mogli nositi, prvo sa samim sobom, a onda i sa svima oko vas. Vaš dar će „raditi“ samo ako ste vi fizički i psihički dobro, u suprotnom nećete imati mogućnosti normalno funkcionirati niti razlučiti da li se radi o vama, ili o drugima. Jedna stara poslovica kaže: "Čovjek se ne može izliti iz prazne čaše."

Provjerite, s vremena na vrijeme, da li je vaša čaša puna, jer ako nije postoji mogućnost da će biti ispunjena tuđim potrebama. Kako biste bili najbolja verzija sebe, učinite već ovog trenutka nešto što će vam to omogućiti - poput meditacije, joge, šetnje u prirodi, razvijanja kreativnosti kroz neku vrstu umjetnosti ili kreativnih radionica, dovoljno sna, motivirajućih knjiga, provođenja vremena s iskrenim i odanim prijateljima, partnerom ili obitelji.

Postavite granice prema drugima tako da ograničite količinu misli i osjećaja koje dolaze od drugih ljudi tako da ih prihvaćate upravo takve kakvi jesu i da rade najbolje što znaju sa svim znanjima i emocijama koje imaju u datim trenucima, a bez dodatnih zamjeranja, prigovaranja i potrebe da ih mijenjate.

Kad netko želi potvrdu ili odobrenje za svoje postupke, poslušajte ga, ali nikada ne govorite što biste vi učinili na njihovom mjestu jer ima ljudi koji nesvjesno, a ponekad i svjesno, žele svu odgovornost prebaciti na vas ili nekog drugog, kako bi izbjegli svoju vlastitu. I nemojte se osjećati kao to činite iz nedostatka ljubavi ili manjka empatije već zato što ćete na taj načini najbolje pomoći osobi koja vam se obratila, u suprotnom preuzimate tuđe odgovornosti, preuzimate ono što nije vaše i postajete iscrpljeni.

Isto tako, ograničite svoje vrijeme na društvenim mrežama, čitanju i gledanju medija i vijesti, jer otuda dolazi jako puno, kako sretnih i veselih događaja, misli i osjećaja, tako i onih drugih, ispunjenih tugom, nepravdom i razočaranjem. Kao osoba koja ima razvijenu empatiju skloni ste biti uhvaćeni u tuđe priče kroz svoje vlastite emocionalne potrebe čak i onih ljudi koje ne poznajete.

2. Otpustite ono što vam više ne koristi i ne podržava vas

Promijenite krug ljudi u kojem se krećete ako vas ne čini sretnima i ispunjenima. Krećite se među ljudima koji će zajedno s vama slaviti vaše uspjehe, dijeliti sretne trenutke, a ne vas vraćati u krug onih starih događaja i emocija koje ste odlučili otpustiti i zaboraviti. To nikako ne znači napustiti ljude koje volite, koji su vam važni i s kojima ste bliski, već pronaći nove koji će vas inspirirati na drugačiji način.

Kada dijelite trenutke s nekim, iskoristite svoj dar empatije tako da ponudite prihvaćanje, dopuštajući svima oko sebe da se osjećaju voljeni i prihvaćeni baš takvi kakvi jesu. Pri tom ne morate podržavati njihovu situaciju prihvaćajući je kao svoju vlastitu. Pronađite način otpustiti te emocije i riješiti se onog što vas više ne hrani i ne podržava. Osvijestite i osjetite to, i krenite dalje.

3. Razdvojite svoje vlastite emocije od tuđih

Empatični ljudi često zanemaruju svoje vlastite emocionalne potrebe poistovjećivanjem s radostima i tugama ljudi oko sebe.

Svatko od nas treba podršku i smjernice, no neka to bude kroz otkrivanje svojih vlastitih resursa unutar sebe i pomoću vlastitih talenata i sposobnosti, jer svi ih imamo, samo im trebamo dozvoliti da izađu na površinu.

Osluškujte svoje želje i potrebe, ako želite možete to raditi i sastavljajući svoj tjedni raspored kako biste se lakše fokusirali na ono što je potrebno samo vama, od svakodnevnih obaveza, do nekih rituala koji vas opuštaju i pomažu vam naučiti izdvojiti vrijeme za sebe.

Iako kao empatične osobe osjećate puno više i snažnije tuđu bol, tugu, patnju Ili radost, potrebno je biti emocionalno uravnotežen jer nošenje tuđih emocija, neće nikome koristiti niti biti od pomoći.

Empatija je moćan alat koji omogućuje ljudima da se osjećaju povezani i shvaćeni. Umjesto da se iscrpite s tim darom, provjerite da li ste uravnoteženi kako biste mogli ponuditi i pružiti podršku bez napetosti i oklijevanja. Koristite svoj dar kako bi osnažili druge, a pri tom se svakako brinite i o sebi.



Life coach Mirjana Petković, www.mirjanapetkovic.com

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Ostali članci