Emocionalno jedenje

Osjećaji koji vas tjeraju da jedete kad zapravo niste gladni mogu biti vrlo kompleksni i duboki i treba biti iskusan detektiv da sami sebe uhvatite 's prstima u pekmezu'. Osvijestite što točno osjećate prema sebi kad nekontrolirano posežete za hranom i riješit ćete važne životne probleme, a kilogrami će se tada istopiti sami

Ništa, nisam osjećala ništa

"Ma, primijetila sam da postoji nešto iza mog nesvjesnog jedenja, samo mi je ponekad teško uprijeti prstom što je to. Tada se zapitam jesam li gladna, usamljena, umorna, žedna…? Ako nije ništa od toga, poriv za jelom pripisujem tome da mi je hrana koju volim jednostavno nadohvat ruke. Još uvijek ne mogu dokučiti što me dublje nagnalo da posegnem za hranom…" Dio je to razgovora koji sam vodila na seansi s klijenticom Tanjom.

Kad je Tanja ispričala priču o svom nesvjesnom činu, pitala sam je: "Što ste osjećali neposredno prije toga?" Tanja je skupila obrve i odgovorila: "Ne znam. Ništa, nisam osjećala ništa." Podsjetila sam je tada da je i "ništa", praznina, rupa, također osjećaj. Nakon nekoliko susreta Tanja je znala da će to pitanje ponovno doći na red, ali tada je imala spreman odgovor jer je naučila detektirati što osjeća.

Ova je hrana loša za mene = loša sam osoba?

Evo nekoliko razloga zašto ne možemo doći u dodir sa svojim osjećajima. Osjećaj se nije javio neposredno prije jela (npr. naljutili ste se jučer i danas osjećate posljedice toga), nerazumijevanje da su emocije i nesvjesno jedenje povezani, suptilnost osjećaja (lakše je detektirati intenzivne negativne i pozitivne emocije nego slabe i kompleksnije), konfliktne emocije (istodobno volite i mrzite partnera), nemogućnost izražavanja osjećaja (u djetinjstvu niste imali dobar model od kojeg biste naučili pokazati emocije), poricanje ili ignoriranje osjećaja, mišljenje da emocije nisu važne...

jasna šafarJasna ŠafarEmocije se javljaju kao reakcija na neki događaj i mogu se nadviti nad našu svjesnost. Čak i kad su vrlo složene, ljudi ih teže svrstati u tri kategorije: ugodne, neugodne i neutralne. Poput vremena, često su nepredvidljive, promjenljive i zbunjujuće, a naš je posao zaštititi svoju unutarnju klimu u ekstremnim uvjetima. Emocije dolaze i odlaze, razvijaju se, jačaju i slabe (sjetite se samo nečega što vas je nekad "izbacivalo iz takta" a danas vam je smiješno) i zato je potrebno budno, izoštreno i fleksibilno oko za njihovo praćenje.

Otkrijte koji vam se osjećaji opetovano javljaju prije, za vrijeme i nakon jela. Radi li se o krivnji, sramu, razočaranju, strahu… ili pak o kombinaciji svega navedenog? Kako se s njima nosite? Blokiraju li vas u daljnjoj analizi vašeg ponašanja? Jeste li svjesni svojih prosudbi? Prevodi li um "Ova hrana je loša za mene" u "Loša sam osoba"? Čujete li "Danas sam jela dobro, dakle, dobra sam osoba"?

Što stoji iza nekontroliranog jedenja? Vježba osvještavanja

Sljedeća vježba pomaže vam otkriti što osjećate kad nesvjesno posegnete za zalogajem i kako to preraditi.
1. Priznajte: Prepoznajte da se osjećaj javio ovdje i sada. Recite sebi: "Aha, tu je. Osjećam..." Pitajte se koji ga je događaj potaknuo, npr. "Ljuta sam na sebe otkad sam na partiju pojela mali sendvič". Zapišite nešto o osjećaju i što ga potiče.
2. Opišite: Imenujte ga: ljubomora, sreća, uzbuđenje, iritacija, ljutnja, frustracija, dosada. Budite što precizniji. Imajte na umu suptilne, ali važne razlike između npr. ljutnje i razjarenosti. Emocija vas manje dira kada je znate točno i jasno definirati. U kojem je rangu jačine? Ima li velike oscilacije ili je razina ujednačena? Upotrijebite barem tri riječi da biste je opisali (npr. osjećam krivnju, iritiranost i ljutnju na sebe).
3. Prihvatite: Prihvaćanje osjećaja ne znači racionaliziranje ili prosuđivanje. Drugim riječima, ne mora vam se sviđati osjećaj, jednostavno mu dopustite bude prisutan, kakav god je. Ne prosuđujte ga i ne cenzurirajte: "Drugi ljudi čine i gore stvari od mene" ili "Ne bih se smjela tako osjećati". Recite sebi: "Mogu to osjećati bez pokušaja da tu emociju promijenim ili odbacim".

Primjer: "Zašto imam poteškoća u prihvaćanju tih osjećaja takvih kakvi jesu?" Opišite bilo kakvu težnju da ih promijenite. Npr: "Ne osjećam se ugodno zbog ljutnje i krivnje koje se jave kad nekontrolirano jedem. Imam poriv kazniti se ili činiti bilo što da te emocije odagnam. Umjesto toga, samo opažam ljutnju."
4. Istražite: Emocije su kompleksne, kombinacija su tjelesnih osjeta, misli, motivacija i stavova. Primijetite kako vam se osjećaji odražavaju na tijelo. Kad ste tužni, boli li vas što ili postajete umorni? Jeste li pod stresom skloniji prehladama, virozama i glavoboljama? Opišite i ostale tjelesne doživljaje, npr. "Osjećam ljutnju kao vrućinu. Zacrvenim se. Kada se razljutim, sklona sam razmišljati o svemu što me ljuti u životu."

Preduhitrite osudu osjećaja koji vam se javljaju kad jedete i postanite svjesni procesa. To će vam pomoći da prehranu bazirate na svojim nutritivnim potrebama, a ne emocijama.
Osvijestite svoj "osjećaj za feeling";)

www.quantum.com.hr

Jasna Šafar, kvantni vodič

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Preporučujemo

Ostali članci