Donesite ispravnu odluku: 7 metoda koje olakšavaju odlučivanje

Imate li osjećaj da uvijek donosite pogrešne odluke ili pak da ste kronično neodlučni, isprobajte neke od sljedećih metoda

Slušajte tijelo
Ako ne slušamo tijelo i osjećaje koji se u njemu manifestiraju nego isključivo koristimo razum, važemo prednosti i mane – izgubit ćemo se. Slušati tijelo znači primijetiti senzacije nelagode ili ugode, one nam govore o tome što je za nas dobro. One dolaze iz nesvjesnog kao „glas“ svih naših sličnih iskustava na tom području. One su nam putokaz.

Ključna pitanja
Ako je potrebno donijeti odluku, a rado biste ostali u zoni poznatoga i ništa ne biste mijenjali jer promjena može biti „opasna“, pokušajte odgovoriti na sljedeća pitanja:
Ako se odlučim za promjenu (npr. radnog mjesta), čega će biti u mom životu?
Ako se odlučim za promjenu, čega neće biti?
Ako se ne odlučim za promjenu (ako sve ostane po starom), čega će biti?
Ako se ne odlučim, čega neće biti?
Nakon odgovora na svako pitanje pokušajte osjetiti kakav odjek takav odgovor ostavlja u vašem tijelu i kakve emocije izaziva. Ova će vam vježba pomoći da osvijestite sve aspekte koje ne vidite, a potrebni su vam za donošenje odluke.

Ni za jednom odlukom ne žalimo kao za onom koju nismo donijeli

Prespavajte
Korisno je prespavati nakon donošenja odluke i poslije provjeriti je li se nešto promijenilo. Razlog tomu nije odgađanje, nego činjenica da u snu mozak radi u našu korist. On sortira misli, utiske i događaje dana. Odvaja nevažno od važnoga, povezuje iskustva, sortira u kategorije poznato – nepoznato, opasno – bezopasno... Ujutro se budimo s puno jasnijom slikom. Mnoga se kreativna rješenja pojave upravo ujutro, kad ih ne očekujemo. Ako smo dugo razmišljali o tome što nam je činiti, a nismo donijeli odluku, naše nesvjesno i dalje djeluje tako što stvara asocijacije, provjerava, traži najbolje rješenje. Ono uvijek zna što je za nas najbolje.

Vježba koja olakšava donošenje odluka

Za i protiv
Napišite popis argumenata „za“ i „protiv“. Kad jedna strana prevagne, zatvorite oči i osjetite slažu li se vaši osjećaji s tom racionalnom procjenom. Ako osjećaji potvrđuju racionalnu odluku, ona je za vas dobra, ako su osjećaji i razum u konfliktu – tražite dugo rješenje.

Preuzmite odgovornost
Provjerite odlučujete li onako kako drugi od vas očekuju ili u skladu sa svojim potrebama, stavovima i željama. Vi ste vlasnik svog života i odlučujete što je vas najbolje. Preuzmite odgovornost za svoju odluku. To što je za vas dobro, što vam čini zadovoljstvo, što vam je važno, ne mora biti važno drugima, pa će vas drugi možda smatrati sebičnima ili će protestirati jer se vaša odluka kosi s njihovim željama i očekivanjima.

No važno je upitati se što vi doista želite? Ako istinski želite biti na usluzi drugima, ako vam je to jako važno, onda će to utjecati na vašu odluku i to je sasvim u redu. No, također je potpuno u redu ako činite nešto samo za sebe. To nije usmjereno protiv drugih (iako oni to možda tako ne doživljavaju).

Mooji: Donošenje odluka i strah od promjena

Vježbajte svoju intuiciju
Ako treba odabrati među više opcija, napišite svaku opciju na jedan papir, stavite papire na pod, stanite pokraj ili na svaki pojedini papir i dopustite da vam se pojavi osjećaj ili tjelesna senzacija. Ona opcija koja izaziva najbolji osjećaj vjerojatno je i najbolja.

Ne odlučujte pod pritiskom
Ako odlažete odluke do zadnjeg trenutka, sigurno vam je poznato što se događa kad morate odlučiti. Npr. tražite drugi posao, ali ne pošaljete molbe na vrijeme pa tako u zadnji trenutak svuda šaljete upite, ne razmišljajući je li to ono što stvarno želite. Odluke donesene pod vremenskim ili nekim drugim pritiskom, pod stresom i iz emocionalne reakcije – nisu razumne odluke. Ako odlučujete pod stresom, odlučujete iz nelagodnog osjećaja (često straha) i u tom stanju niste u mogućnosti racionalno procijeniti jer vam to stvara blokadu. Obično nećete biti zadovoljni ishodom.

U takvoj situaciji iskušajte sljedeću vježbu: promijenite perspektivu i pogledajte sebe izvana. Na putu ste da donesete nepromišljenu odluku – pogledajte sebe kao neku drugu osobu i zamislite što biste joj savjetovali. Udahnite i izdahnite deset puta i primijetit ćete da se opuštate i da ste u stanju nanovo odvagati, bez pritiska.

dr. Nada Kaiser, psihoterapeutkinja i trenerica NLP-a

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Preporučujemo

Ostali članci