Carpe diem: Patite li od prokrastinacije i kako je pobijediti

Svi se ponekad susrećemo sa zadatkom koji uporno odbijamo izvršiti, no Leo Babauta na svom blogu Zen Habits ima savjete kako prestati odgađati neodgodivo…

Otkrijte što uporno odgađate

Većina nas na popisu zadataka ima nešto što izbjegavamo. Ili projekt koji smo odgađali. Razmislite na trenutak: koji je zadatak ili projekt koji izbjegavate u posljednje vrijeme?

Primjerice: Izvještaj koji ne želite napisati, vaša knjiga ili blog koji ste namjeravali napisati, posao koji ste godinama željeli stvoriti, vaša garaža koju ste namjeravali raščistiti, e-mail koji već mjesec dana nepročitan stoji u vašoj pristigloj pošti, odlazak na trčanje...

Pa, što ste izbjegavali? Identificirajte to sada prije nego što krenete dalje. U ovom ćemo članku pogledati zašto to izbjegavate i kako to zapravo učiniti.

Izbjegavamo da se zaštitimo

Dane često provodimo radeći sve osim one teške stvari koju ne želimo učiniti.

Istražit ćemo nešto do smrti, umjesto da zapravo samo napravimo što trebamo. Razgovarat ćemo o tome, čitati o tome, kupiti svu opremu za to, ali zapravo ne učiniti to. Riješit ćemo svoje e-mailove, poruke, male zadatke i provjeriti društvene medije ili vijesti - vrlo brzo - umjesto da učinimo tu stvar.

Zašto? Štitimo se od neizvjesnosti. Ne želimo se osjećati kao da ne znamo što radimo. Ne želimo izgledati glupo. Ne želimo se osjećati shrvano, ne želimo se osjećati kao da nismo dovoljno dobri, ne želimo osjećati neuspjeh ili razočaranje.

Štitimo se da to ne osjetimo. Dakle, sve ostalo radimo iz zaštite. I naravno, ne funkcionira. Izbjegavanje činjenja nečega zapravo samo čini da se osjećamo preplavljeno, neuspjelo ili razočarano, glupo ili nedovoljno dobro.

Izbjegavanje zapravo ne djeluje. Pa kako možemo prestati izbjegavati nešto i zapravo to učiniti?

Kako obaviti zadatak

Zadatkom se bavimo kada odlučimo to učiniti. Odlučno odlučimo to učiniti.

Moramo zastati na trenutak i uzeti u obzir da nešto izbjegavamo - što sam vas na početku i zamolio. Jeste li to tada učinili? Obično se ne želimo suočiti s činjenicom, pa nam može pomoći ako imamo nekoga s kim ćemo razgovarati o tome, podnijeti mu izvještaj ili se obvezati. Svaki dan recite nekome što ćete teško napraviti i do kada. Zatim ih izvijestite o tome sljedeći dan, neposredno prije nego što im kažete što ćete raditi taj dan.

Odlučite to učiniti, a zatim se nemojte pokolebati. Ne dopustite sebi da se prepirete oko toga. Kad to odlučite, samo se posvetite i učinite to.

Učinite to u određeno vrijeme: recite svom prijatelju da ćete to učiniti u 10 sati, ili kada vam već najbolje odgovara. Postavite podsjetnik. Učinite to kad se podsjetnik oglasi.

Psihički se pripremite, ako vam to pomogne. Pustite malo motivirajuće glazbe, uzmite čaj, očistite smetnje i onda se unesite u to. Napravite odbrojavanje: 5-4-3-2-1 i onda to učinite!

Učinite to s nekim drugim. U određeno vrijeme sastanite se s nekim za tematsku seansu na videopozivu i recite mu što ćete raditi sljedećih sat vremena, dok će oni vama reći kada će oni to učiniti. Postavite tajmer, ne razgovarajte, samo radite. Kad se tajmer oglasi, izvijestite jedni druge kako je prošlo. Ponavljajte to svakodnevno. Čuvajte ove tematske seanse za ono što izbjegavate.

Steknite akcijsku naviku. Naviku prepoznavanja onoga što izbjegavate, okretanja prema tome (umjesto da se udaljite od toga), a zatim samo započnite.

Slavite male pobjede. Male pobjede su nevjerojatno moćne. Izbjegavate obavljanja velikog zadatka? Radite nešto 5 minuta. Ili 10 minuta. Na kraju, odraditi sat vremena bit će puno lakše, ali napravite najmanji mogući dio i slavite pobjedu. Proslavite to! Otplešite ples, odajte si priznanje. Onda izborite novu pobjedu.

Pomoću vježbe navika, ono što izbjegavate, može postati puno lakše raditi. Koristite ove tehnike da biste to postigli.

Tena Ožegić

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Ostali članci