4 ključa za jačanje samokontrole

Odugovlačenje, neispunjavanje obveza na vrijeme, nemogućnost postavljanja prioriteta... Sve je to prokrastinacija, a terapeutkinja Ana Rodić savjetuje kako se bolje i efikasnije organizirati te se usmjeriti na cilj

Izvor neželjena ponašanja

Samokontrola je rezultat procesa u dva dijela mozga: u predfrontalnom korteksu (zaduženom za racionalne misli, odluke, planiranje) – koji je aktivniji kod osoba s višom razinom samokontrole, i u dijelu limbičkog sustava (dio mozga povezan s emotivnim reakcijama) – koji je aktivniji kod osoba s nižom razinom samokontrole.
U znanstvenom istraživanju utvrđeno je da su se razlike u funkcioniranju mozga javljale samo onda kada su ispitanici bili izloženi "vrućim" emotivnim signalima, što upućuje na to da niska samokontrola nije nepromjenjiva karakteristika, nego je uvjetovana kontekstom.

Također, samokontrola nije povezana s inteligencijom i mnogi su izumi i otkrića nastali kao rezultat reakcija na trenutačne emotivne impulse.
Dakle, prema svemu navedenom, može se reći da bi jedan od prijedloga za jačanje samokontrole mogla biti vježba STRPLJIVOSTI, kojom postižemo efekt "hlađenja" emotivnog dijela mozga i dajemo vremena mozgu da uzme u obzir rezultate obrade informacija u predfrontalnom korteksu (racionalne faktore): nekoliko puta duboko udahnite, svjesno sebi upućujući smirujuće riječi dok priroda "radi svoje".

Predlažem još neke postupke koji vam mogu pomoći da ublažite ili s vremenom čak potpuno izbjegnete prokrastinaciju.

  1. PRIZNAJTE sebi da imate problem s prokrastinacijom. Nazivanje stvari pravim imenom i priznanje nužni su prvi koraci prema promjeni i to je čin HRABROSTI, a ne slabosti.
  2. Pronađite svoj MOTIV (svoje ZAŠTO, svoj RAZLOG) za obavljanje neke obaveze. Neke će od vas više pokrenuti negativna motivacija (npr. ako odem liječniku sada, izbjeći ću operaciju ili ako sada završim ovaj projekt, izbjeći ću moguću opomenu, kaznu ili smanjenje plaće), a neke će pokrenuti pozitivna motivacija (npr. ako odem na trčanje, uskoro ću moći obući onu predivnu usku haljinu ili ako doznam pravo stanje duga na kreditnoj kartici, prije ću moći podmiriti te obaveze i osjećati se lako i slobodno).
  3. Uzmite u obzir sve AKTUALNE OBAVEZE i definirajte prioritete.
  4. Napravite popis NAJČEŠĆIH IZGOVORA koje koristite za odgađanje nekih najvažnijih obaveza i pritom budite nemilosrdno iskreni prema sebi. Zatim ih pažljivo analizirajte, sami ili uz nečiju pomoć, preispitujući je li riječ o doista realnim preprekama ili su to samo vaša ponavljajuća opravdanja koja vas kontinuirano sabotiraju.

Može se uživati u lijepim stvarima u životu i na način koji ne podrazumijeva uvijek odricanje i neugodnosti – red obaveza, red odmora i uživanja. Imati mjeru u svemu najbolji je recept!

Ana Rodić, coach za osobni razvoj, NLP master i hipnoterapeutkinja

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Ostali članci