Što je najbolje kada je kolagen u pitanju - suplementi ili hrana?

Nema sumnje da ste posljednjih godina čuli za kolagen. O čemu se radi i biste li ga trebali dodati svom režimu prehrane?

Što je kolagen?

Kolagen je tvrdi, netopivi i vlaknasti protein koji čini jednu trećinu proteina u ljudskom tijelu, a obilno se nalazi u tetivama, ligamentima, koži i mišićima. Kolagen djeluje kao potporna struktura u tijelu, pružajući snagu i elastičnost, piše portal wellbeing.

Prirodno, kako starite, tijelo proizvodi manje kolagena, što uzrokuje promjene u strukturnom integritetu i izgledu vaše kože, što rezultira borama, suhom kožom i sporijim zacjeljivanjem rana. Smanjenje sinteze kolagena može dodatno oslabiti zglobnu hrskavicu, tetive i mišiće. 

Osim prirodnog procesa starenja, određeni odabiri prehrane i nezdravog načina života poput sljedećeg također mogu oštetiti kolagen.

Prehrana s puno šećera

Šećer povećava brzinu glikacije, što je proces u kojem se šećeri u krvi vežu za proteine i tvore nove molekule koje nazivamo naprednim glikacijskim krajnjim proizvodima (AGE). To oštećuju proteine i može prouzročiti da kolagen postane suh, lomljiv i slab.

Pušenje

Loše zacjeljivanje rana i smanjena proizvodnja kolagena češći su kod pušača. Istraživanja sugeriraju da je to posljedica kemikalija u duhanu koje smanjuju razinu vitamina C i smanjuju sposobnost tijela da se bori protiv upala.

Prekomjerno izlaganje suncu

Dugotrajna izloženost ultraljubičastom zračenju (UV) izaziva strukturno uništavanje snopova kolagenskih vlakana kože, koji čine glavnu komponentu kože. Prekomjerno izlaganje UV zračenju može dovesti do preuranjenih bora i povećati rizik od raka kože.

Dobra vijest je da postoji i puno načina za potporu sintezi kolagena i usporavanje procesa starenja. Važno je izbjegavati velike količine šećera, pušenje i prekomjerno izlaganje suncu. Također možete uzimati dodatak kolagena koji je posljednjih godina postao vrlo popularno sredstvo za uljepšavanje koje pomaže u obnavljanju kože.

Suplementi kolagena izrađeni su od aminokiselina koje su obično izvedene iz vezivnog tkiva, kostiju, hrskavice i kože krava ili kože ribe. Većina dodataka kolagena se hidrolizira, što znači da je kolagen razbijen na manje proteinske jedinice, što olakšava apsorpciju.

Istraživanje je pokazalo da je uzimanje oralnih dodataka od 2,5 do 5 grama kolagena u usporedbi s placebom tijekom osam tjedana pokazalo statistički značajno poboljšanje elastičnosti kože kod starijih žena i blago poboljšanje vlažnosti kože u usporedbi s onima u placebo skupinama.

Hrana za ljepotu

Istraživanja su također pokazala da uživanje u određenoj hrani može dodatno pomoći u povećanju proizvodnje kolagena. To uključuje: 

Hijaluronska kiselina

Hijaluronska kiselina važna je molekula za sintezu kolagena u koži. Može se naći u krumpiru, mesu i ribi, juhi od kostiju, iznutricama, bananama i agrumima.

Vitamin C

Vitamin C snažan je antioksidans i neophodan je za sintezu kolagena. Vitamin C proizvodi većina biljaka i životinja. Međutim, ljudima nedostaje enzim potreban za proizvodnju ovog vitamina; to znači da morate dobiti vitamin C iz hrane koju jedete. Vitamin C obilno se nalazi u agrumima, zelenom lisnatom povrću, jagodama, papaji i brokuli.

Aloe vera

Aloe vera je odavno prepoznata po svojim blagodatima u ublažavanju crvenila i poticanju zacjeljivanja opečene kože. Međutim, istraživanje je također potvrdilo da uzimanje aloe sterola, koji su molekule u biljci aloe vere, može stimulirati kolagen i hijaluronsku kiselinu i smanjiti pojavu bora nakon osam tjedana.

Koji je zaključak?

Ako ste mlađi od 30 godina, usredotočite se na preventivne mjere za zdravlje kože kao što su izbjegavanje prekomjernog izlaganja suncu, pušenja i prerađene hrane te uživanje u prehrani bogatoj antioksidansima kao što su vitamini A, C i E te cjelovite hrane koja povećava proizvodnju hijaluronske kiseline i kolagena.

Ako ste stariji od 30 godina, dodatak kvalitetnog hidroliziranog kolagena u prahu, vitamina C i aloe uz kvalitetnu prehranu vjerojatno će vam pomoći u podržavanju elastičnosti, vlažnosti i izgledu kože.

Tena Ožegić

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Ostali članci