Pripreme za sunčanje: Kako od sunca uzeti samo najbolje

Iz sunčevih zraka izvucite maksimum, a on će se manifestirati u obliku dragocjenog vitamina D. Neka za vas samo najbolje od sunca ovog ljeta bude dovoljno dobro, a kako to postići, saznajte od naših stručnjakinja

Nužni sunčev vitamin

Prema najnovijim znanstvenim istraživanjima, barem polovici europske populacije nedostaje vitamina D. Logično bi bilo iskoristiti ljeto za izlaganje suncu kako bismo popravili to stanje i napravili zalihu, međutim, dermatolozi istodobno upozoravaju i na opasnosti od sunčanja. Što nam je činiti u tom nezgodnom položaju upitali smo naše stručnjakinje za zaštitu kože od sunca.

Sinteza vitamina D ovisi o kutu pod kojim padaju sunčeve zake, dobu dana i godine, pa tzv. sunčev vitamin možemo najviše upiti upravo u ljetnim mjesecima, naglašava nutricionistkinja Darija Vranešić Bender. „Sinteza vitamina D je najučinkovitija kada suncu izložimo cijelo tijelo, ali te su situacije uglavnom rezervirane za godišnji odmor i rijetke su.“ Zato nam većini nedostaje taj sunčev vitamin.

Vitamin D - mnogo više od vitamina

Prepoznati melanom

Nutricionistkinja objašnjava da je potrebno, kada je sunce slabije, kao u zimskim mjesecima ili u ranim jutarnjim ili popodnevnim satima, izlagati ruke i lice suncu i dulje od dva sata kako bi se sintetizirala doza od 1000 IJ vitamina D. Za istu je količinu sunčeva vitamina u vrijeme najjačeg sunčeva zračenja dovoljno oko 10 minuta sunčanja lica i ruku, no, s druge strane, to je sasvim dovoljno vremena da se koža ošteti i nastanu opekline.

To uzrokuje fotostarenje kože, ali i pogoduje nastanku melanoma, upozorava Mirna Šitum, dermatologinja specijalizirana za melanom. „U Hrvatskoj se na 100.000 stanovnika bilježi 13 osoba s melanomima, što je malo u usporedbi s Australijom i Novim Zelandom, gdje je na isti broj stanovnika zabilježeno 60 osoba s melanomima. No kod nas je stopa smrtnosti čak 50 posto veća nego u drugim zemljama EU-a.“

Dr. Šitum dodaje da se većina melanoma pojavljuje kao novonastala pigmentacija te se nikako ne zalaže za preventivno uklanjanje madeža.

žena sunčanjePogledajte svoju sjenu

Najbolja prevencija fotooštećenja i melanoma je, prema dermatolozima, izbjegavanje jakog sunca i korištenje adekvatnog zaštitnog sredstva (pogledajte okvir). Kako bismo znali kada se potrebno najviše čuvati od UV zračenja, dovoljno je pogledati vlastitu sjenu.

Kad nam je sjena dvostruko duža od naše visine, nije nam potrebna zaštita, no ako je naša sjena kraća od visine tijela, a sunce na horizontu pod kutom od 45 stupnjeva, tada oštećenja mogu nastati u manje od 30 minuta. Kad je sunce u zenitu i naša sjena manja od polovine dužine našeg tijela, koža se može oštetiti u manje od 15 minuta!

Nanosite li dovoljnu količinu kreme?

U tim je slučajevima nužno tijelo mazati proizvodom za sunčanje i redovito to ponavljati (čak i na preplanuloj koži). „Istraživanja pokazuju da su opekline mnogo češće kod osoba koje su zaštitu obnavljale svaka dva i pol sata, u usporedbi s onima koji su to činili svakih sat vremena“, upozorava Aisa Zanki-Zelić, farmaceutkinja i kozmetologinja, dodajući kako više od trećine ljudi zaboravlja obnoviti zaštitu riskirajući nastanak opeklina. Ali ni redovito premazivanje novim zaštitnim slojem neće pomoći ako ne upotrijebimo dovoljnu količinu preparata, upozorava farmaceutkinja.

„Kako bi vrijedio postotak zaštite koji je naznačen na pakiranju kreme, potrebno je da odrasla osoba, primjerice, za zaštitu lica potroši jednu čajnu žličicu kreme, a za leđa tri jušne žlice.“ Ako proizvod koristimo u preporučenim količinama, trebali bismo ga potrošiti već nakon tjedan dana boravka na plaži.

Mladolikost kože i zdravlje

Usprkos tome što upotreba sredstava za zaštitu od sunca (primjerice, sa zaštitnim faktorom 30) smanjuje sintezu vitamina D za više od 95 posto, treba poduzeti sve mjere koje preporučuju dermatolozi. Potrebu organizma za vitaminom D tijekom cijele godine najbolje je zadovoljiti, navodi Darija Vranešić Bender, uzimanjem dodataka prehrani, budući da je sadržaj ovoga vitamina u hrani vrlo skroman.

Trenutačne europske preporuke iznose 400 IJ za dojenčad i 200 IJ dnevno za ostalu populaciju, ali se zbog istraživanja koja upućuju na velik deficit ovog vitamina razmatra povećanje na 600 IJ dnevno (za osobe od 1 - 70 godina starosti). Stoga, želite li sačuvati mladolikost kože i svoje zdravlje, radije vitamin D unosite u obliku tableta, a u sunčanju uživajte zaštićeno i savjesno.

Magda Dežđek

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Preporučujemo

Ostali članci