Zašto je toliko mladih danas depresivno?

Poremećaji raspoloženja, ozbiljne depresije i samoubojstva danas su češće pojave među mladima u dobi od 12 do 26 godina nego ikada. Što je uzrok tome?

"Adolescencija je prirodna psihoza", rekao je jedan američki psihijatar specijaliziran za liječenje mladih još prije 40 godina, prije nego su poremećaji ponašanja i pokušaji samoubojstva kod mladih bili toliko učestali.

Jean Twenge je američka istraživačka psihologinja koji istražuje ponašanje mladih ljudi i piše znanstvene članke o tome. Ona i njezini kolege analizirali su podatke Nacionalnog istraživanja o korištenju droga, pozivajući se na alarmantne statistike - 71 posto porasta ozbiljnih psiholoških problema kod mladih od 2008. do 2017. godine i 52 posto porasta među adolescentima u dobi od 12 do 17 godina. Posljedice poremećaja raspoloženja i pokušaja samoubojstava ne pokazuju takve trendove kod odraslih osoba starijih od 26 godina, što sugerira generacijski pomak ovih poremećaja i ishoda, a ne ukupni porast kod ljudi svih dobi.

Previše interneta, premalo sna

Twenge i njezini kolege sugeriraju dva kulturna trenda koji pridonose ovom alarmantnom pogoršanju - porast elektroničke komunikacije i digitalnih medija te smanjenje trajanja spavanja. Odbacujući cikličke ekonomske čimbenike i promjene u korištenju droga i alkohola, oni ukazuju na povećano korištenje pametnih telefona i istodobno (iako ne nužno uzročno) povećanje vremena posvećenog digitalnim medijima svojstvenog ovoj dobnoj skupini.

Taj trend ima različit utjecaj na pojedince, ovisno o njihovom stupnju razvoja. Vrijeme koje mlađi tinejdžeri provode u direktnom druženju sa svojim prijateljima smanjivalo se između 2008. i 2017., kako im se vrijeme provedeno u komunikaciji putem digitalnih uređaja povećavalo, zajedno s izloženošću sadržajima povezanim sa samoubojstvima.

Drugi uzrok porasta poremećaja raspoloženja i depresije pripisuje se smanjenju količine sna, mjereno u drugim studijama. "Manjak sna glavni je čimbenik rizika za nastanak, recidiv, kroničnost i ozbiljnost poremećaja raspoloženja", a roditeljima tinejdžera i mladih osoba nije iznenađenje da su njihova djeca svakodnevno nad svojim mobilnim uređajima.

Pokušaj smanjenja ili ograničavanja upotrebe pametnih telefona nije lagan zadatak - čak ni škole nisu uspješne u tome. Mnogim je roditeljima izgleda važnije da mogu komunicirati sa svojom djecom (tekstualnom porukom, ako ne glasom čemu se obično pribjegava samo u hitnim slučajevima) i da njihova djeca mogu kontaktirati njih u svakom trenutku, nego da pokušaju uvesti pravila o upotrebi pametnih telefona. Neki su pokušali isključiti kućni internet, i wi-fi u određeno vrijeme, no nije teško spojiti se na neki obližnji wi-fi.

Što učiniti?

Za korisnike Androida ograničavanje upotrebe interneta na dječjim telefonima jednostavno je. Postoje načini za ograničavanje vremena na ekranu i kupovine, za kontrolu pristupa sadržaju koje dijete pregledava, nadzor nad aktivnostima djeteta i očuvanje obiteljske privatnosti. Čini se da je pravi izazov pronalazak načina kako pronaći i aktivirati te opcije. Google ima besplatnu aplikaciju koju roditelji mogu preuzeti za pomoć u upravljanju Android uređajima, a Apple je uveo novi roditeljski nadzor sa svojim nedavnim ažuriranjima za iOS 12, razvijenima nakon što su dioničari izrazili zabrinutost zbog utjecaja pametnih telefona na djecu.

Nadgledanje uporabe elektroničkih uređaja i navika spavanja djece može pomoći u poboljšanju mentalnog zdravlja roditelja, a možda čak i djece. Ali, ostati u bliskom kontaktu da bi roditelji mogli pratiti raspoloženja djeteta, njegov unutarnji život to je onaj teži dio.

Promatrati njihov utjecaj i ponašanje, nudeći empatiju i utjehu bez prekomjernog ili nedovoljnog reagiranja na promjene raspoloženja ili hormonalnu neravnotežu, te znati kada zatražiti pomoć, dobar je početak.

Izvor: www.psychologytoday.com

Pripremila Snježana Krčmar

Ostali članci