7 savjeta za izbjegavanje blagdanske depresije

Božić i doček Nove godine slove kao dani radosti, darivanja i idiličnih obiteljskih okupljanja. U skladu s tom predodžbom mediji i trgovine neumorno odašilju prizore sretnih ljudi koji uživaju u svojim savršenim životima. Međutim, takve poruke nerijetko uzrokuju i nelagodu. Ove godine preduhitrite stres i osvijestite problem na vrijeme

Slike uljepšanih blagdana

Cijeli je prosinac, od Svetog Nikole do Stare godine, obilježen svetkovinama koje podrazumijevaju darivanje, obilje i gozbe u krugu obitelji i prijatelja. Kako bi potaknula mase na sudjelovanje u blagdanima, a samim time i na potrošnju, potrošačka industrija u svojim promotivnim sadržajima ističe sliku savršene, razdragane i imućne obitelji – sliku u kojoj se brojni ljudi ne prepoznaju.  

Za mnoge je blagdansko razdoblje daleko od ideala obiteljskih okupljanja obilježenih darovima i smijehom. Ugroženi su ljudi koji žive sami ili su u sukobu s rodbinom, oni koji se iscrpljuju oko priprema blagdanskih događanja te oni koji si ne mogu priuštiti potrošnju i darivanje. Suočeni s oprekom između prizora tuđe sreće i vlastitih nedostataka, provode blagdane obuzeti umorom, gorčinom, tjeskobom i tugom.

Ako ste „žrtva“ blagdanske sezone, imajte na umu da su medijski prikazi savršenih obitelji uljepšani i smišljeni za poticanje potrošnje. Budite svjesni da mnogi iz vašeg okruženja samo glume da su sretni, a zapravo i sami jedva čekaju da strka prođe.

Najugroženije skupine

Veći dio godine obiteljske nesuglasice padaju u drugi plan zbog svakodnevnih obaveza koje omogućuju članovima obitelji da se međusobno izbjegavaju. Međutim, blagdanska tradicija obavezuje na okupljanje širih obitelji, čiji pripadnici nisu nužno u najboljim odnosima. Umjesto pomirbe, katkad dolazi do zaoštravanja razmirica.
Ako su ugroženi oni koji su uoči i tijekom blagdana preopterećeni poslom i ljudima, nije lako ni onima s manjkom obaveza i društva. Ljudi koji nemaju prisnih kontakata u blagdansko se doba suočavaju s viškom slobodnog vremena koje ne znaju popuniti, a njihova je samoća naglašena tuđim zbližavanjem.

Svi koji su tijekom protekle godine pretrpjeli gubitke sada ih doživljavaju intenzivnije. Izvan blagdanske sezone zaokupljenost svakodnevnim poslovima drži misli podalje od tužnih sadržaja. Tijekom blagdana mnogi su prisiljeni gledati upražnjeno mjesto za blagdanskim stolom, dok istovremeno iz susjedstva i s reklama dopire cika razdraganog društva.

Da Djed Mraz ne bi donio tugu

„Dok nas nitko ne podsjeća, ponekad možemo smetnuti s uma da naši voljeni više nisu s nama ili da nemamo sukoba s rodbinom“, podsjetio je Charles Raison, profesor psihijatrije s Arizonskog sveučilišta, u razgovoru za televizijsku kuću CNN. „Međutim, blagdani nam nameću obrazac sreće i uspjeha u međuljudskim odnosima prema kojemu bismo se trebali ravnati.“

Ako ste među onima kojima blagdansko vrijeme ne sjeda najbolje, prisjetite se što je ugrožavalo vaše duševno blagostanje proteklih godina u isto vrijeme. Jesu li to osamljenost, neželjeni susreti s rodbinom, pretrpan raspored ili muke oko troškova? Kad utvrdite najstresnije okolnosti vezane za blagdane, moći ćete skovati plan za suočavanje s njima i neutraliziranje stresa.

Pritom vam mogu pomoći ove sugestije predviđene za slučaj da vam Djed Mraz uz darove donese i nešto blagdanske tuge. Vjerujemo da ćete pronaći spokoj i ohrabrenje u ovom emocijama nabijenom razdoblju.  
 
1. Razumno s novcem
Budite oprezni s novcem. Unaprijed odredite iznos raspoloživ za potrošnju i držite se unutar tih okvira. Ne razbacujte se zato da biste pokazali koliko možete priuštiti sebi ili bližnjima. Umjerenost u trošenju sačuvat će vas od poslijeblagdanske depresije, koja vreba u siječnju, kad počnu stizati uplatnice za troškove po kreditnim karticama.

2. Izbjegavajte alkohol
Može li ijedno slavlje proći bez alkohola, čudesnog kemijskog spoja koji mnogima donosi društvenost, opuštenost i zaborav? Nažalost, alkohol umrtvljuje moždanu aktivnost te uzrokuje ili pogoršava postojeću depresiju. „Suprotno uvriježenom mišljenju, alkohol nije antidepresiv, nego depresor. Ljudi skloni depresiji ne bi smjeli piti alkohol“, napominje američka psihijatrica dr. Sherry Rogers u svojoj knjizi Depression.  

3. Kretanje je obaveza
Izađite iz kuće, čak i ako nemate volje za time, makar na polusatnu šetnju. Shvatite to kao terapiju jer svakodnevno hodanje već nakon tjedan dana popravlja duševno stanje i odagnava potištenost i tjeskobu. Ako je vrijeme nepovoljno, posjetite najbližu teretanu ili vježbajte u stanu. Čučnjevi, trbušnjaci, sklekovi, istezanje i dizanje utega ne zahtijevaju mnogo prostora, a ako imate sobni bicikl, ne dajte da se na njemu skuplja prašina.

4. Pospremite dom
Čišćenje i pospremanje doma također su korisne terapije protiv depresije. Iskoristite kućanske poslove koje blagdani donose kao priliku za opuštanje uz pomoć mentalnih trikova. Podijelite svaki posao u smislene cjeline i obavljajte jednu po jednu. Radite usporeno i potpuno se usredotočite na svaki zadatak. Kad vam se pojavi misao koja nema veze s poslom, nježno je „proslijedite“ i ponovno se fokusirajte na rad.

5. U sadašnjem trenutku
Što god činili, koncentrirajte se samo na tu aktivnost – bilo to čišćenje, spremanje, kuhanje, objedovanje ili šetnja. Budite prisutni u sadašnjem trenutku. Izaberite jednu namirnicu, zagrizite i dugo je zadržite u ustima. Isto učinite i s omiljenim napitkom. Time ćete također zadržati pažnju na ugodnom podražaju u sadašnjem trenutku.  

6. Podarite smisao blagdanima
Pomaganje ugroženima moglo bi vam podariti smisao u život. Pronađite vremena i učinite nešto korisno za druge – jamačno ćete se osjetiti bolje. Prijavite se za volontiranje u humanitarnoj ustanovi, donirajte novac ili udomite životinju. „Ima mnogo prilika za pomaganje potrebitima, a nitko ne može biti depresivan obavljajući društveno korisne poslove“, zaključuje dr. Sichel.  

7. Činite dobro na svakom koraku
Uključite dobra djela i u svakodnevno ponašanje – nasmiješite se neznancu, zahvalite na ljubaznosti, ustupite prednost u prometu ili parkirno mjesto, napravite uslugu ili priredite ugodno iznenađenje. Budite ugodni i pomirljivi i prema onima koji vas živciraju. Sitne ugodne geste ne zahtijevaju mnogo truda, ali unose svjetlo u tuđi život, pa i u vaš.

Ozren Podnar

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Preporučujemo

Ostali članci