Znate li s kim spavate?

Jeste li jutros imali problema s buđenjem? Ako jeste, niste jedini. Stručnjaci za san kažu da promjena rutine kojoj smo bili izloženi tijekom blagdana može biti jedan od razloga nesanice zbog koje se ujutro ustajemo iscrpljeni i pomalo mrzovoljni

Mnogima će ovaj tjedan označiti kraj praznika, što znači da će za većinu idući ponedjeljak biti dan povratka na posao ili u školu. Vjerujte, taj prelazak iz zabavnog u manje zabavan tjedan može utjecati na navike i najboljih spavača. Sunday Night Fear naziv je koji opisuje tjeskobu zbog povratka na posao koja može rezultirati neprospavanom noći.

dormeo

Dražesne blagdanske zabave do kasno u noć mijenjaju sat po kojemu vaš organizam funkcionira  pa vam je otežana prilagodba na svakodnevni život, odnosno buđenje u rane jutarnje sate.  Tijelo voli ritam i predvidljivost, a kada oni izostanu, pospani smo. Zato stručnjaci za spavanje preporučuju da odlazak u krevet i buđenje budu svaki dan u isto vrijeme. Kako bismo doznali više o potrebnim i optimalnim satima odmora, intervjuirali smo Dormeo stručnjakinju za spavanje Dubravku Jagarinec.

Budući da stručnjak za spavanje nije uobičajeno zanimanje, poslovni partneri, ali i ljudi s kojima se prvi put susreće, uglavnom malo zastanu kada im kaže što radi, otkriva nam Dubravka te dodaje da je osoba koja mnogo zna o spavanju - kako imati kvalitetan san i što nam je sve za njega potrebno.

Koliko nam je sna zaista potrebno?

Spavati kao beba svima je dobro poznata izreka. One spavaju najdulje jer se njihovo tijelo razvija i treba im najviše odmora. Spavaju snom pravednika, neopterećene, site, u sobicama koje su idealno zamračene, bez svjetlosti, bljeska i jakih zvukova. U idealnim uvjetima.

Provedeno je niz studija o potrebnoj količini sna. Odrasloj osobi potrebno je u prosjeku 7-8 sati, a osobama iznad 65 godina treba najmanje sna, u prosjeku od 6 i pol do 7 sati. No nema točnog odgovora jer svatko od nas je osoba za sebe i ovisno o stilu života trebamo odrediti što nam najviše odgovara kako bismo uspostavili dobar ritam spavanja i budili se odmorni i naspavani. 

dormeo

Što sve utječe na kvalitetu sna?

Na kvalitetu sna utječe niz faktora, ali na prvo bih mjesto svakako stavila mjesto na kojem spavamo. Bili toga svjesni ili ne, spavajući provodimo čak trećinu života. Imati odgovarajući madrac, podnice, jastuk i krevet iznimno je važno. Ako odaberete kvalitetno rješenje za spavanje, znači da ste osigurali trećinu svog života.

Na spavanje utječe i stil života, prehrana – idemo li u krevet punog trbuha, temperatura sobe u kojoj spavamo, materijal jastuka i pokrivača u koji ćemo se ušuškati, okruženje u kojem spavamo, kao i naše navike i rituali prije sna. Svi ti faktori izravno djeluju na naš san, a time i na kvalitetu našeg života.

Koliko je važno imati kvalitetan madrac?

Imati kvalitetan madrac iznimno je važno. On našem tijelu treba osigurati tri stvari: odgovarajuću potporu, udobnost i maksimalnu prozračnost. Naravno, tu priča ne prestaje – veliku ulogu igraju i podnice, kakav jastuk i pokrivač koristimo.

Naime, podnice su odgovorne za četvrtinu udobnosti našeg ležaja pa je važno da madrac leži na fleksibilnim i letvičastim podnicama kako bi one osigurale konstantno kruženje zraka, a samim time i produljile životni vijek madraca. Jastuk treba biti prilagođen našim navikama spavanja te bi trebao pružiti potporu i udobnost našoj glavi kako bi se kralježnica poravnala i zauzela prirodan položaj. Pokrivač pak treba osigurati optimalnu temperaturu našeg tijela. Zato kada odlučimo promijeniti madrac, ili samo jedan element za spavanje, važno je sagledati potpuno rješenje – od madraca, nadmadraca, podnica, jastuka, pokrivača sve do kreveta.

dormeo

Kako odabrati odgovarajuće rješenje za spavanje?

Da, to nije jednostavno. Kada uđete u dućan, vjerojatno su vam svi madraci i jastuci isti i ne znate koji bi bio najbolji za vas. Pri odabiru madraca zaista je važno posavjetovati se s prodajnim osobljem i isprobati što više madraca, ali postoji nekoliko elemenata koje treba uzeti u obzir, a to su konstitucija tijela i navike spavanja – spavate li na boku, leđima ili trbuhu.

Možemo navesti nekoliko primjera. Ako je riječ o osobi veće tjelesne mase, poželjno je da se jezgra madraca sastoji od čvršćeg potpornog sloja te mekanijeg i debljeg gornjeg sloja koji pruža udobnost. Ako je riječ o osobi koja spava na boku, ona intenzivnije ramenima i bokovima pritišće podlogu pa je poželjno da spava na madracu koji ima različite zone udobnosti te je mekši baš na tim točkama pritiska. Mnogo je mogućih varijacija pa se zato pristupa individualno svakoj osobi.

dormeo

Može li kvaliteta sna utjecati na naš metabolizam i imunitet?

Nedostatak ili slabija kvaliteta sna definitivno utječu na naš imunosni sustav pa se mnogo lakše možemo razboljeti i postajemo razdražljivi. San izravno utječe na učenje i pamćenje, koncentraciju tijekom dana, naše raspoloženje i kako ćemo taj dan provesti. Kronična neispavanost može utjecati i na naš kardiovaskularni sustav te težinu zbog različita procesiranja i skladištenja ugljikohidrata u našem tijelu. Sve to vas navede da se malo zapitate i zapravo se iznenadite koliko veliku ulogu ima san u našem životu.

Što sve može izazvati nesanicu?

Nekoliko je mogućih uzroka nesanici. Pretjerana konzumacija određene vrste hrane i pića. Neki od njih prouzročit će pospanost, dok će ispijanje kave u kasnijim satima, primjerice, odgoditi san, a kod nekih ljudi čak prouzročiti nesanicu. Teška i masna hrana, energetski napici i alkohol svakako nisu poželjan izbor. Ako imate problema sa znojenjem, madrac koji kupujete vam treba pružiti dovoljno prozračnosti kako bi vaša tjelesna temperatura bila optimalna.

Lijekovi ili pretjerana izloženost uređajima poput televizora, tableta i mobitela netom prije odlaska na spavanje također mogu poremetiti kvalitetu sna. Istraživanja su pokazala da pretjerana izloženost tabletu u večernjim satima smanjuje lučenje melatonina čak 22 posto, što izaziva poremećaj biološkog sata koji regulira ritam spavanja i budnosti.

dormeo

Utječu li naši snovi na kvalitetu spavanja?

Tijekom spavanja prolazimo kroz različite faze sna. Obično nakon 45 minuta do sat vremena počinje REM faza, u kojoj počinjemo sanjati. U toj su fazi naši mišići paralizirani i više nemamo kontrolu nad tijelom. Snovi su od davnina predmet istraživanja, svi sanjamo, no ne postoji jedinstven odgovor zašto, kako to da se nekih snova sjećamo, a nekih ne, koliko su neki snovi povezani s našim dnevnim radnjama... Primjerice, poznato je da je Paul McCartney ideju za pjesmu „Yesterday“ sanjao prije nego što je postala svjetski hit grupe The Beatles. Neki su snovi inspirirani svakodnevnim životom, neki određenim idejama, osjećajima, događajima i ljudima, uglavnom su uvijek kreativni.

Ljudi koji pate od anksioznosti i depresije češće imaju noćne more, odnosno isprekidan san koji će utjecati na kvalitetu sna. Zanimljivo je da muškarci više sanjaju nego žene. Žene imaju višu tjelesnu temperaturu i višu razinu progesterona pa postižu manje sati REM sna i zbog toga sanjaju manje.

dormeo

Razlikuje li se spavanje muškaraca i žena?

Nedavno provedeno istraživanje na Sveučilištu Duke, u sklopu kojeg je ispitano 210 žena i muškaraca u dobi od 18 do 65 godina, pokazalo je da je ženama potrebno više sna kako bi se potpuno odmorile. Razlika nije velika, riječ je o samo dodatnih 20 minuta sna. Razlog tome skriva se u ženskom mozgu koji je aktivniji tijekom dana, žene rade više stvari odjednom i obavljaju ih brzo pa je zato oporavak mozga pri spavanju dulji.

Koliko je važno svaku večer ići spavati u isto vrijeme?

Važno je otići na spavanje otprilike u isto vrijeme, stvoriti neki ritam jer tako stvaramo naviku i osiguravamo tijelu dovoljno sna. Baš kao i kod prehrane - ako u tijelo unosimo zdrave namirnice visokih nutritivnih vrijednosti, osjećat ćemo se bolje i biti zdraviji. Isto tako je i sa snom – kvalitetan san pružit će nam više energije i time osigurati kvalitetniji dan.

dormeo

Zanimljivosti i mitovi o spavanju koje nismo znali?!

Mitova i zanimljivosti o spavanju ima bezbroj, no podijelit ću s vama nekoliko novijih zanimljivosti s kime spavamo.

Tijekom pet godina, što je u prosjeku 15.000 sati spavanja, na vašem madracu ostavljate do 5,2 kg mrtvih stanica kože. To je dovoljno da se nahrani cijela vojska grinja. Istraživanje je pokazalo da odrasla osoba samo tijekom jedne noći izgubi 1,5 grama kože, što je dovoljna količina da se nahrani milijun grinja.

Tijekom deset godina osoba na madracu ostavi čak 2000  litara znoja, a za to vrijeme se na njemu može skupiti otprilike populacija od 10 milijuna grinja, što je jednako populaciji Češke, Švedske ili Portugala!

Nakon toga se morate zapitati koliko je star vaš madrac i s kim spavate ?!

Razmislite o promjeni i potražite kompletno rješenje za spavanje jer time ulažete u trećinu svog života. Trenutačno je aktivna kampanja za nadmadrac Memosan Roll Up koji pretvara stare krevete, sofe i madrace u izuzetno udobne ležajeve  i sada je dostupan uz 20% popusta (25% za članove Kluba 5*). 

Živite i spavajte kvalitetnije! 

Autor: Ma.D.

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Ostali članci