Vaš omiljeni jutarnji napitak skriva veliku opasnost. Jeste li već doživjeli kofeinski krah?

Kava i drugi napitci na bazi kofeina mnogima služe za „punjenje baterija“, no pijemo li ih u velikim količinama, mogli bismo doživjeti takozvani kofeinski krah...

Zamke kofeinskog "punjenja baterija"

Kava i drugi napitci na bazi kofeina mnogima služe za „punjenje baterija“, no pijemo li ih u velikim količinama, mogli bismo doživjeti takozvani caffeine crash, tj. kofeinski krah. Naime, kofein samo prvih nekoliko sati djeluje kao stimulans, ali dugotrajno ne može davati osjećaj budnosti i aktivnosti.

Često i obilno uzimanje kofeina naposljetku rezultira kontraefektom, pa se privremeno potisnut umor vraća poput bumeranga. Pritom, mogu se pojaviti osjećaj velike iscrpljenosti, nemir, razdražljivost i otežana koncentracija te problemi sa spavanjem.

• Preporučuje se ograničiti unos kofeina na maksimalno tri šalice kave u danu. Također valja uzeti u obzir da razne kole i energetski napitci sadrže znatne količine kofeina.

• Nastojite li piti manje kave ili želite posve prestati, ne činite to naglo jer se pritom često pojavljuju glavobolja, dekoncentracija, umor i čak mučnina. Stoga je bolje postupno smanjivati unos kofeina tako da, primjerice, smanjite količinu s tri šalice na dvije ili jednu šalicu dnevno.

• Kofein potiče dehidraciju, pa je vrlo važno piti dovoljno vode. Ujedno, na taj način okrepljujete organizam bez stimulansa.

• Unos kofeina lakše je smanjiti i prehranom bogatom proteinima koji su odlično „gorivo“ i postojano našem tijelu daju energiju. Stoga obogatite jelovnik orašastim plodovima, mahunarkama, mliječnim proizvodima, jajima, gljivama...

• Osjećate li da vam je potreban detoks od kofeina, jedite više povrća iz obitelji krstašica: brokulu, kelj, kupus, korabicu, cvjetaču, raštiku... Osobito se brokula pokazala izvrsnom u „dekofeinizaciji“ organizma.

• Vjerojatno ćete piti manje kave budete li više spavali. Kada smo odmorni, manje je izražena potreba da se kofeinom „maskiraju“ iscrpljenost i pospanost.

• Bavite li se poslom koji zahtijeva dugotrajno sjedenje, nemojte posegnuti za šalicom kave čim osjetite pad energije, nego se radije pokrenite. Budnost možete jednostavno pojačati tako da ustanete, protegnete se i duboko dišete, a pritom, po mogućnosti, izađite barem nakratko na svjež zrak.

 

 

 

Ivana Vodogažec

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Ostali članci