Da putovanje doista bude uživanje

Putovanja često imaju neželjene popratne pojave: nervozu, tjeskobu, probleme sa spavanjem i probavom, dehidraciju… Ajurveda nudi neka rješenja i savjete

Iako u njima uživaju, mnogim ljudima putovanja izazivaju tegobe, a neki se čak i razbole. Prema ajurvedi, putovanje intenzivira vata doṣu, objašnjava Shannon Sexton, autorica brojnih tekstova o jogi i ajurvedi.

Vata je suha, dolazi u naletima, kreće se i mijenja smjer, a često je hladna. Čak i onima s pitta i kapha konstitucijom tijekom putovanja intenzivira se vata, a kada to prođe nezamijećeno, posljedice mogu biti dehidracija, zatvor, tjeskoba i problemi sa spavanjem, upozorava S. Sexton te navodi rješenja temeljena na ajurvedskim načelima.

Održavajte vlastiti ritam – vatu stabilizira rutina, stoga što je više moguće i na putovanju se držite svog uobičajenog rasporeda: jedite, spavajte, budite se i vježbajte u vrijeme kada to činite kod kuće.

Tetošite svoj želudac – prema ajurvedi, bolest počinje u probavnom sustavu, stoga na putovanju pazite na njega. Dok putujete, izbjegavajte brzu hranu iz usputnih lokala te suhe, hrskave i slane grickalice. Birajte laganu hranu, bogatu vodom i bjelančevinama: npr. svježe voće i orašaste plodove. Kad stignete na odredište, odvojite dovoljno vremena da u miru pojedete hranjiv obrok.

Tijekom boravka izvan kuće birajte svježu hranu koja će vas hidratizirati i zagrijati – odličan je izbor kuhano povrće s mahunarkama ili tofuom (ili sirom) te rižom ili tjesteninom kao i juhe te meksička, kineska i talijanska jela. Poželjno je, ako možete, prije obroka odvojiti 1 do 5 minuta za dijafragmalno disanje ili barem na trenutak zatvoriti oči i duboko disati. Tijekom jela nemojte piti jer to slabi probavnu vatru.

Pijte dovoljno tekućine – osim vode, pijte i biljne čajeve te svježe iscijeđene sokove, a izbjegavajte alkoholna i pića koja sadrže kofein jer izazivaju dehidraciju te jačaju vatinu nervoznu energiju.  

"Uzemljite" se – "Bilo koji oblik prijevoza koji uklanja izravan kontakt sa zemljom jača vatu" jer "nas odvaja od tla", navodi David Frawley, autor knjiga o ajurvedi. Kao rješenje za nervozu i tjeskobu koji zbog toga jačaju preporučuju se masaža stopala sezamovim uljem, opuštanje u nekom od obrnutih joga položaja, hodanje bosi.

Razgibavajte se – putovanja zahtijevaju višesatno sjedenje, što uzrokuje mišićnu napetost i ukočenost. I u najskučenijem prostoru, kao što je zrakoplov, tu i tamo prošećite, a redovito se razgibavajte i ako "zaglavite" u čekaonici. Vozite li se automobilom, stanite na stajalištima te se razgibajte i protegnite. Dok se razgibavate, duboko dišite.

Uživajte u trenutku – usporite, duboko dišite i usredotočite se na sada i ovdje. Nemojte se opterećivati time "kako maksimalno iskoristiti putovanje", pretrpati si raspored, podlijegati nervozi kad iskrsnu problemi ili se zabrinjavati kako će nešto proći ili što vas čeka nakon povratka kući.

Patricia Lucija Tomasović

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Preporučujemo

Ostali članci