Dubravkin mindful dnevnik: Kako se ne udebljati za vrijeme izolacije

Ako utjehu tijekom pandemije koronavirusa pronalazite u slatkišima, grickalicama i brzoj hrani, iz izolacije biste mogli izaći s nekoliko kilograma više. U ovotjednoj kolumni, Dubravka savjetuje kako izbjeći debljanje. Trik je u tome da si prije svake konzumacije postavite ova tri pitanja...

Već tradicionalno, dolaskom proljeća mnogi kreću na razne dijete, detoksikacijske programe, počinju vježbati... Daju priliku raznim instant rješenjima kako bi bili fit za ljeto i toplije dane kada na nama ima manje odjeće.

Zbog pandemije koronavirusa, ovog je proljeća sve drugačije. Zatvoreni smo u svoje domove, manje se krećemo, a velika količina stresa zarobljena je u našim tijelima. I sama sam zbog izolacije osjetila veliku promjenu u tijelu.

U 20-ima sam probleme rješavala hranom

Ja sam bila jedna od onih koja je godinama običavala rješavati svoje emocionalne probleme hranom. Svoje 20-e godine i početak 30-ih sam provela nesvjesno konzumirajući svoje obroke. Bila sam tipičan primjerak iz knjiga za nesvjesno i emocionalno jedenje. I danas, kada nisam svjesna svojih misli, stare se navike vrate i za tili čas eto mene u starim obrascima ponašanja.

Stres, nedovoljna količina sna, preskakanje rutine i moje tijelo počne bubriti. Prvi korak je da nakupljam vodu i onda se zapitam što sam ja to jela zadnjih dana i kakva sam bila. Jesam li bila nova „ja“, ona s novim navikama ili ona stara „ja“ s nezdravim navikama. Jesam li bila prisutna u svom tijelu, jesam li bila svjesna svojih misli i obaveza ili sam dopustila emocijama i mislima da upravljaju sa mnom.

Naš um je jako moćan i kada nije istreniran vrlo lako može postati nemoćan pred iskušenjima koja nam dolaze u susret.

Što je mindless ili nesvjesno jedenje?

Kako možete prepoznati znakove da niste svjesni onoga što jedete ili da niste prisutni mislima dok jedete:

  • jedete dok radite na računalu, gledate televiziju ili tipkate po mobitelu
  • kad je hrana pred vama imate osjećaj da nemate kontrolu i da sve želite probati i pojesti odmah
  • jedete brzo
  • jedete kad vam je dosadno, pod stresom ste ili ste uznemireni
  • na kraju obroka osjećate se natrpano umjesto zadovoljno
  • cijeli dan nešto usputno grickate
  • planirate pojesti kockicu čokolade a na kraju pojedete cijelu tablu a da toga niste ni svjesni

Ako ste se pronašli u većini ili u svim gore navedenim izjavama, pokušajte ne osuđivati sami sebe ili osjećati krivnju. Prvi korak do promjene je da postanete svjesni svog ponašanja. Prihvatite ga otvorena uma i sa suosjećanjem prema sebi.

Topli sendviči za rješavanje frustracija

U tome vam može pomoći mindfulness stil života. Mindfulness je prirodna sposobnost svakog čovjeka da bude svjestan što se događa u sadašnjem trenutku i da to može prihvatiti na miran i opušten način. I meni je mindfulness pomogao da se riješim loše navike emocionalnog prejedanja i da preuzmem kontrolu nad svojim umom i upoznam svoje tijelo.

Svakodnevno prakticiranje mindfulness meditacije, koja je dio svjesnog življenja, stvorilo je u meni jednu novu naviku i rutinu. Primijetila sam kada mi je um miran da efikasnije i brže rješavam stvari. Ne umaram se toliko. Dopustim sebi primijetiti, zastati i tek onda reagirati. Moj odnos s tijelom se produbio i naučila sam ga slušati. Sada primjećujem i one najmanje promjene na sebi i mogu odmah djelovati.

Čim sam primijetila da mi je tijelo počelo nakupljati vodu zastala sam i zapitala se o čemu sam prošlih dana razmišljala i koje sam radnje poduzimala. Primijetila sam da sam jela jako puno kruha i sira. Te namirnice za mene znače da mi je bilo potrebno umirenje i da sam pokušavala stres i frustraciju riješiti toplim sendvičima.

Što je mindful ili svjesno jedenje?

Mindful konzumiranje obroka u današnje je vrijeme izazovno prakticirati jer su distrakcije na svakom koraku i navikli smo dok jedemo „skrolati“ po mobitelu, pričati na telefon ili gledati seriju.

Kada  ste svim osjetilima prisutni dok jedete, vaša pozornost bi trebala biti usmjerena na:

  • mirise, okuse i teksturu hrane
  • vaše trenutno emocionalno stanje
  • vaše trenutne misli
  • praćenje potreba svoga tijela kako biste na vrijeme primijetili kada ste siti

Dobrobiti svjesnog jedenja

Dugoročno prakticiranje mindful jedenja donosi mnoge dobrobiti:

  • smanjujemo obroke
  • jedemo hranu koja nam odgovara a ne onu koju biramo automatski
  • stvaramo nove, zdrave navike prema hrani ali i cjelokupnom stilu života
  • uživamo u okusima i mirisima hrane
  • skidamo višak kilograma
  • prakticirajući mindfulness kao stil života, treniramo svoj um da bude prisutan u sadašnjem trenutku

Kako prakticirati svjesno jedenje?

Najjednostavniji savjet je da svaki put kad uzmete nešto pojesti odgovorite na sljedeća tri pitanja:

  1. Treba li ovu hranu moje tijelo?
  2. Zašto ovo jedem?
  3. Jedem li ovo zato što sam pod stresom, tužna, ljuta ili nešto drugo?

 

 Više o Dubravki doznajte na www.dubravkafazlic.com

Dubravka Fazlić

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Ostali članci