Što kad vas (ili njega) muči ljubomora?

Iako često tako mislimo, ljubomora nije dokaz da nekoga volimo. Ona je prije pokazatelj osjećaja manje vrijednosti i straha od gubitka voljene osobe. Kad je osjetite, vrijeme je za nježni razgovor s partnerom, a nikako za optuživanje ili samoobranu. Samo tako ćete krenuti prema ljubavi

Što vam prvo padne na pamet kad pomislite na ljubomoru? Je li to narodna uzrečica: Gdje ima ljubavi ima i ljubomore? Možda je to mudrost Arthura Schopenhauera: „Ljubomora se uvijek rađa s ljubavlju, ali ne umire uvijek s njom“, ili je u pitanju neka treća poslovica, citat, uvjerenje?

Kad je riječ o ljubavnim odnosima, neki ljubomoru doživljavaju kao dokaz ljubavi, a drugi kao uskraćivanje prava na slobodu. Mnogima vlastita ljubomora razdire dušu i srce, a tuđa im hrani ego, pa je čak i potiču. Rijetki su oni čiji odnos ljubomora ne narušava, a život ispunjava patnjom. Ljubomora se najčešće pojavljuje kao posljedica nezdravog odnosa ili, još češće – nezrelih osobnosti.
Malo je onih koji nikada nisu osjetili ljubomoru, no ako je riječ o bliskim odnosima, bili oni ljubavni, prijateljski ili obiteljski, iako nije rijetka, ne znači da je sasvim prirodna i zdrava.

Nesigurnost

Ponekad ljudi misle da je osjećaj ljubomore na nekog ili prema nekome dokaz da ih vole. Ljubomora zapravo ima malo veze s ljubavi, a puno više sa strahom od gubitka i osjećajem nesigurnosti. U temeljima svake ljubomore jest osjećaj da partner želi biti ili može bez nas, da mu nismo privlačni, a sve to može nam značiti da više nismo vrijedni (ljubavi). Što se više osjećamo ugroženima ili odbačenima, naše sumnje dobivaju veće razmjere, a postupci na koje smo spremni mogu i nas same iznenaditi. Nesigurnost se polako pretvara u bespomoćnost, a ona u osjećaj da smo izdani. Preplave nas snažne emocije koje katkad ne uspijevamo obuzdati. Miješaju se strah i ljutnja. Posljedice mogu biti nemir, tjeskoba, anksioznost, pa i depresija.

Nije ipak svaka ljubomora neurotična ili patološka. Ponekad ljubavni partner svojim ponašanjem može izazvati naš odgovor u vidu ljubomore, a čak i kada na najmanji povod reagiramo ljubomorom, cilj nam je zaštititi odnos. U tome nema ništa loše ako je naš odgovor primjeren. Otvoreni razgovor razjasnit će nesporazume, a jasnim postavljanjem zdravih granica u budućnosti ćemo izbjeći mnoge nesuglasice. Neurotična ljubomora pak ne traži ni povod ni dokaze. Ona raste i razvija se u mašti ljubomorne osobe i može umoriti obje strane u odnosu.

Sačuvati odnos

„Sposobna i samopouzdana osoba ne osjeća ljubomoru. Ljubomora je uvijek simptom neurotične nesigurnosti“, riječi su Roberta A. Heinleina, pisca znanstvene fantastike koji je često u svojim djelima govorio o ljubavi koja je, umjesto da bude izvor sreće i ispunjenja, nerijetko uzrokom patnje. S time se možemo složiti ili ne, no ljubomora lako zatruje odnose. Mnogi parovi u početku ignoriraju problem, a kad shvate da im se odnos promijenio, često je prekasno. Zato je važno prepoznati prve znakove kako bismo mogli poduzeti odgovarajuće korake i spriječiti propadanje odnosa.

Bez obzira na to je li riječ o našoj ili partnerovoj ljubomori, valja poduzeti korake kako nam ona ne bi narušila ne samo odnos već i zdravlje i mir. Budite pripravni na obje mogućnosti.

ŠTO UČINITI AKO VAM JE PARTNER LJUBOMORAN:

  • Osvijestite pravi razlog ljubomore umjesto da reagirate udaljavanjem ili ljutnjom. Nije svatko ljubomoran iz istog razloga. Ponekad je riječ o emocionalnoj nezrelosti, no ponekad vlastitim nepromišljenim ponašanjem izazivamo pogrešne zaključke i nesporazume, ili je riječ o nekom prethodnom iskustvu koje kod partnera izaziva strah da će nas izgubiti. Ljubomora se može pojaviti i kad zanemarimo partnera zbog obveza, djece ili nekog problema. Kad shvatite o čemu je riječ, lakše ćete napraviti plan kako dalje.
  • Razgovarajte s partnerom i pokažite mu razumijevanje. Nježan pristup u kojem iskazujete spremnost da zajednički riješite situaciju pomoći će više od ljutnje, samoobrane ili svađe. Ako shvatite da svojim ponašanjem izazivate reakciju, budite spremni na promjenu, no ne odustajte od svojih prava na odabir navika i ponašanja koji nikoga ne vrijeđaju.
  • Dođite do zajedničkog rješenja, dogovora i plana. Da bi vaš odnos ponovno bio funkcionalan, oboje morate preuzeti odgovornost. Dogovor koji postignete neka bude pravedan i obostrano prihvaćen.
  • Trudite se više jedno oko drugoga. Obnovite ljubavnu kemiju kvalitetnijim odnosom, osobito ako ste dugo zajedno. Ponekad je riječ samo o tome da jedno drugo shvaćate olako i ne trudite se kao u početku odnosa.
  • Ne odustajte u traženju rješenja. U slučaju da sami ne možete riješiti situaciju, zatražite stručnu pomoć, bračno ili partnersko savjetovanje. Neutralna stručna osoba savjetovat će vam kako obnoviti komunikaciju i vratiti povjerenje. No to nije uvijek moguće. Prekid odnosa s osobom koja vas ugrožava, ne poštuje vaša prava ili vas neutemeljeno optužuje i vrijeđa ponekad je jedino rješenje, ali ćete barem znati da ste pokušali sve što ste mogli da spasite vezu.

ŠTO UČINITI AKO STE LJUBOMORNI:

  • Osvijestite što zapravo osjećate. Ljubomora je kombinacija straha i ljutnje, no ti su osjećaji i te kako različiti, a i naš odgovor na njih. Stisnut želudac ili bol u prsima vjerojatno su uzrokovani strahom, a stisnute šake i čeljust govore da je riječ o ljutnji. Kad prepoznate što osjećate, zapitajte se otkuda to dolazi i čime je izazvano. Nakon toga bit ćete spremniji otvoriti se partneru.
  • Partneru iskažite osjećaje. Ako otvoreno kažete kako se osjećate, umjesto da ga napadnete i optužite, vjerojatno ćete doživjeti potpuno drukčije ponašanje s druge strane – umjesto samoobrane, kao prirodne reakcije, partner bi vam mogao iskazati više poštovanja i razumijevanja, što će samo po sebi umanjiti vašu napetost.
  • Osvijestite na što vas taj osjećaj upozorava. Svaka kriza prilika je za rast. Možda je vrijeme da proživite i integrirate neki osjećaj ili povredu koju niste iscijelili. Tražeći odgovore doći ćete do onog dijela koji je spreman za iscjeljenje. Postavit ćete prioritete i zatražiti ono što vam je važno, bez osjećaja nemoći, straha i ljutnje.
  • Promijenite ograničavajuća vjerovanja koja izazivaju ljubomoru i tako sabotiraju vaš odnos. Osvještavanjem pravog uzorka problema možete doći do dubokih uvjerenja koja vas sprječavaju da budete sretni. Zamijenite ih onim osnažujućim i pozitivnim uz pomoć različitih tehnika (npr. psych-k ili theta iscjeljivanje) i opraštanjem. Sensa je već predstavila mnoge tehnike, odaberite onu koja vam najviše odgovara.
  • Poradite na samopouzdanju i slici o sebi. Introspekcija, izražavanje ljubavi prema sebi i vođenje dnevnika emocija samo su neki od alata za jačanje samopouzdanja. Ojačajte sliku o sebi, a rezultat će biti upravljanje vlastitim emocijama te više radosti i otvorenosti u odnosima.

 

Tatjana Divjak

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Ostali članci