Što je zdrava roditeljska ambicija?

Posljednjih godina pretjerana roditeljska ambicioznost - inzistiranje na pohađanju najprestižnijih škola te brojne izvanškolske aktivnosti - sve više zahvaća i Europu. Trend je krenuo iz Japana, gdje su doživjeli njegov neuspjeh, shvativši da ono što mi mislimo da je za našu djecu danas najbolje - baš i nije tako...

laganje u obrazovanje svoje djece uobičajeno je za roditelje širom planeta. Ipak, ono što kyoiku mame čine uvelike nadmašuje uobičajene standarde. Izraz „kyoiku mama“, naime, potječe iz Japana i znači: majka koja obrazuje. U Japanu se smatra da budućnost djece izravno ovisi o tome pohađaju li odgovarajuće škole. Budući da je interes, odnosno, konkurencija za te škole golema, a prijemni ispiti teški, kyoiku mame svoju djecu pripremaju za taj stres gotovo od dana rođenja.

Jeste li kyoiku mama?

Naime, siguran posao u budućnosti u velikoj mjeri ovisi o diplomi na dobrom koledžu, a upis na koledž ovisi o prijemnom ispitu i uspjehu u gimnaziji. Uspjeh u gimnaziji, pogađate, ovisi o  prijemnom ispitu i postignutim rezultatima u osnovnoj školi… I tako, sve do dana u vrtiću. Upravo su zato najtraženiji oni vrtići koji imaju program rane stimulacije, što roditelji „čitaju“ kao uvjet za razvijanje intelektualnih sposobnosti djece. No, upis djeteta u takav vrtić nije lak i zahtijeva pripremu.

Roditeljima se sugerira da pomoću stotine časopisa za predškolce, sa zadacima koji po svojoj težini uveliko nadmašuju slične časopise u drugim zemljama svijeta, pripremaju dijete za upis u vrtić. Zabilježeni su i slučajevi podmićivanja, tj. pokušaji roditelja da svom djetetu novcem osiguraju pohađanje prestižnog vrtića.

Psihološke igre

Zbog dugoročnih planova za budućnost djece i opsesivne ambicioznosti kyoiku majki, njihova su djeca pod velikim pritiskom. Djetinjstvo kao simbol smijeha, radosti, igre, druženja s vršnjacima gotovo ne postoji. Potpuno je zanemaren individualni razvoj djeteta (njegovi osobni afiniteti, vrijednosti, želje, snovi), baš kao i emocionalni, društveni i tjelesni razvoj, kao i sve ono što nije izravno povezano s uspjehom polaganja prijemnih ispita za odgovarajuću školu.

Zbog smanjene fizičke aktivnosti kod takve djece često dolazi do prijeloma kostiju ili deformacija kralježnice, a zbog zanemarivanja dječjih potreba stvaraju se poremećaji pažnje, fobije, mucanje. Zbog stalnog osjećaja da nisu dovoljno dobri jer se moraju neprestano dokazivati, odrastaju s vrlo niskim samopouzdanjem. Ne znaju se družiti, a osjećaj ili empatija prema drugima se i ne potiče.

Naprotiv, poznato je, primjerice, da kyoiku majka upućuje dijete da uči u dnevnoj sobi kako bi u njegovoj sobi bio mrak. Kada djetetovi prijatelji sa svojim majkama prođu pokraj njihove kuće i vide mrak u njegovoj sobi, mislit će da dijete spava, a ne da uči. Kyoiku majka vjeruje da će to djelovati tako da drugo dijete manje uči jer se neće osjećati ugroženo od njenog djeteta. S takvim psihološkim igrama nije moguće razvijati empatiju, iskrenu komunikaciju, suradnju, timski duh...

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Preporučujemo

Ostali članci