Najbolja prehrana za zdravlje štitnjače

Mnoge hormonalne tegobe uzrokovane su načinom življenja. Prvi krivac svakako je stresna svakodnevica i nemogućnost da otpustimo sve emocije i težinu koje ona donosi. No, hrana također ima veliku ulogu. Naša kolumnistica otkriva nam koje namirnice podržavaju ravnotežu tijela – da bismo umanjili posljedice po zdravlje, ali i prevenirali teža stanja

Umor, debljanje, nesanica...

Duboko vjerujem da je hrana naš prvi i najbolji lijek. Stoga je logično, kada se jave neki zdravstveni problemi, prvo razmisliti kako se hranimo i što možemo promijeniti ne bismo li poboljšali zdravlje. Danas se vrlo često spominju problemi rada štitnjače, pogotovo u žena, a zabrinjavajuće su česte dijagnoze hipotireoze ili njene već uznapredovale faze u obliku autoimune bolesti Hashimotova tiroiditisa.

Budući da se najčešći simptomi hipotireoze poput kroničnog umora, nakupljanja kilograma, depresije, nesanice i zatvora često pripisuju samo stresu ili užurbanom načinu života, mogu proći godine bez postavljanja prave dijagnoze i povezivanja ovih simptoma s disfunkcijom štitnjače. Žene pritom često za navedene simptome okrivljuju sebe, zbunjene su i smatraju da ne čine dovoljno kako bi imale više energije i bolje se osjećale.

Ako ste neprestano na dijeti, a ne možete izgubiti ni grama, imate osjećaj krivnje što se ne osjećate sretnije i zadovoljnije, možda čak naginjete depresiji ili se borite s neplodnošću kojoj niste pronašli uzrok – postoji velika vjerojatnost da imate neki od poremećaja funkcije štitnjače.

Štitnjača - čuvarica čitavog organizma

Prehrambeni okidači

Američka udruga za bolesti štitnjače American Thyroid Association (ATA) na svojoj internetskoj stranici www.thyroid.org navodi kako do 60 posto ljudi koji imaju bolest štitnjače toga nisu svjesni, da je vjerojatnost obolijevanja štitnjače pet do osam puta veća u žena nego u muškaraca te da će svaka osma žena tijekom života imati poremećaj rada štitnjače. Navedeni podaci upućuju na to da ovaj zdravstveni problem poprima gotovo epidemiološke razmjere.

Simptomi nepravilnog rada štitnjače

Kako si pomoći ako patimo od navedenih zdravstvenih tegoba te što možemo promijeniti u svojoj prehrani i stilu života da bismo smanjili vjerojatnost njihova pojavljivanja? Prva stvar koju svatko od nas može napraviti jest iz prehrane na neko vrijeme izbaciti takozvane okidače koji uzrokuju upalne procese u tijelu i time dodatno opterećuju organizam, a tako i štitnjaču.

Što izbaciti iz prehrane

Takve namirnice koje, među ostalim, uzrokuju alergijske ili upalne reakcije, su mlijeko i mliječni proizvodi, sve namirnice i proizvodi koji sadrže gluten, kukuruz, soja, kikiriki, šećer i svi proizvodi sa šećerom, jaja, kava i sva hrana i napitci koji sadrže kofein, alkohol, proizvodi koji sadrže kvasac, biljke iz porodice pomoćnica (rajčica, paprika, krumpir, patlidžan) rafinirana ulja i pržena hrana te masno meso i suhomesnati proizvodi.

Iako su mnogima navedene namirnice postale osnova svakodnevne prehrane, priroda nam ipak nudi veliku paletu kvalitetnih namirnica koje podržavaju zdravlje, a bez loših nuspojava. To su svježe voće, povrće, cjelovite žitarice, mahunarke, orašasti plodovi i sjemenke, nerafinirana ulja, razni svježi i suhi začini, riba te eventualno neke vrste mesa. Od navedenih namirnica možemo pripremiti ukusna jela i nahraniti se hranjivim sastojcima koji su nam prijeko potrebni za svakodnevno funkcioniranje. Na taj način održavat ćemo i hormonsku ravnotežu te nećemo opteretiti štitnjaču.

dunja gulinUčestalost obroka

No, nije samo stvar u pametnom odabiru namirnica nego i u učestalosti obroka. Ako organizam izlažemo dugim periodima gladovanja, tj. ne jedemo redovito i kvalitetno, organizam izlažemo velikom stresu jer nagli pad šećera u krvi iscrpljuje, a mozak tada panično traži izvor energije.

U našem jeziku postoji i izraz „šećerna kriza“ kada u trenutku slabosti zbog pada razine šećera u krvi posežemo za slatkišima, gaziranim napitcima ili junk hranom kako bismo što prije nadoknadili taj gubitak. Ova svakodnevna pojava vrlo loše djeluje na zdravlje cijelog organizma pa tako i na osjetljive žlijezde poput štitnjače.

Da biste izbjegli taj začarani krug, iznimno je važno usvojiti sljedeće navike:

Po jutru se dan poznaje
Odabir namirnica za doručak vrlo je važan jer će upravo ovaj obrok odrediti stabilnost šećera u krvi u prvom i najproduktivnijem dijelu dana. Doručak bogat šećerom iscrpljuje organizam, stoga je važno da jutarnji obrok sadrži cjelovite namirnice uz dodatak kvalitetnih bjelančevina i masnoća.

Jedan primjer takvog doručka je bogata kaša od zobi s dodatkom orašastih plodova i sjemenki bogatih bjelančevinama (chia, konoplja, lan) koja će vam dati stabilnu energiju i držati vas sitima do sljedećeg obroka.

Namirnice koje uravnotežuju rad štitnjače

Planirajte obroke unaprijed
Ako ručak nosite na posao, važno je unaprijed isplanirati što ćete ujutro tijekom tjedna moći na brzinu pripremiti, a da obrok bude uravnotežen i zdrav. U protivnom ćete posegnuti za brzom hranom ili sendvičem i tako opet pokrenuti klackalicu rasta i pada razine šećera u krvi.

Iskoristite vikend za nabavu namirnica, a vaš bi svakodnevni ručak obavezno trebao obilovati povrćem, cjelovitim žitaricama i kvalitetnim bjelančevinama. Izvrstan primjer je rižoto od integralne riže s povrćem te salata sa slanutkom ili nekom drugom mahunarkom.

Međuobroci nadohvat ruke
Najuspješnije ćete izbjeći pad razine šećera u krvi ako uvijek pri ruci imate zdrave grickalice i međuobroke za kojima možete posegnuti kada vas uhvati kriza. Mala količina orašastih plodova ili sjemenki, svježe voće, domaće energetske kuglice ili pločice te sirovo povrće u kombinaciji s nekim namazom poput hummusa održat će razinu šećera stabilnom, a izbjeći ćete potrebu za prejedanjem nakon prevelike pauze između obroka.

Još neke promjene u stilu života pomoći će vam da izbjegnete opterećivanje štitnjače i ostalih žlijezda:

  • smanjite izloženost toksinima kupujući što više hrane iz organskoga uzgoja i koristite ekološka sredstva za pranje i čišćenje te prirodnu kozmetiku
  • provjerite patite li od nedostatka joda, vitamina D, selena, cinka ili željeza u organizmu, pa ako postoji deficijencija, nadomjestite ih kvalitetnim dodacima prehrani
  • redovita tjelovježba umjerenog intenziteta važna je za održavanje snažnog imuniteta i regulira razinu hormona, pa ne zaboravite biti fizički aktivni i uživati u proljetnim i ljetnim aktivnostima na svježem zraku kad god je to moguće.

Pročitajte i:

Što nam na psihološkoj razini poručuju problemi sa štitnjačom

Dunja Gulin

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Preporučujemo

Ostali članci