Najbolja hrana za planinarenje

Iako se ponekad čini da je porcija graha neodvojiv dio planinarenja, ručak na svježem i čistom planinskom zraku može i treba sadržavati raznolike, hranjive, a primamljive sastojke. Sensina kolumnistica predlaže što da spremite u ruksak da bi vaš put do vrha bio podržan obiljem energije

Često se u ruksacima planinara nađe hrana koja nije idealna za fizičke napore i ne podržava stabilnu energiju pa je zbog lošeg odabira namirnica i napitaka planinariti još teže... Evo nekoliko savjeta i prijedloga što pojesti prije polaska, a čime omastiti brk tijekom i nakon penjanja!

Hrana za lakoću i snagu

Važno je imati na umu da hrana ne smije opteretiti organizam planinara, a potrebnu energiju treba crpiti iz namirnica bogatih složenim ugljikohidratima čiji se sastojci apsorbiraju polako i bez naglog podizanja i spuštanja šećera u krvi. To će smanjiti vjerojatnost pojave iznenadne slabosti koja se tijekom planinarenja može osjetiti.

Ako nam je ruksak prepun čokoladica, gaziranih napitaka i nezdravih grickalica, njihovim ćemo konzumiranjem nakratko osjetiti val energije, no vrlo brzo uhvatit će nas umor i osjećat ćemo se iscrpljeni i nervozni, a to nikako ne želimo na pola puta prema planinskom vrhu. Vrlo je bitno piti i dovoljno tekućine - voda, nezaslađena limunada i biljni čajevi su idealni jer će nas osvježiti i brzo nadomjestiti tekućinu izgubljenu znojenjem. Nužno je izbjegavati bilo kakva gazirana i zaslađena pića, kao i kofeinske napitke koji iritiraju želudac i tjeraju na učestalo mokrenje.

Jutarnji obrok trebao bi biti lako probavljiv, a hranjiv i bogat složenim ugljikohidratima. Evo nekoliko prijedloga...

  • Dan započnite toplom limunadom koja će hidratizirati organizam i aktivirati bubrege. Ako jutro započnete kavom na prazan želudac, opteretit ćete probavu, a apsorpcija hranjivih sastojaka iz doručka bit će manja.
  • Ako vam nije problem ujutro pojesti juhu, miso juha s povrćem izvrstan je uvod u doručak jer okrepljuje, bogata je mineralima, enzimima i blago slana pa će nadomjestiti sol koja se gubi znojenjem.
  • Kaša od cjelovitih žitarica (integralna riža, ječam, proso, zobene pahuljice, palenta i sl.), dobro prožvakana, dat će nam stabilnu snagu koja će trajati do sljedećeg obroka. Onima koji vole slani doručak uz kašu poslužite malo kuhanog zelenog povrća i malo ukiseljenog povrća te pospite sjemenkama, a obožavatelji slatkih doručaka neka u kašu dodaju suhog voća i malo orašastih plodova.
  • U situacijama kad nam se žuri, bes­kvasni kruh od cjelovitih žitarica s dodatkom kvalitetnih namaza, poput hummusa od slanutka, namaza od tofua, maslaca od sjemenki i pekmeza bez šećera, također je opcija koja će nas zasititi do ručka.
  • Prženi bademi, lješnjaci, suncokret ili bundevine sjemenke te rižini krekeri idealni su kao međuobrok i grickalice na putu prema odredištu. Banane, bobičasto voće, sezonsko voće i suho voće također nam mogu pomoći kad osjetimo glad između glavnih obroka.

Ideje za ručak

Glavno jelo tijekom dana dobro je planirati unaprijed i obrok pripremiti dan prije ili rano ujutro. Želimo da nas i ručak podrži u nastojanjima da se osjećamo što bolje, poletnije i da možemo uživati u ljepotama prirode, što nikako ne možemo ako se ručak sastoji od teške hrane koja se satima probavlja i nakon koje moramo odspavati. Zato birajte lagana i ukusna jela koji će vas okrijepiti i nakon kojih ćete bez problema moći nastaviti sa svojim aktivnostima. Evo nekoliko ideja...

  • Ječam je poznat kao dobar izvor kvalitetnih ugljikohidrata, a zbog svoje strukture zahtijeva dulje žvakanje te nas brže zasiti od drugih žitarica. Također, pomaže protiv bolova u mišićima, tj. neutralizira mliječnu kiselinu koja se stvara prilikom velikih napora i zbog toga je idealna namirnica za planinarske ručkove. Pripremite ga unaprijed, u obliku variva ili rižota, s raznim sezonskim povrćem i ponesite u dobro zatvorenim posudama.
  • Budući da nam za ručak trebaju osvježenje i tekućina koje nam nudi povrće, svakako ponesite sirovo povrće - štapiće mrkve, celera, krastavca i sl.
  • Proteinski dodatak obroku može biti namaz od slanutka (hummus), dimljeni tofu, paštete od orašastih plodova, salate od mahunarki.
  • Za višednevne izlete mogu se u ruksaku ponijeti integralni kruh, krekeri, kvalitetne paštete na bazi povrća, limenke kuhanih mahunarki, pržene sjemenke i orašasti plodovi te zobene pahuljice i domaće energetske pločice (vidi recept na kraju teksta).

Kvalitetno se hraniti svaki dan od velike je važnosti za naše zdravlje i o tome djelomično ovisi koliko ćemo moći uživati u planinarenju i drugim tjelesnim aktivnostima, no ne treba zaboraviti da je bitan segment takvih aktivnosti i druženje! Za planinare dobra  zdravlja, malo tradicionalnoga graha ili nekoliko gutljaja piva u dobrom društvu može biti vrlo hranjivo za dušu. Stoga, budite fleksibilni!

Čokoladne energetske pločice za boravak u prirodi

Dunja Gulin

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Preporučujemo

Ostali članci