Kako kombinirati sirovojedstvo i kuhanu hranu

Naša kolumnistica Marijana otkriva male trikove koji će sirovu prehranu učiniti 'toplijom' te pobuditi osjećaj zadovoljstva i nepcima naviknutima na kuhanu hranu

Toplina sirove hrane

Sirovojedstvo se nerijetko smatra privremenim načinom prehrane, najčešće tijekom toplijeg dijela godine, zgodnom praksom za određeni period detoksikacije ili, u krajnjem slučaju, samo još jednim od pomodnih hirova. Da sirovojedstvo može biti stil života, pokazuju brojna svjedočanstva ljudi koji su sirovu prehranu odabrali kao način njege i održavanja zdravlja te načina ishrane koji im omogućuje da više nikada ne iskuse simptome neravnoteže, katkad očitovane u vrlo ozbiljnim dijagnozama.

Najčešća zabluda s kojom sam se susrela baveći se sirovojedstvom jest da ljudi smatraju kako se hrana konzumira vrlo hladna, točnije – netom izvađena iz hladnjaka. Najprije, sirovojedstvo zaista znači samo jedno: da namirnice nisu termički obrađivane iznad određene temperature. Ništa više od toga. Vrlo sam često na svojim radionicama podučavala polaznike da polako zagrijavaju jelo, a ne da ga pregriju pa čekaju da se ohladi. Vrlo jasna mjera topline jest toplina koju možemo podnijeti kad stavimo prst u jelo pred sobom. Ako je prevruće, zasigurno je izgubilo dio hranjivih sastojaka i više ne možemo taj obrok smatrati sirovojedskim.

Korištenjem tople vode u pripravi gustih sokova, dobiva se jedna nova dimenzija koja nerijetko asocira na ugodno ohlađen kuhani obrok. A kad je riječ o namirnicama iz hladnjaka, dovoljno je namirnice planirane za sljedeći obrok izvaditi iz hladnjaka nešto prije same pripreme obroka da se zagriju na sobnu temperaturu.

Sušene namirnice čini obrok kompletnijim

Jedan od mojih omiljenih trikova u pripremi obroka jest u recept uključiti malo sušenih namirnica. Tako u mojim kašastim sokovima nerijetko završi i nešto sušenog voća. Osim što je sušeno voće izvanredno sredstvo za zaslađivanje, tekstura i prividna ozbiljnost koju unosi u jelo donosi osjećaj zadovoljstva obrokom koji nije prethodno termički obrađen. Sušene rajčice narezane na sitne kockice svaku će salatu učiniti kompletnim obrokom na koji su nam nepca naviknuta izlaganjem kuhanim obrocima.

Isti efekt postiže se i dodavanjem sušenih listova mariniranog patlidžana, a to su tek neke od namirnica koje se mogu sušiti i koristiti za trikove koji su zdravi za obogaćivanje obroka. Pa čak i ako se odlučite za obrok od tjestenine ili neke druge kuhane baze, od izuzetne koristi će biti ne prikloniti se tradicionalnim pirjanim rješenjima, nego napraviti preljev od kombinacije sušenog voća i povrća te svježih namirnica.

I kuhani obroci

Od svih trikova koji mogu poslužiti tome da jedemo više sirovojedskih obroka tijekom cijele godine, pokazalo mi se izuzetno korisnim pripravljanje obroka od sirovih namirnica s manjim udjelom onih koje termički obrađujem. Ne zaboravimo da se, prema nekim autorima, sirovojedcem može smatrati svaka osoba u čijoj prehrani ima više od 80 posto sirovih namirnica. Tako salata u koju stavite žlicu-dvije lagano prženih sjemenki postaje puno ozbiljnija od svoje ljetne inačice.

Mrkva, buća, krumpir, cvjetača, brokula i slično povrće, kuhani ili pečeni bez masnoće u pećnici, u mom su jelovniku dobrodošli saveznici tijekom hladnijih mjeseci. No, uloge su malo izmijenjene. Dok mnogima salata najčešće služi kao dodatak obroku i poslužuje se u maloj posudi, meni je salata glavno jelo, a kuhane namirnice su dodaci koji obrok čine zasitnijim i pružaju mi doživljaj prave gozbe.

Modrozelene alge tijekom hladnijih mjeseci

Tijekom jesenskih i zimskih mjeseci zeleni kašasti sokovi nestanu s naših jelovnika zbog nedostatka zelenog lišća. Tijekom tog razdoblja već godinama koristim kombu ili modrozelene alge umjesto zelenog udjela. Kombu alge pokazale su se nezamjenjivima jer su vrlo blagog okusa i odlično podnose miješanje s uobičajenim sastojcima kašastih sokova. Osim toga, istraživanja su pokazala da kombu alge imaju najširi spektar nutrijenata pa je i to razlog što ih često stavljam u kašaste pripravke.

Da bi se alge u potpunosti prožele s ostalim sastojcima, obično ih rehidriram, barem 15 minuta prije nego što ih dodam jelu. Jedan od načina da vam rehidrirana kombu alga uvijek bude pri ruci jest da je potopite u vodu i do upotrebe držite u hladnjaku. Pri tome je važno svakodnevno mijenjati vodu i pratiti da se alge ne pokvare zbog toga što predugo stoje u vodi. Modrozelene alge pravo su otkriće u pripremi maštovitih obroka u obliku napitaka ili krema.

Hulkov smoothie od banane i jabuka

Oni najmlađi će s radošću posegnuti za još jednom porcijom ako u naziv njihovog jela uključite "čarobnu" riječ Hulk i pripremite im, na primjer, Hulkov smoothie od banane i jabuka uz dodatak spiruline ili klorele. Naravno, preporučuje se započeti s manjim udjelom nove namirnice u jelu te ga postupno povećavati i tako navikavati svoje nepce, ali i nepca onih kojima pripremate svoje kreacije.

Doista, sirovojedstvo, uz manje modifikacije, itekako može biti uspješno rješenje za suvremen način ishrane u svim godišnjim dobima. Kao i uvijek, važno je igrati se, eksperimentirati i stvarati okvire u kojima ćemo se dobro osjećati… kako god ih mi zvali.

Marijana Pontoni

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Preporučujemo

Ostali članci