Ajurvedski savjeti za ljetne vrućine

Kada naše tijelo i emocije postanu ‘užareni’, u pomoć pristižu namirnice, biljni pripravci i začini koji, prema drevnom indijskom učenju, vraćaju ravnotežu. Za potpuni učinak, nekoliko minuta dnevno posvetite opuštajućoj i rashlađujućoj vježbi disanja

Ajurveda, drevna indijska znanost o zdravlju i životu, propisuje za svako godišnje doba jedinstvenu prehranu i poseban način življenja u cilju održavanja uravnoteženog zdravlja. Tako Grishma Ritucharya, savjeti za ljetni životni stil, pomaže u prevladavanju stresa i napora koje mogu donijeti vrući ljetni dani. Savjeti se ne odnose samo na naše tijelo nego i na naš um i emocije, koji bi inače mogli postati „užareniji“, a mi skloniji ispadima ljutnje i svađama

Tijekom ljeta naša probavna vatra (agni) slabi. Da ne biste preopteretili probavni sustav, neka vaši obroci budu lagani, ručajte oko podne i nemojte jesti nakon zalaza sunca. Neka vaša ljetna trpeza bude krcata svježim voćem i povrćem te svježe iscijeđenim sokovima. U velikom luku zaobilazite kavu, gazirana i alkoholna pića jer dehidriraju tijelo i povećavaju mogućnost pojavljivanja probavnih smetnji poput žgaravice. Također, izbjegavajte ledena pića jer koliko god smatrali da će nas osvježiti, u krivu smo. Ona samo predstavljaju šok za organizam, gase probavnu vatru i time mogu uzrokovati nakupljanje toksina.

U pripremanju jela i napitaka što više koristite rashlađujuće začine kao što su korijandar, kardamom, anis i kim. Da biste si pomogli tijekom vrućina, kada vam se ne jede cijeli obrok, a rado biste nešto „ubacili“ u sebe, posegnite za osvježavajućim napicima s indijskog potkontinenta. Izbor je uistinu raznovrstan. Ako želite uživati u malo drukčijoj inačici limunade, probajte shikanji. U vodu u željenom omjeru dodajte svježe iscijeđen limunov sok, malo crne soli, praha od preprženog kumina te prirodno sladilo, po mogućnosti sucanat (nerafiniranu šećernu trsku), zbog njegovog visokog sadržaja minerala i vitamina. U početku će vam okus možda biti neobičan, no čim se naviknete, više nećete moći bez njega. Ovo je prirodno izotonično piće koje pomaže u probavi.

žena ljetoRazni napici od jogurta, poput lassija i chaasa, jednostavni su za pripremu i itekako osvježavaju. Lassi pripremite miješajući jogurt i vodu. Ako želite gušći, dodajte manje vode, a za rjeđi više. Možete ga miješati u blenderu, ali i strpljivim prelijevanjem iz čaše u čašu. Prema vlastitoj želji, zasolite ga ili zasladite.

Chaas je malo rjeđi, a priprema se tako što se u razrijeđen jogurt doda prepržen kumin, gorušica, češnjak i đumbir, s malo korijandrova lišća za ukras. Ovaj je napitak izvrstan za probavu, pijte ga oko podne.

Ako ljeti osjećate neugodu u očima ili ako imate problema s kožom, pripremite ružinu vodicu koja će vas istovremeno i rashladiti i opustiti svojim prekrasnim mirisom. Možete je kapati u oči, namočenom vatom osvježavati lice tijekom dana, ali i koristiti u osvježavajućim napicima.

Uberite latice organski uzgojenih ruža, po mogućnosti dva do tri sata nakon svitanja, kad se osuši rosa. Detaljno ih operite, stavite u veliki lonac te zalijte destiliranom vodom, tek toliko da ih prekrijete. Kuhajte na laganoj vatri u poklopljenom loncu dok latice ne izgube svoju boju, a voda postane obojena. Na površini ćete moći uočiti i ružino ulje. Ostavite neka se ohladi, a potom procijedite i spremite u zrakopraznu posudu, po mogućnosti držite u hladnjaku radi duljeg vijeka trajanja.

Da bismo izdržali „pasje“ vrućine, drevna jogijska znanost preporučuje rashlađujuće pranajame poput sheetali i sheetkari. Možemo ih izvoditi bilo kad i bilo gdje, osim u zagađenom okruženju. Za sheetali pranajamu uvijte strane jezika prema unutra tvoreći tubu i udahnite kroz jezik, uvucite jezik, zatvorite usta te izdahnite kroz nos. Ako vam to ne uspije, opuštenog jezika stisnite zube i udahnite kroz usta kroz rupe među zubima, zatvorite usta te izdahnite na nos (sheetkari). Ponovite 10 do 15 puta.

Željka Ciganović

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Preporučujemo

Ostali članci