Zero waste: Ideje i savjeti za kuhanje bez bacanja

Takozvanim kuhanjem "od korijena od stabljike" iskorištava se cijeli prehrambeni proizvod - lišće, kora, sjemenke, stabljike i sve između toga. Takav način pripreme hrane u početku možda nije lak, ali pažljivim planiranjem obroka uvidjet ćete njegove dobrobiti, a i ponešto uštedjeti. A tu su i dobrobiti za zdravlje jer voće i povrće tako zadržava sve svoje hranjive tvari.

Od korijena do stabljike

Iako zero waste u kuhinji nije novi koncept, takozvano kuhanje "od korijena do stabljike", u posljednje vrijeme, u sve većem je fokusu onih koji žele svjesnije kuhati i smanjiti otpad. Naime, većina suvremenih kuharica savjetuje rezanje, usitnjavanje i guljenje povrća i voća, pa ne čudi što velika količina jestivih i hranjivih dijelova plodova voća i povrća završava u smeću, po nekim podacima čak 35 posto ukupnog otpada.

Što točno znači kuhanje "od korijena od stabljike"? Njime se iskorištava cijeli prehrambeni proizvod koji se koristi u kuhinji, od unutrašnjosti limuna do zelenih vrhova mrkve. To uključuje lišće, koru, sjemenke, stabljike i sve između toga. Takav način pripreme hrane u početku možda nije lak, ali pažljivim planiranjem obroka uvidjet ćete njegove dobrobiti, a i ponešto uštedjeti.

Kuhajući svjesnije, prestat ćete bacati korisne ostatke hrane i upotrijebiti svoju kreativnost. Evo nekoliko načina kako najbolje iskoristiti hranu, tako da ona ostane na vašem tanjuru i za večeru umjesto da završi u kanti za otpad.

Najhranjiviji dijelovi završe u smeću

Kompostiranje je izvrsno no, postoji puno načina da iskoristite ostatke hrane prije nego što se nađu u kompostu. Oni dijelovi biljaka koji se obično bacaju često sadrže više hranjivih sastojaka od uobičajenih jestivih dijelova i prepuni su antioksidansa i dijetalnih vlakana, poznatih i kao polisaharidi bez škroba, poput hemiceluloze, pektina i drugih.

Listovi, stabljike, stapke i koštice povrća imaju svoje jedinstvene okuse i teksture, pa time kao da dobivate više vrsta povrća u jednom "pakiranju" i imate dodatne dobrobiti od kompletne uporabe hranjivih sastojaka.

Slatki krumpir (batat), mrkva i krumpir savršeno su povrće za pečenje u cjelini - nije ih potrebno guliti. Jednostavno ih dobro operite i spremni su za kuhanje. Možete ispeći krumpir u ljusci u pećnici i napuniti ga preljevom po izboru ili napraviti ukusnu juhu koristeći cijelu mrkvu i slatki krumpir. Cvjetača je, također, izvrsno povrće za cjelovito kuhanje. Usitnite je na sitne komadiće ili narežite na ploške i zapecite ih u pećnici. Kuhate li je dovoljno dugo, doslovno će se otapati u ustima.

koraba povrće

Povrtna kocka

Jedan od najjednostavnijih načina da iskoristite sve ostatke hrane je da ih pretvorite u ukusnu domaću povrtnu "kocku", odnosno jušni temeljac. Možete spremati ostatke povrća i voća (vrhove mrkve, poriluk, srčike kupusa, stabljike brokule u hermetički zatvorenoj posudi za zamrzavanje i kad se skupi dovoljna količina, propirjati ih u tavi oko sat vremena, a potom procijediti.

Ne bacajte lišće s vrhova cikle, cvjetače, repe, rotkvica... Zeleno lišće povrća prepuno je okusa, hranjivih sastojaka te makro i mikronutrijenata koji su važni za uravnoteženu prehranu. Primjerice, lišće brokule sadrži više vitamina od njenih cvjetova, posebno vitamina A. Slično tome, list cikle odličan je izvor kalcija, magnezija i željeza. Cijela cikla, stabljika, lišće i plod, mogu se jesti kuhani i sirovi.

Zeleni pesto

Od ostatka zelenog lisnatog povrća možete napraviti pesto tako što ćete ih usitniti u blenderu zajedno s češnjakom, začinskim biljem, solju, paprom i uljem. Neke vrste zelenila, posebno vrhovi mrkve, imaju gorak okus, ali blanširanjem ćete ukloniti veći dio toga. Da biste blanširali zelje, stavite ga veliki lonac pun vrele vode i kratko kuhajte, a zatim ga prebacite u ledenu ili vrlo hladnu vodu da zaustavite proces kuhanja.

Stabljike biljaka kao što su kopar, bosiljak, korijander i peršin, također, su pune arome i hranjivih tvari. Biljke koje imaju tvrđe stabljike, poput brokule, ružmarina i šparoga pogodnije su za juhe i umake.

Kolači, slastice, smoothie...

Koristite li za pripremu nekog jela samo sok limuna? Nemojte baciti ostatak citrusa. Kore i koštice voća i povrća odličan su izvor fitokemikalija, topivih vlakana i antioksidanata. Primjerice, jabuka je posebno bogata kvercetinom, a najviše ga ima ga u kori.

Kore organskog limuna, limete i naranče izvrsne su u kolačima i drugim slasticama, a možete ih i kandirati ili osušiti pa staviti u čaj. Još jedan sjajan način korištenja ostataka voćnih kora je da ih umiješate u smoothie ili sok. Iako većina ljudi ne može podnijeti pomisao da jedu kore banane ili kivija, u smoothieju ih nećete ni osjetiti!

citrusi

Čips od krumpirove kore, ukiseljena lubenica...

Kore od povrća su, također, jedan od najiskorištenijih dijelova plodova zemlje. Krumpirova kora je bogata vitaminima C i B6, te kalijem, manganom i bakrom. Ako niste oduševljeni idejom konzumacije neoguljenog krumpira, koru možete ispeći u pećnici - napraviti čips sa žličicom maslinovog ulja i nekog začina. Dakle, sljedeći put kada napravite pire ili kuhani krumpir, krumpir dobro procijedite a koru nemojte baciti.

Izrada domaćih umaka, preljeva i začina je jednostavnija nego što možda mislite - potrebno je samo malo kreativnog posvećivanja ostacima. Svježe začinsko bilje, njihovo lišće i stabljike, mogu se začas usitniti i pretvoriti u ukusan umak ili preljev.

Sjemenke bundeve, koje su bogate su hranjivim tvarima poput vlakana i magnezija, mogu se popržiti i dodavati salatama. Možete ih kratko popržiti u pećnici, aromatizirajući ih začinima poput kumina i paprike.

Ukiseljeno povrće je sve popularnije. Postupak kiseljenja omekšava i obogaćuje okus tvrdim dijelovima povrća poput stabljika kupusa i kelja, pa čak i kore lubenice.

Kuhanje "od korijena do stabljike" može se primijeniti na gotovo sve vrste voća i povrća. Pripazite samo na lišće rabarbare, koru zelenog krumpira i sjemenke nekih plodova poput marelica jer su blago otrovne.

Izvor: www.wellbeing.com.au

Pripremila: Snježana Krčmar

Ostali članci