12 tjelesnih i duhovnih dobrobiti skijanja

Aktivnosti na otvorenome uvijek su dobra ideja, no skijanje je posebna kategorija – pozitivno djeluje na mišićnu masu i u nama pokreće mnoge procese koji podržavaju naše mentalno i tjelesno zdravlje

Trebate li razloge, imamo ih čak 12

Na prve pahulje snijega neki će od nas navući vunene čarape i umotati se u toplu deku spremajući se za svojevrsnu hibernaciju, a drugima će taj isti događaj označiti sezonu mazanja skija voskom i kretanje u planine. Ako pripadate ovoj drugoj skupini, onda vjerojatno znate koliko zimske aktivnosti, uz razonodu i užitak, poboljšavaju tjelesno, mentalno i emocionalno zdravlje.

U sinergiji s boravkom na svježem zraku i suncu, u netaknutoj prirodi, snježni sportovi poboljšavaju aerobne sposobnosti, snagu mišića nogu i izdržljivost cijelog tijela, navode skandinavski znanstvenici u stručnom časopisu Journal of Medicine & Science in Sports.

Ukratko, skijanje i slične rekreacije na snijegu osiguravaju nam da se dulje osjećamo mladima. Zimske aktivnosti su, također, zabavan način topljenja kalorija, uglavnom nakon blagdana kad obično pretjeramo jedući delikatese, jer samo polusatno skijanje može sagorjeti dvjestotinjak kalorija. Trebate li još razloga da možda i prvi put uskočite u pancerice, donosimo vam ih čak dvanaest.

Rekreativna skijašica Ana-Marija Jagodić Rukavina, mag. kineziologije, otkrila nam je fizičke i energetske dobrobiti snježnih sportova, a Sanja Petrić, mag. psihologije, pozabavila se dobrobitima koje njeguju naše mentalno zdravlje.

1. Poboljšava propriocepciju, ravnotežu i koordinaciju

Skijanje i snowboarding, zbog oslanjanja na malu površinu tijela i konstantnog gibanja, povoljno utječe na razvoj propriocepcije – sposobnosti osjećanja položaja različitih dijelova tijela i truda koji ulažemo u njihovo pokretanje. To, primjerice, znači da i zatvorenih očiju znamo gdje nam se ruke nalaze dok ih držimo podignute ispred tijela. Ova sposobnost s godinama života slabi, ali što se osoba više bavi aktivnostima koje ju aktiviraju, propriocepcija će sporije slabjeti. Skijanjem uvelike vježbamo koordinaciju i ravnotežu jer se, kako bismo ostali na nogama, osobito prilikom svladavanja zavoja, konstantno odupiremo djelovanju sila koje nam narušavaju ravnotežu.

2. Osnažuje zglobove i kosti

Koljena moraju izdržati opterećenja gibanja u svim smjerovima, kao i težinu skijaša dok se spušta niz padinu, a kao odgovor na takve izazove tijelo se adaptira postupno povećavajući gustoću kostiju i pokretljivost zglobova. Prema tome, skijaši ne uživaju samo klizeći niz padinu nego i preveniraju razvoj osteoporoze i čine koljena izdržljivijima za stare dane.

3. Poboljšava kardiovaskularno zdravlje

Sam boravak na svježem, planinskom zraku, o kojoj je god aktivnosti riječ, poboljšava zdravlje srca i krvnih žila. Kad je riječ o skijanju, što je skijaš vještiji, odnosno što brže svladava padine, to su otkucaji srca jači, a to potiče kolanje krvi, odnosno, crvenih krvnih zrnaca (onih koji prenose kisik u stanice), osobito ako dulje vremena boravi na velikoj nadmorskoj visini (iznad 2500 m n.v.). Time se povećava volumen i snaga srca, kao i broj krvnih stanica i kapilara koje dovode krvna zrnca do stanica.

Usto, skijanje je sport koji kombinira anaerobne aktivnosti (one velikog intenziteta i kratkog trajanja) i aerobne (dugotrajnije, ali slabijeg intenziteta) što, također, blagotvorno utječe na kardiovaskularni sustav skijaša. Pritom se ne trebate brinuti o tehnici ili brzini skijanja jer čak i samo nošenje skija do vučnice nekoliko puta dnevno povoljno djeluje na zdravlje srca.

4. Jača mišiće cijelog tijela

Skijanje i slični zimski sportovi aktivnosti su koje jačaju mišiće cijelog tijela te povećavaju njihovu snagu i izdržljivost. Prilikom svladavanja većih strmina tehnikom brzog vijuganja, pripreme za skok ili brze vožnje sa zavojima, kad je potrebno oduprijeti se gravitaciji, aktivan je gotovo svaki mišić, pogotovo muskulatura nogu, zdjeličnog pojasa i trupa. Dakle, uz neopisiv osjećaj slobode dok jurite niz obronak, jačate mišiće cijelog tijela i povećavate njihov tonus.

5. Poboljšava fleksibilnost

Što nam je tijelo fleksibilnije, to se više smanjuje vjerojatnost ozljeđivanja, raznih istegnuća, puknuća i iščašenja zglobova, kojima smo skloniji što smo stariji. Bavljenjem zimskim sportovima nalik skijanju, fleksibilnost se povećava povećanjem amplitude gibanja na skijama ili snowboardu. Naravno, prije prvog spusta važno je dobro se zagrijati i pripremiti zglobove, mišiće i ostala vezivna tkiva kako se ne bismo ozlijedili.

6. Uzemljuje

Kao što gromobran štiti zgradu šaljući višak napona u zemlju, tako i mi svojim uzemljivanjem štitimo tijelo od preopterećenja svakodnevnim stresorima. Skijanje je jedna od rijetkih aktivnosti koja pojačava naš kontakt sa zemljom preko konstantnih naizmjeničnih rubljenja ili proklizavanja na svakom zavoju. Kao energetska bića, uzemljujući se, dijelimo vibraciju sa Zemljom i usklađujemo se s prirodom.

7. Povećava energetsku vibraciju

Na skali svjesnosti, prosječna vibracija čovjeka je oko 200 Hz, ovisno o stanju svijesti i emocionalnom stanju, a trebali bismo težiti ka 500 Hz i više, što je vibracija ljubavi. Aktivnosti u prirodi i druženje s ljudima sličnih vibracija mogu nam pomoći u njezinom podizanju. Valnim gibanjem na skijama duboko se spajamo sa svojim prirodnim stanjem. U tim nas trenucima obuzimaju osjećaji blaženstva i radosti, a sve se misli zaustave. Oslobođeni smo briga i obaveza te trenutačno podižemo vlastitu vibraciju, energetsku protočnost vitalne energije i opće psihofizičko zdravlje.

8. Vraća nas iskonskome

Okruženi veličanstvenim planinama koje nam svojom ljepotom oduzimaju dah, ljudi često shvate koliko su maleni naspram prirode. Zbog kombinacije ljepote i strahopoštovanja koje priroda pobuđuje u nama možemo početi na svakidašnje brige i izazove gledati iz drugačije perspektive. Osim toga, za većinu ljudi sam boravak u planinama rijetka je prilika da se maknu od civilizacijskih novotarija. Možemo reći da je ovo povratak iskonskom načinu života kad trebamo uvažavati i poštovati prirodu jer pomoć se ipak ne nalazi iza svakog ugla kao u urbanim sredinama.

9. Uči nas prisutnosti u trenutku

Spuštajući se niz stazu, zabundan u skafander, s kacigom i brilama na glavi, skijaš mora biti fokusiran na trenutak jer treba paziti kako na sebe, tako i na ostale skijaše. Usmjeren je na svoje tijelo, okolinu i kretanje po terenu, pa je svaka distrakcija otežavajuća. Prema tome, skijanje je jedna od zahtjevnijih tjelesnih, ali i mentalnih aktivnosti kojom se uvježbava umirujuće i osnažujuće spajanje uma i tijela te usmjeravanje pažnje na trenutak.

10. Čini nas sretnijima

Boravak na svježem planinskom zraku, znanstveno je dokazano, jača imunosni sustav, smanjuje stres i čini nas sretnijima. Kad tome dodamo bavljenje bilo kakvom tjelesnom aktivnosti, koja sama po sebi smanjuje lučenje hormona stresa, dobivamo sjajnu kombinaciju. Aktivnosti na snijegu ne podrazumijevaju samo skijanje; ne zaboravite da grudanje, sanjkanje i izrada snjegovića, aktivnosti koje nas podsjećaju na neka bezbrižnija razdoblja života, mame osmijehe i na lica odraslih.

11. Ublažava ‘winter blues’

Kratki, sivi, zimski dani mogu oneraspoložiti i najvećeg optimista. Za prevenciju sezonskog poremećaja raspoloženja stručnjaci preporučuju redovito vježbanje. Tjelesna aktivnost, naime, oslobađa endorfine te neurotransmitere koji na neurološkoj osnovi mijenjaju strukturu mozga. Ovi kemijski spojevi ne pridonose samo smanjenju stresa nego i popravljaju raspoloženje i jačaju sposobnost nošenja s dnevnim izazovima.

12. Poboljšava san

Zahvaljujući ovom fantastičnom triju – tjelovježba, smanjena razina stresa i planinski zrak – boravak na snijegu fantastično utječe na san. Kad cijeli dan provede na nogama, baveći se tjelesno i mentalno iscrpljujućom aktivnosti, skijaš na noćni počinak ide u rane sate te ima čvrst i miran san, pa drugo jutro opet spremno staje na skije, a doma se s odmora vraća osvježen i revitaliziran.

Magda Dežđek

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Preporučujemo

Ostali članci