Sobne biljke - za zdrav i uravnotežen život

Dodir s biljkama vrlo je važan za zdrav i uravnotežen život. No suvremeni način življenja od nas zahtijeva da većinu vremena provodimo u zatvorenim prostorima. Zato je nužno u interijer unijeti barem djelić prirode te ga oplemeniti sobnim biljkama. One su mnogo više od živih ukrasa – znanstveno je dokazano da povoljno djeluju na zdravlje obogaćujući kisikom zrak u zatvorenim prostorima te uklanjajući iz njega štetne tvari

Velike koristi za zdravlje

Nekad su ljudi živjeli u prirodi i u skladu s njezinim ritmovima, bez umjetne rasvjete i ikakve tehnologije; upotrebljavali su prirodne materijale, a gotovo posvuda bili su u dodiru s biljkama. Danas se život većinom odvija u zatvorenim prostorima – u uredima i stanovima, daleko od biljaka koje su itekako važne za zdrav i uravnotežen život.

Stoga smo sve svjesniji vrijednosti biljaka te osjećamo potrebu da prostor u kojem boravimo oplemenimo zelenilom. Iako je to odgovor na naše suvremene potrebe, riječ je o tradiciji koja potječe još od vremena Grka i Rimljana. Sobne su biljke mnogo više nego puki objekti za uljepšavanje interijera – s njima smo u stvarnoj fizičkoj i mentalnoj interakciji. Usto, istraživači su dokazali da u zatvorenim prostorima mogu biti od velike koristi za ljudsko zdravlje.

NASA kaže...

Potkraj 80-ih godina prošloga stoljeća NASA je proučavala sobno bilje kako bi se u svemirskim postajama osigurao kvalitetniji i čišći zrak. Došli su do zaključka da neke vrste osobito dobro obogaćuju zrak kisikom i pročišćavaju ga od kemikalija štetnih po ljudsko zdravlje.

Stoga nije nužno kupovati razne aparate za vlaženje i pročišćavanje zraka kada za to postoje biljke koje će to raditi posve prirodno, a usto će prostor biti oplemenjen zelenilom, a katkada i prekrasnim cvjetovima. Sobno nam bilje pruža priliku da čak i zimi budemo u doticaju s prirodom.

I u kuhinji

Sve zelene biljke fotosintezom ugljikov dioksid pretvaraju u kisik, potreban svim živim bićima. One su i prirodni čistači atmosfere, a to čine u listovima te u zoni korijenja gdje mikroorganizmi dio štetnih tvari pretvaraju u hranjiva za biljku, a dio neutraliziraju ili pohranjuju u svoje tkivo pa više nisu štetne.

Mnoge od kemikalija koje se nalaze u zatvorenim prostorima (amonijak, benzen, formaldehid, ksilen, trikloretilen, ugljikov monoksid…) smatraju se štetnima, a neki čak i kancerogenima. Mnoge se koriste u proizvodnji sintetičkih tvari i materijala koje imamo u domovima: umjetna vlakna, sagovi, prekrivači, vinil, dim cigareta, deterdženti, osvježivači zraka, pesticidi, plastične vrećice, sredstva za kosu, lakovi za nokte, tinte, tiskovine, knjige, otapala, boje, elektronički aparati…). Do ispuštanja plinova poput benzena i toluena može doći i tijekom kuhanja na plinskome štednjaku pa se preporučuje imati poneku biljku i u kuhinji.

Za optimizam

Kako bi bile učinkovitije, biljke je najbolje držati u skupinama. Veće biljke umanjuju buku i lagano rashlađuju zrak. Ispuštanjem vodene pare reguliraju vlagu u prostoriji, osobito zimi kada je zrak suh zbog grijanja. Veća vlaga zraka umanjuje mogućnost nastanka respiratornih infekcija, prehlada, gripe i herpesa, a koža se mnogo manje isušuje.

Biljke umiruju tijelo i um, umanjuju umor i stres, ublažavaju napetost i glavobolje. Stvaraju osjećaj optimizma i smirenosti, potiču pozitivnu energiju i poboljšavaju raspoloženje, a usto imaju pozitivan učinak na rad srca i krvožilnog sustava. Poboljšavaju koncentraciju, pamćenje i radnu učinkovitost, što je korisno za intelektualni rad te učenike i studente.

Cvatuće biljke, i kad su u vazama i kad rastu u posudama, potiču kreativnost. Smatra se da je darovanje cvijeća bolesnicima mnogo više od lijepe geste jer je primijećeno da se pacijenti uz biljke brže oporavljaju. Promatranjem biljaka općenito se može umanjiti tjeskoba, depresija, tuga, bijes, sniziti krvni tlak te ublažiti bol. Biljke mogu umanjiti opasnost nastanka alergija, astme, autoimunih, pa i zloćudnih bolesti.

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensa.hr

Ostali članci